قاچاق کالاهای بهداشتی تقلبی درپی ممنوعیت واردات

تبعات ممنوعیت واردات

در همین رابطه موسس گروه شرکت‌های حلوائی ضمن تایید این موضوع و در پاسخ به اینکه طی سال‌های اخیر تحریم‌ها تا چه اندازه بر محدودیت واردات این کالاها اثرگذار بوده است، گفت: تحریم‌ها در این زمینه شاید حدود ۲۰درصد اثرگذار بوده و این مساله به طور عمده ناشی از خودتحریمی‌های داخلی است که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. محمدرضا حلوائی در این راستا تشریح کرد: به‌رغم اینکه طی ۲۰ سال گذشته با تلاش زیاد بخش خصوصی و وزارت بهداشت، واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی ساماندهی و ضوابط و قوانینی در این راستا وضع شد که برپایه آن واردات شکل گرفت؛ اما به یکباره وزارت صمت با این توجیه که کالاهای آرایشی و بهداشتی جزو کالاهای لوکس است، واردات این محصولات را ممنوع و متوقف کرد. این فعال بخش خصوصی بیان کرد: اگرچه شرکت‌های خارجی حاضر بودند برای رفع این معضل به ما کمک کنند و تحریم‌ها را دور بزنند؛ اما متاسفانه به دلیل مسائل داخلی و ممنوعیت واردات، این امر محقق نشد. درنهایت برندهایی که از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم، نمایندگی خود در ایران را به اربیل عراق، امارات و... واگذار کردند که اتفاقا به دلیل شرایط آسان واردات، واردات در حجم بالاتر و تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرکی پایین‌تر، فروش بیشتری در این کشورها در مقایسه با کشور ما دارند.

تهدید سلامتی مردم با قاچاق کالا

رئیس هیات مدیره «کارخانه آواتیس» با اشاره به تبعات قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی به کشور ادامه داد: در نتیجه این روند، امروز شاهدیم که این محصولات با شرایط غیراصولی از مرزها وارد کشور می‌شود. به طوری که در مناطق حومه‌ای کشور مردم کالای ایرانی مصرف نمی‌کنند و افراد بنا به توان مالی خود کالاهای چینی، ترک و اروپایی مصرف می‌کنند. در بحبوحه این روند، اربیل عراق به مامنی برای تولید کالاهای تقلبی تبدیل شده است و در کارگاه‌های زیرپله‌ای انواع لوازم آرایشی، بهداشتی، خانگی و... را تولید می‌کنند. آسیب این موضوع متوجه سلامتی مردم ایران است که این کالاها را به عنوان اجناس اروپایی تاریخ مصرف گذشته خریداری یا کالاهای تقلبی را با قیمت گزاف و بالا تهیه می‌کنند. وی با ابراز تاسف از اینکه خودتحریمی ‌بلای بزرگی بر سر کشور ما آورده است، اظهار کرد: همان طور که محصولات تولید داخل از نظر کیفی درجه‌بندی دارند، محصولات وارداتی نیز دارای این درجه‌بندی کیفی هستند. برخی اوقات کیفیت یک محصول تولید داخل می‌تواند به مراتب بالاتر از نمونه وارداتی باشد و برعکس آن نیز صادق است. وی در پاسخ به اینکه چرا درخصوص واردات کالاهای قاچاق نظارت کافی اعمال نمی‌شود؛ بیان کرد: ایران کشوری پهناور و دارای مسیرهای مرزی وسیع و متعددی برای قاچاق کالا است که به هیچ نحو این مرزها قابل کنترل و بستن نیست.

29-04 copy

مشکلات و موانع تولید

وی همچنین با اشاره به موانع تولید کالاهای آرایشی و بهداشتی افزود: یک مشکل اساسی در زمینه تولید این کالاها این است که کالاهای ایرانی چندان صادرات‌محور نیستند و به طور عمده این کالاها برای جمعیت محدودی در ایران تولید می‌شوند. این در حالی است که به طور نمونه محصولات یک برند فرانسوی و سوئیسی به ده‌ها کشور صادر می‌شود و در این کشورها به فروش می‌رسد. به واسطه این موضوع تولید یک کالای باکیفیت در ایران نمی‌تواند ارزان‌تر از یک محصول اروپایی تمام شود. رئیس هیات مدیره «کارخانه آواتیس» درخصوص سطح کیفیت کالاها و تولیدات داخلی ادامه داد: نزدیک به 7 دهه است که کشور ما در صنعت شامپو پیشرو است و طی این سال‌ها عمده نیاز کشور به شامپو از طریق شامپوی ایرانی تامین شده و بخش حداقلی آن وارداتی بوده است. لذا نمی‌توانیم بگوییم سطح کیفی محصولات ما قابل قبول نیست؛ کیفیت کالای ایرانی قابل قبول است، اما باید توجه کرد که با چه برند و قیمتی مقایسه می‌شود. درواقع محصولات تولیدی ما با محصولات شاخص خارجی همتراز نیست و هنوز این فرهنگ در کشور نهادینه نشده که اگر قیمت دو کالای شاخص ایرانی و اروپایی در کشور برابر باشد، مردم کالای ایرانی را برای خرید انتخاب کنند و طبیعتا سراغ خرید جنس خارجی و مشهورتر می‌روند.

بی‌ثباتی در سیاستگذاری‌ها

حلوائی همچنین با انتقاد از اینکه کمبود مواد اولیه و بی‌ثباتی در سیاستگذاری‌ها باعث شده تا برنامه‌ریزی برای تولید کالاهای بهداشتی و آرایشی با مشکل روبه‌رو شود، گفت: پایه تمامی‌ مواد اولیه کالاهای بهداشتی و آرایشی عمدتا فرانسوی و سوئیسی و ماده موثره آنها آمریکایی، استرالیایی و کانادایی و حتی چینی است. اما برای تولید یک محصول بسیار باکیفیت دست ما برای تامین مواد اولیه از هر کشوری بسته است و مجبور به انتخاب برندهای مطرح هستیم. وی با بیان اینکه مواد اولیه موردنظر تولیدکنندگان همواره در دسترس آنها نیست، گفت: از آنجا که تولیدکنندگان داخلی مجبورند تولید خود را ادامه دهند، به ناچار باید از مواد اولیه مختلف استفاده کنند که درنهایت کیفیت کالاهای تولیدی آنها با همدیگر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل  مسوولان وزارت بهداشت باید در این زمینه تدابیر راهگشایی بیندیشند که متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد این روند نبوده‌ایم و مدیران ذی‌ربط آگاهی و سررشته کافی در این زمینه ندارند. وی تاکید کرد: به دلیل اینکه کالاهای آرایشی و بهداشتی ارتباط مستقیمی ‌با سلامتی افراد دارند؛ باید به نحوه تولید این کالاها بسیار دقت و توجه شود و مسوولان در این زمینه صرفا شعار ندهند و این موضوع را تسهیل و فرآیند مشخصی را تدوین کنند که شرکت‌های تولیدی خود را با آن فرآیند وفق دهند.  

چالش‌های تامین مواد اولیه

این تولیدکننده کالاهای آرایشی و بهداشتی درخصوص چالش‌های تامین مواد اولیه گفت: مساله بعدی در تامین مواد اولیه این است که در دنیا قوانین و مقررات ثابتی در زمینه واردات مواد اولیه وجود دارد؛ اما در کشور ما با تغییر هر مسوول و مدیر ذی‌ربط قوانین حوزه غذا و دارو نیز به طور کامل تغییر می‌کند. وی افزود: درواقع بیش از بحث کمبود مواد اولیه، بی‌ثباتی در قوانین و پروسه اخذ مجوزها و تامین ارز باعث مشکلات تولید است و مسبب اصلی کمبود مواد اولیه این قوانین و روندهای بی‌قاعده است؛ وگرنه به هر حال تامین مواد اولیه در دنیا تابع اصول مشخصی است که در صورت آشنایی با آنها و شناخت روند بازرگانی مواد اولیه این مشکلات مرتفع خواهد شد. حلوائی همچنین در پاسخ به اینکه ماشین‌آلات موردنیاز صنعت آرایشی و بهداشتی از چه طریق تامین می‌شود و چه چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد، گفت: بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت از طریق کارخانه‌های سازنده داخلی تامین شده است، اما به دلیل نوپا بودن صنعت عطر در کشور ما ماشین‌آلات موردنیاز از اروپا تامین شده است. خوشبختانه مجموعه ما به دلیل واقع شدن در منطقه ویژه اقتصادی پیام در زمینه واردات ماشین‌آلات با چالش خاصی مواجه نیست و بوروکراسی سختی در پیش رو ندارد.

تاریخچه فعالیت هلدینگ حلوائی

شرکت بازرگانی حلوائی در سال 1382 تاسیس شد. این شرکت بیشتر در زمینه واردات محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات فعال بوده است. سپس شرکت رهام پخش پرتو در زمینه توزیع سراسری محصولات آرایشی و بهداشتی، فروشگاه آنلاین رهام آرا و کارخانه آواتیس در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی  تاسیس شده است. عمده  فعالیت شرکت در زمینه واردات عطریات و محصولات مراقبت از مو از منابع معتبر اروپایی است و این شرکت جزو اولین شرکت‌هایی است که عطرهای میان‌رده قیمتی اروپایی را وارد بازار کرده است. با در نظر گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی (اقتصاد درون‌گرا و برون‌زا) این شرکت کارخانه‌ای را برای تولید برندهای معتبر در زمینه عطریات و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی بنا نهاده است. هدف از ایجاد این مجموعه، تولید و صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشورهای منطقه است.

مهم‌ترین نقطه تمرکز هلدینگ حلوائی در سال 1401 بر تقویت و توسعه ساختار شرکت پخش سراسری رهام پخش و راه‌اندازی تولید و صادرات شرکت آواتیس است. این مجموعه همچنین در نظر دارد در صورت بهبود شرایط اقتصادی جامعه، نسبت به ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخصصی در صنعت آرایشی و بهداشتی اقدام کند. تاسیس شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و عطریات آواتیس، در سال 1398 در منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز  آغاز شد و محصولات تولیدی این شرکت در سال جدید روانه بازار می‌شود. هدف از ایجاد این کارخانه همکاری با دارندگان برندهای معتبر در زمینه عطریات، محصولات آرایشی و بهداشتی و صادرات بخش عمده‌ای از تولیدات آن به کشورهای منطقه است. با توجه به اینکه هنوز فعالیت شرکت آواتیس در حوزه تولید کلید نخورده است، صادرات کالاهای آرایشی و بهداشتی در این مجموعه شروع نشده است؛ اما توسعه صادرات برنامه آتی این شرکت است. هلدینگ حلوائی همچنین در چشم‌انداز آینده خود، بر نوسازی زیرساخت‌های دیجیتال در حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و فرآیندها در دفتر مرکزی و شعب تمرکز کرده است. در عین حال طی چند سال اخیر حوزه بازاریابی دیجیتال با فعال‌سازی یک تیم کامل در این شرکت مشغول فعالیت است و حدود 8 صفحه اختصاصی برای شرکت‌ها و محصولات هلدینگ در فضای مجازی فعالیت دارد.