از کاربردهای مهم پهپاد در مزارع هوشمند می‌توان  به کمک به کاهش ترافیک در مزرعه و بذرپاشی، مه‌‌‌پاشی و سم‌‌‌پاشی اشاره کرد که در ادامه توضیحاتی در مورد هر یک از آنها داده می‌شود.

کاهش ترافیک در مزرعه: یک ابزار مدیریتی برای کاهش عبور و مرور ماشین‌‌‌های سنگین در مزرعه است، رفت‌وآمد بیش از حد دستگاه‌‌‌های کشاورزی که وزن بالایی هم دارند و حتی رفت و آمد افراد در حین کار، ناخواسته باعث از بین رفتن مقداری از محصول زیر لاستیک‌های تراکتور و دیگر ابزار کشاورزی خواهد شد که این مشکل در‌‌‌صورت استفاده از پهپادها به دلیل عدم‌حضور ماشین‌آلات و افراد در سطح مزرعه وجود نخواهد داشت.

بذرپاشی: همان‌طور که از نامش مشخص است وظیفه پاشیدن دانه و بذر مدنظر بر روی زمین کشاورزی را ایفا می‌کند که یکی از کاربردهای مهم پهپادها در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود. به کمک این تکنیک، بذرها به‌‌‌طور یکنواخت و طبق برنامه‌‌‌ای که به پهپاد می‌دهند (میزان پاشیدن بذر در هکتار) در سراسر مزرعه پخش می‌‌‌شوند تا بیشترین بهره‌‌‌برداری از مزرعه حاصل شود.

مه‌‌‌پاشی:  یکی از مهم‌ترین مشکلات باغ‌داران که هر ساله خسارات بسیاری به آنها تحمیل می‌کند سرمازدگی است. پهپاد مه‌‌‌پاش با ایجاد مه بر فراز مزرعه از سرمازدگی درختان و گیاهان جلوگیری می‌کند.

سم‌‌‌پاشی:  استفاده از روش‌های سنتی و انتخاب زمان نامناسب سم‌‌‌پاشی (در زمان وزش باد) باعث پراکنده نشدن یکنواخت سم بر روی گیاهان یا درختان یا هدر رفتن سم و مسمومیت کشاورزان بر اثر تماس با سموم، کارآیی چندانی ندارد. اما پهپادها می‌توانند به طور یکنواخت سموم کشاورزی را بدون حضور فیزیکی افراد در سطح مزرعه پخش کنند و خطر و آسیب‌‌‌ جانی و محیط‌زیستی را به حداقل ممکن می‌‌‌رسانند.

 برای جلوگیری از پاشیدن سموم به محیط پیرامون در پهپاد‌ها، از فناوری جی‌پی‌اس برای هدف قرار دادن محیط مزرعه استفاده می‌شود و به کمک این فناوری، سموم به میزان موردنیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از مهم‌ترین دلایل استفاده نکردن از این سیستم هوشمند می‌توان به هزینه آن اشاره کرد. هزینه بذرپاشی یا سم‌‌‌پاشی به وسیله پهپاد در یک مزرعه گندم یا برنج در سال‌جاری برای هر هکتار ۶۰۰هزارتومان بوده است. البته نداشتن اطلاعات درست و کافی در مورد نحوه استفاده از این فناوری هم بی‌‌‌تاثیر نیست.

کارشناسان جهاد کشاورزی هر استان با برنامه‌‌‌ریزی و برگزاری کلاس‌‌‌های منظم برای کشاورزان، قبل از فصل کاشت یا در زمان سم‌‌‌پاشی مزارع، می‌توانند نقش موثری در زمینه تغییر کشاورزی سنتی به هوشمند ایفا کنند.