تغییر نگرش منفی کارمندان

مترجم: زهرا آزموده

باورها و نگرش‌های منفی کارکنان باید اصلاح شود؛ چرا که آنها می‌توانند به یک فرهنگ منفی طولانی مدت تبدیل شوند که حتی روی کارکنان جدید هم تاثیر می‌گذارد. در ادامه تعدادی از روش‌هایی که مدیران با استفاده از آنها می‌توانند نگرش منفی کارکنان خود را تغییر دهند، بیان می‌شود. در ابتدا بهتر است دستورالعمل‌ها و رویکردهای مدیریتی خود را بررسی کنید. تلاش کنیم در مدیریت خود راهکارها، آموزش‌ها و موضوعات مربوط به مدیریت را گسترش دهیم؛ همچنین داشتن دستیاری مطمئن و توانا نیز می‌تواند مفید باشد.

سازمان‌ها بهتر است به طور تدریجی نگرش‌های منفی را بهبود بخشند. گاهی برای حل این مشکل می‌توانند به یک شوک سازمان یافته متوسل شوند، مانند تعدیل یکباره سازمان، محدودیت بودجه یا افزایش زمان کاری، اما این اقدامات گاهی بدون اینکه هیچ نتیجه قابل واضحی داشته باشند، زمان زیادی می‌برند. سازمان‌هایی که نگرش‌های منفی زیادی در آنها دیده می‌شود با این فاکتورها شناخته می‌شوند: افزایش شکایات، عدم تحقق وظایف و از دست دادن امید بهبودی در آینده. در این شرایط سازمان‌ها برای یافتن راه چاره گرفتار می‌شوند. در نظر داشته باشید که منفی‌گرایی امری مسری است که حتی روی مثبت‌ترین کارکنان هم تاثیر می‌گذارد.

چه کار می‌توانیم بکنیم؟ براساس مقاله آتوربک و الیس هیلمر استادان توسعه سازمان در دانشگاه ریچموند، ما موارد زیر را توصیه می‌کنیم:

مدل رفتاری مثبت

واضح است که اگر مدیر رفتار و گفتار منفی نیز داشته باشد کارکنان از او پیروی می‌کنند. اما این روند را پیش نگیرید. بلکه یک نگرش مثبت به آنها بدهید، با نشان دادن توانایی‌هایشان آنها را آسوده خاطر کنید. از کارکنانتان انتظار بالایی داشته باشید ولی از آنها حمایت کنید. آنها را در نظر بگیرید، با آنها روبه‌رو شوید و صریح و صادق باشید. استانداردی برای کار خود و رابطه‌تان با کارکنان قرار دهید و در جلسات آنها حضور داشته باشید تا برای آنها مثالی از یک رفتار مثبت باشید.

آگاهی نسبت به نگرش‌های منفی

شما نمی‌توانید نگرش منفی را نادیده بگیرید و توقع داشته باشید که از شما دور شود. اگر شما اطلاعات کافی نسبت به نگرش‌های منفی سازمان خود نداشته باشید، کارکنانتان ممکن است احساس کنند که شما از واقعیت به دور هستید و

نمی توانند به توانایی‌های شما اعتماد کنند.

تلاش کنید از ناامیدی‌ها و احساسات منفی کارمندان خود اطلاع داشته و هیچ‌گاه سعی نکنید که شخص یا اشخاص را متقاعد کنید که احساسات منفی نداشته باشند. با این حال زمانی که با احساسات منفی کارکنان روبه‌رو می‌شوید، تلاش کنید که راهکارهایی که باید در مواجهه با آنها به کار بگیرید را بیاموزید.

جست‌وجو کنید و نگرش مثبت را در همه موقعیت‌ها بیابید

گاهی ما فراموش می‌کنیم که به دنبال نکات مثبت باشیم. وقتی کارمندی راه‌حل نشدنی را ارائه می‌دهد، ما به سرعت پیشنهادش را رد می‌کنیم. ما باید در حالی که با ملایمت در مورد موضوع بحث می‌کنیم تلاش آن کارمند را در نظر داشته باشیم. به دنبال پیروزی‌های کوچک باشیم و در مورد آنها صحبت کنیم. تغییر رویکرد منفی به مثبت در سازمان نتیجه هزاران کار کوچک است.

برجسته کردن نکات مثبت

آگاهانه به جلو حرکت کنید و نکات مثبت کار را مشخص کنید. در رویکردهای خود برای توسعه دو رویداد و مشخصه مثبت را کنار هم قرار ندهید، آنها را از هم جدا کنید تا نتایج مثبت کار برجسته ترشود. ترکیب کردن رویدادها شناخت آنها را برای خیلی از مردم بی ارزش

می‌کند.

از تبانی در نکات منفی خودداری کنید

شما به عنوان مدیر سازمان ممکن است در یک جلسه که کارمندان به دلیل یک نارضایتی عمومی تشکیل داده‌اند، شرکت کنید. در این شرایط وقتی با یک گفت‌وگوی منفی روبه‌رو شدید، تلاش کنید که موضوع صحبت را عوض کنید، برای بهتر کردن موقعیت نظر بدهید، مثلا بگویید «بیایید در مورد موضوع دیگری صحبت کنیم» یا بپرسید برای حل این مشکل چه کاری باید انجام داد (از جنبه منفی به جنبه مثبت حرکت کنید).

چند نکته سریع:

بخشی از برنامه استراتژیک خود را برای تمرکز بر آینده مثبت قرار دهید. (البته مطمئن شوید که شرایط مهیا است)

کارکنان را تشویق کنید که راه‌های خلاقانه‌ای برای جذاب تر کردن محیط کار بیابند.

کارکنان را برای شرکت در تصمیم‌گیری تشویق کنید و هرجا که ممکن است آنها را نماینده کنید.

نتیجه‌گیری

برای یک شرکت،غیرمعمول نیست که دوره‌ای در معرض نگرش‌ها و رویکردهای منفی قرار بگیرد. وقتی جو منفی در سازمانی حتی در دوره‌ای نسبتا کوتاه افزایش می‌یابد، مدیران نقش مهمی را در تصمیم گیری ایفا می‌کنند. با وجود همه موارد فوق، به خاطر داشته باشید که این اقدامات کار کوچکی است که شما انجام می‌دهید، اما اجرای آنها همیشه باعث ایجاد تفاوت‌هایی می‌شود.