عامل موفقیت قوها

از نظر تاثیرگذاری مستقیم روی گل، رضا جعفری یکی از بهترین بازیکنان امسال بوده و قطعا یکی از عوامل نتایج خوب ملوان. وینگر سابق نساجی که جزو بازیکنان با ثبات آن تیم هم محسوب می‌شد، در ۲۷ مسابقه امسال ۸ گل وارد دروازه رقبا کرده، ۵ پاس گل داده و یک بار هم برای تیمش موفق به کسب پنالتی شده است. چنین آماری برای لیگ ایران که مثلا سال قبل آقای گل آن تنها ۱۳ گل به ثمر رساند، برای یک وینگر بالاتر از استاندارد است. مساله اینجاست که جعفری در آستانه ۲۸ سالگی است و خیلی دیر شکوفا شده وگرنه می‌توانست سال‌های زیادی در تیم ملی هم بدرخشد.

رضا جعفری copy

رقیب چپ پای رامین

تیم گل‌گهر امسال نتایج خارق‌العاده‌ای کسب نکرده، اما می‌توان گفت خریدهایش جواب داده‌اند. ابوالفضل رزاق‌پور که تابستان سال قبل از تراکتور راهی این تیم شد، فصل با ثباتی را پشت سر گذاشت و تنها دو مسابقه تیمش را از دست داد. نکته اینجاست که او با وجود اینکه نتوانسته هنوز گلی برای گل‌گهر بزند، 5 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرده و از این حیث آمارش دقیقا به اندازه رامین رضاییان است که به عنوان تراز مدافعان پیشرو در فوتبال ایران شناخته می‌شود. رزاق‌پور 26 ساله است و شاید بتواند با ادامه درخشش به تیم ملی هم برسد، چرا که در پست او مدافعان مسن‌تری هم حضور دارند.

رزاق پور copy

 رحمان بی‌رحم

رحمان جعفری هم از آن دسته فوتبالیست‌هایی است که بابت دیر مطرح شدنش باید افسوس خورد. مهاجمی که فصل قبل 24 گل در لیگ دسته اول به ثمر رساند و با شمس آذر به لیگ برتر رسید، امسال هم آمار بدی نداشت و همین موضوع سبب شد تراکتور در نیم فصل حاضر شود برای جذب او 10 میلیارد تومان به باشگاه قزوینی بپردازد. جعفری 27 ساله در تیم جدیدش هم با به ثمر رساندن 5 گل مهره مفیدی بوده تا در مجموع 27 بازی، آمار 10 گل و 3 پاس گل را از خود‌ به جا‌ بگذارد.

رحمان جعفری copy

آینده تیم ملی؟

سال گذشته با هت‌تریک مقابل ذوب‌آهن در لباس هوادار، سعید سحرخیزان جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر لقب گرفت که در یک مسابقه سه گل وارد دروازه حریف می‌کند. همین موضوع سبب شد تا گل‌گهری‌ها به او اعتماد کنند و مهاجم سابق تیم ملی جوانان گزینه نخست خط حمله تیم اوزونیدیس شود. سعید سحرخیزان تاکنون 7 گل و دو پاس گل در لیگ ثبت کرده و در دو اردو هم به تیم ملی دعوت شده تا در 20 سالگی، شاید یک استعداد جدید به فوتبال ایران اضافه شود؛ به شرطی که به روند پیشرفتش ادامه دهد.

سعید سحرخیزان copy

کلین‌شیت جوانانه

شمس‌آذر قزوین یکی از تیم‌های قابل احترام امسال بوده که ترکیب یکدست و بدون ستاره‌اش، ارزش کار شاگردان سعید دقیقی را بیشتر نشان می‌دهد. به جز حسین پورحمیدی که او هم در 26 سالگی تازه کمی به ثبات رسیده، مدت‌هاست چرخه فوتبال مملکت در معرفی یک گلر آینده‌دار کم کار بوده و اکنون باید از ظهور علیرضا جعفرپور 24 ساله خوشحال شویم. سنگربانی که فصل قبل در لیگ آزادگان هم خیلی به کار گرفته نشد، اما از هفته دوم دروازه‌بان فیکس شمس‌آذر شد و با وجود دریافت دو گل و شکست تیمش، دقیقی به او اعتماد کرد تا هفته بعد از آن نخستین کلین‌شیت لیگ برتری‌اش رقم بخورد. آمار جعفرپور در 25 مسابقه، 10 کلین‌شیت است که قابل اعتنا است.

علیرضا جعفرپور copy