شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۵۷ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۵۹۵۷

  • مقصر افت بهره‏‏‌وری بنگاه‏‏‌ها

    حداقل ۲‌درصد از رشد متوسط ۸درصدی هدف‌گذاری‌شده در برنامه هفتم توسعه باید از محل بهره‏‏‌وری حاصل شود؛ این در حالی است که بررسی‏‏‌ها نشان می‌دهد بهره‏‏‌‍‌وری در اقتصاد ایران روند رو به رشدی نداشته و بهره‏‏‌وری بخش تولید و گروه صنعت و معدن نیز رشدی نوسانی و غیرپایدار را طی سال‌های گذشته ثبت کرده که قادر به بهبود مستمر بهره‏‏‌وری اقتصاد نبوده است. براساس بررسی‏‏‌های صورت‌گرفته، بهره‏‏‌وری گروه صنایع و معادن از حدود ۱۲۲واحد در سال ۱۳۹۰ به ۱۰۷واحد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. بررسی زیربخش‏‏‌های این گروه نیز نشان می‌دهد اگرچه بهره‏‏‌وری در بخش استخراج معدن از ۷۵واحد به ۱۲۵واحد رسیده، اما در صنعت ساخت از ۱۲۰واحد به ۱۱۲واحد کاهش داشته است. در مجموع بهره‏‏‌وری بخش تولید در یک‌دهه گذشته کاهش یافته است.
  • فضای کسب‌وکار پیش‌بینی‏‏‌پذیر خواهد شد؟

    آیین‏‏‌نامه ماده ۲۴ قانون بهبود، بعد از ۱۲سال سرانجام تصویب شد و براساس آن قرار است فعالان بخش خصوصی، بسته به زمینه فعالیت خود، از ۱۵روز تا ۶ماه پیش از ابلاغ قوانین و مقررات جدید، در جریان جزئیات آنها قرار بگیرند. به این ترتیب؛ ۱۲سال پس از تصویب و ابلاغ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، انتظار فعالان اقتصادی برای تدوین آیین‏‏‌نامه اجرایی و عملیاتی شدن ماده ۲۴ این قانون به سر آمد و هیات دولت این آیین‏‏‌نامه را تصویب کرد؛ آیین‏‏‌نامه‏‏‌ای که فعالان بخش خصوصی را برای پیش‌بینی‌پذیرتر شدن فضای اقتصادی امیدوار کرده است. اما ماده ۲۴ چیست و آیین‏‏‌نامه آن چه می‏‏‌گوید؟
  • واگذاری زمین برای نیروگاه‌‌‌های خورشیدی تسریع شود

    دنیای‌اقتصاد: معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی برق گفت: باید فرآیند واگذاری اراضی موردنیاز برای احداث نیروگاه‌‌‌های خورشیدی تسریع شود.
  • ۴هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: معاون برنامه‌‌‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار گیرند، گفت: شرکت آب و نیرو احداث حدود ۴هزار مگاوات نیروگاه برق‌‌‌آبی را در دست اجرا و ۱۲۰۰مگاوات را در حال مطالعه دارد. به گزارش وزارت نیرو، ماشاالله تابع جماعت، درباره برنامه‌‌‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در راستای اجرا و توسعه طرح‌‌‌های جدید نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی افزود: شرکت آب و نیرو تاکنون حدود ۹هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی کشور یعنی معادل ۷۳‌درصد را ایجاد کرده است و حدود ۴هزار مگاوات نیروگاه برق‌‌‌آبی را در دست اجرا و حدود ۱۲۰۰مگاوات را در دست مطالعه دارد.
  • حجم آب دریاچه ارومیه به یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون مترمکعب رسید

    دنیای‌اقتصاد: رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: سطح دریاچه ارومیه به تراز ۱۲۷۰.۲متر و حجم موجود در آن به بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون مترمکعب رسیده است.
  • آب‌وخاک در معرض تهدید

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: بخش کشاورزی با چالش جدی در حوزه ذخایر آب و خاک مواجه است. آمارها نشان می‌دهد که فرسایش خاک ایران ۶برابر میانگین جهانی و نرخ بهره‌وری آب، کمتر از ۵۰درصد میانگین منطقه منا است؛ وضعیتی که پایداری امنیت غذایی را تهدید می‏کند.
  • بر‌‌گزاری ۳۶۰ نمایشگاه بهاره

    دنیای‌اقتصاد: رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم‌ترین اهداف بر‌‌گزاری نمایشگاه بهاره را توسعه روند خرید اعتباری و جلب نقدینگی و اعتبار مالی به سمت تولید داخل توصیف کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر