بهبود عملکرد کاری و نتایج. مدیرانی که می‌‌‌کوشند تا افرادی دیگر در درون سازمان و بیرون از آن را بهتر و بیشتر بشناسند به‌‌‌طورکلی، دستاوردهای بیشتری خواهند داشت. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال، هر چه شما به‌‌‌عنوان یک مدیر، افراد بیشتری را بشناسید از اطلاعات تخصصی بیشتری در زمان انجام کارهایتان برخوردار خواهید بود و در صورت بروز مشکل و اشتباه به نحو بهتری خواهید توانست واکنش نشان دهید.

  به اشتراک‌‌‌گذاری اطلاعات و ایده‌‌‌ها. شبکه شما می‌‌‌تواند به‌ ‌‌مانند میدانی برای طرح ایده‌‌‌های جدید عمل کند و همچنین منبعی ارزشمند باشد برای آگاهی از اخبار، پیشرفت‌‌‌های سازمانی و رهنمون‌‌‌ها و توصیه‌‌‌ها. شکل‌‌‌دهی به چنین عرصه‌‌‌ای این امکان را به مدیران می‌‌‌دهد تا بهترین و ناب‌‌‌ترین ایده‌‌‌ها و اطلاعات را جمع‌‌‌آوری کرده و از آنها در راستای اتخاذ بهترین تصمیم‌‌‌ها و اجرای مناسب‌‌‌ترین پروژه‌‌‌ها با بهترین شیوه ممکن استفاده کنند.

  دسترسی به مهارت‌‌‌ها و دانش. شبکه‌‌‌سازی می‌‌‌تواند به شما درزمانی که به اطلاعات تخصصی و خاصی مانند مهارت‌‌‌های فنی و توصیه‌‌‌های مالی نیاز دارید کمک کند. درواقع، شبکه‌‌‌ای متشکل از طیف وسیعی از افراد و صنایع مختلف به شما این امکان را می‌‌‌دهد تا اطلاعاتتان را با افرادی تبادل کنید که از تخصص‌‌‌ها و تجربیاتی متفاوت برخوردارند و به‌‌‌خوبی از عهده پالایش عقاید و نگرش‌‌‌های خود برآیید.

  بهبود روابط با سهامداران. به دست آوردن و حفظ حمایت و پشتیبانی سهامداران یکی از ارکان اصلی و ضروری رسیدن به اهداف شغلی و اجرای پروژه‌‌‌هاست. پس اگر شما بتوانید از طریق شبکه‌‌‌سازی روابط بهتری با سهامداران برقرار سازید آنها به‌‌‌طور حتم به شما در دستیابی به اهدافتان کمک خواهند کرد و روند پیشبرد پروژه‌‌‌ها و طرح‌‌‌های مورد نظرتان را تسهیل و تسریع خواهندکرد.

  تسهیل فرآیند جذب نیروهای جدید.گفت وگوهای رودررو یکی از ابزارهای مؤثر برای استخدام و جذب نفرات محسوب می‌‌‌شوند. بنابراین داشتن شبکه‌‌‌ای از تماس‌‌‌ها و ارتباطات باکسانی که دارای مهارت‌‌‌ها و تجربیات مفید برای شما هستند این فرصت را به شما خواهد داد تا از میان کسانی که در شبکه‌‌‌ای که خودتان پدید آورده‌‌‌اید بهترین‌‌‌ها و مناسب‌‌‌ترین افراد را برای جذب در سازمان تحت رهبری‌‌‌تان شناسایی و انتخاب کنید.

  دیده‌ شدن بیشتر. هنگامی‌‌‌که شما در یک سازمان بزرگ مدیریت می‌‌‌کنید و مقام بالایی دارید  یا به‌‌‌طور مستقل و جداگانه از بقیه کار می‌‌‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کمتر دیده شوید و تماس‌‌‌های مستقیم کارکنان با شما کمتر و کمتر شود. در این حالت، شبکه‌‌‌سازی برای شما ضرورت بسیار زیادی پیدا می‌‌‌کند چراکه می‌‌‌تواند باعث شود شما همچنان دیده شوید و در کانون توجه دیگران چه در داخل سازمان و چه بیرون از آن باقی بمانید. درواقع اگر شبکه شما قدرتمند و مستحکم باشد به شما کمک می‌‌‌کند تا اعتبار و آبروی خوبی به‌‌‌عنوان یک مدیر برای خود کسب کنید و پیشنهاد‌‌‌های موثری را به کارکنان و کلیت سازمان ارائه دهید.

  بهبود اعتماد به ‌‌‌نفس. شما هرچقدر در شبکه‌‌‌های بهتری حضورداشته باشید بیشتر می‌‌‌توانید از مزایای آن شبکه‌‌‌ها بهره‌‌‌مند شوید و علاوه بر کمک به هم شبکه‌‌‌ای‌‌‌های خود می‌‌‌توانید از کمک‌‌‌های مؤثر و تعیین‌‌‌کننده آنها برخوردار شوید و همین مساله می‌‌‌تواند علاوه بر ارتقا دادن منزلت شما نزد کارکنان و البته همکارانتان، موجب تقویت اعتماد به ‌‌‌نفس شما شود که این تأثیرگذاری مثبت برای کسانی که ذاتاً خجالتی و درون‌‌‌گرا هستند بیشتر اهمیت دارد.

 اهداف شبکه‌‌‌سازی‌‌‌های شما

انتظارات شما از شبکه‌‌‌سازی هر چه که باشد بازهم باید به یاد داشته باشید که هدف اصلی شما از شبکه‌‌‌سازی باید یک‌‌‌چیز باشد و آن «یک بده بستان داشتن» با تمام کسانی است که با آنها ارتباط دارید و علاوه بر آن به تقویت و مستحکم سازی روابط موجودتان نیز باید فکر کنید. با این ‌‌‌همه، اگر شما نتوانید این نوع روابط را به‌‌‌خوبی شکل دهید ممکن است در بن‌‌‌بست قرارگرفته و نتوانید تماس‌‌‌ها و ارتباط‌‌‌های لازم را برای پیشبرد کارهایتان برقرار سازید و درنتیجه دستاورد چندانی هم نصیبتان نخواهد شد. به‌‌‌طورکلی، هرچقدر شبکه شما متنوع‌‌‌تر باشد شانس شما برای برخورد با فرصت‌‌‌هایی که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند، بیشتر خواهد شد. پس سعی کنید تا شبکه خود را از طریق شناسایی شکاف‌‌‌ها و کمبودهای مهارتی در آن پالایش کرده و به دنبال یافتن افراد و ارتباط‌‌‌های جدید برای پر کردن آن شکاف‌‌‌ها باشید. به‌‌‌طورکلی، سه‌‌‌راه وجود دارد که شما می‌‌‌توانید از طریق آنها شبکه خود را متنوع‌‌‌تر کنید:

۱-تحقیق کردن. رسانه‌‌‌های اجتماعی و سایت‌‌‌های حرفه‌‌‌ای شبکه‌‌‌سازی بهتر از هر چیز دیگری می‌‌‌توانند به شما برای جست‌وجو باهدف شبکه‌‌‌سازی کمک کنند تا به این‌‌‌ وسیله شما بتوانید با طیف گسترده‌‌‌تر و متنوع‌‌‌تری از افراد در سراسر جهان ارتباط بگیرید و آنها را به شبکه خود اضافه کنید.

۲- غافل نشدن از شبکه‌‌‌سازی‌‌‌های سنتی. شاید شما مایل باشید به روش‌‌‌های سنتی شبکه‌‌‌سازی مانند نمایشگاه‌‌‌های تجاری، همایش‌‌‌ها، میزگردها و رویدادهای کاری نیز نیم‌‌‌نگاهی داشته باشید و در آنها هم فرصت‌‌‌هایی برای گسترش شبکه خود بیابید.

۳- شناسایی افراد دارای ارتباطات قوی در درون سازمان. این افراد کسانی هستند که شبکه‌‌‌های گسترده و متنوعی را در اختیاردارند و درنتیجه می‌‌‌توانند توصیه‌‌‌های خیلی خوبی درزمینه شبکه‌‌‌سازی به شما ارائه دهند و شما می‌‌‌توانید باراهنمایی‌‌‌های آنها دریابید که بهترین افراد برای برقراری ارتباط چه کسانی هستند و چگونه می‌‌‌توان با آنها ارتباط گرفت.