در حال حاضر شرکت‌های زیادی در حوزه تولید خودروهای تجاری فعال هستند؛ ویرا دیزل قرار است با چه ویژگی خاص و شاخصی در این بازار فعالیت کند؟

اصل موضوع این است که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور در حال حاضر بخشی از بازار خودروهای تجاری کشور خالی است و ما دقیقا روی همین بخش تمرکز کرده‌ایم. ناوگان باری کشور فرسوده است و این ناوگان برای نوسازی نسبی همین حالا به بیش از ۳۰ هزار خودروی تجاری نو نیاز فوری دارد. ما در حوزه تولید خودروهای تجاری یک پیک در سال ۸۴ داشتیم که در آن مقطع حدود ۱۸ هزار دستگاه کامیون و کامیونت در کشور به واسطه برنامه نوسازی ناوگان باری تولید شد. در این سال‌ها اما دیگر شاهد تکرار چنین پیکی نبوده‌ایم. بنابراین ناوگان باری کشور در حال حاضر نیاز به نوسازی دیگری دارد، منتها ما با دو چالش مواجه هستیم، یکی تحریم و دیگری مشکل نقدینگی متقاضیان. از همین رو ویرا دیزل قصد دارد با عرضه محصولاتی با قیمت مناسب در مقایسه با خودروهای اروپایی موجود در بازار، به بخشی از تقاضاها جواب بدهد.

شما با چینی‌ها وارد همکاری شده‌اید، در حالی که ایرانی‌ها تجربه چندان خوبی در مورد خودروهای تجاری ساخت چین ندارند.

چینی‌ها چند سال قبل در حوزه ایمنی و سوخت خودروهای قابل قبولی تولید نمی‌کردند، ضمن آنکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان خرید مدل‌های اروپایی برای متقاضیان بیشتری فراهم بود و دولت هم تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت ارائه می‌کرد. حالا اما اوضاع فرق کرده، به نحوی که اولا قیمت خودروهای تجاری اروپایی بسیار بالا رفته، ثانیا خبری از تسهیلات نیست و ثالثا چینی‌ها هم پیشرفت زیادی کرده‌اند. در کل به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و پیشی گرفتن قیمت خودروهای تجاری اروپایی از توان خرید متقاضیان، روی آوردن به مدل‌های چینی اجتناب‌ناپذیر است، هم برای بخش تولید و هم برای بازار.

شریک‌تان چه جایگاهی در خودروسازی و بازار چین دارد؟

ما با شرکت شاکمن وارد همکاری شده‌ایم، شرکتی که مانند بسیاری از خودروسازان چینی مسیر مهندسی معکوس را طی کرده است. این شرکت در سال ۱۹۵۸ تاسیس شده و ابتدا خودروهای نظامی‌ تولید می‌کرده، اما در سال ۱۹۷۸ به واسطه تشکیل کنسرسیومی‌ نظامی‌ با شرکت مان آلمان وارد عرصه تولید خودروهای تجاری شده است. در حال حاضر ۱۳درصد از بازار خودروهای تجاری چین در دست شاکمن قرار دارد و ظرفیت اسمی ‌تولید آن نیز ۲۵۰هزار دستگاه است.  شاکمن در واقع سومین خودروساز تجاری چین محسوب می‌شود که در محصولات خود از موتورهای شرکت کامینز (یکی از معروف‌ترین سازندگان موتور خودروهای سنگین)  استفاده می‌کند. خودروهایی که قرار است با برند شاکمن در ویرا دیزل تولید شوند، علاوه بر پاس کردن استانداردهای ۸۵‌گانه داخلی، به موتور کم‌حجم با استاندارد یورو۶ مجهز هستند. برنامه تولیدی هم که در نظر گرفته‌ایم، فعلا ۲ هزار دستگاه در سال است و قصد داریم با ۲۰ درصد ساخت داخل کار را شروع کنیم. ما روزی ۳ تا ۵ دستگاه تیراژ خواهیم داشت و از اردیبهشت تولید را آغاز خواهیم کرد.

 خودروهای ویرا دیزل قرار است در چه محدوده قیمتی عرضه شوند؟

در حال حاضر تقاضای زیادی هم برای خودروهای تجاری و هم در بخش حمل در کشور وجود  دارد، منتها توان خرید پایین بوده و اجرت هم کم است.  الان خرید یک خودروی تجاری اروپایی مانند ولوو چیزی حدود هفت میلیارد تومان آب می‌خورد، بنابراین ما محصولاتی را عرضه می‌کنیم که با نصف این قیمت قابل خرید باشند، یعنی حدود۳ تا ۵/ ۳ میلیارد تومان. با وجود اینکه بحث کرونا و تحریم را داشته‌ایم، میزان باربری و حمل تفاوت خاصی نکرده، بنابراین فضای حمل و نقل وجود دارد اما اجرت مناسب نیست، ضمن آنکه ناوگان هم از فرسودگی شدیدی رنج می‌برد. با این قیمت برخی ترجیح می‌دهند به جای یک مدل اروپایی، دو دستگاه خودروی تجاری بخرند تا درآمدشان با توجه به وجود تقاضای کار بالاتر برود. در واقع با توجه به شرایط اقتصادی و بازار کار، طبیعی است که تقاضا به سمت خودروهای ارزان‌تر می‌رود و ما همین بخش را هدف گرفته‌ایم. البته در حال حاضر خودروهای کارکرده اروپایی وارد شده‌اند که قیمت کمتری نسبت به مدل‌های نو دارند، اما کارکرد آنها دستکاری شده و توانایی اثبات کارکرد دقیق آنها وجود ندارد.

چه تضمینی هست که خودروهای ویرا دیزل تجربه تلخ مدل‌هایی مانند هوو را تکرار نکنند؟

در ۱۵ سال گذشته با توجه به سیاست‌های دولت چین، شرکت‌های داخلی این کشور پیشرفت زیادی کرده‌اند. هر خودروساز خارجی که بخواهد وارد بازار چین شود، باید شرط مشارکت با برندهای داخلی این کشور را رعایت کند و انتقال تکنولوژی بدهد. این اتفاق در مورد شاکمن نیز به واسطه همکاری با شرکت ‌مان آلمان افتاده است. بنابراین سطح تکنولوژی چینی‌ها به دلیل مشارکت با اروپایی‌ها به شدت طی چند سال گذشته بالا رفته و شاکمن هم از این قاعده مستثنی نیست.  

در صورتی که برجام احیا نشود و تحریم ماندگار باشد، این موضوع روی همکاری شما با طرف چینی تاثیری خواهد داشت؟

تحریم برای شرکت‌هایی مهم است که در بازار آمریکا و اروپا فعالیت دارند. شاکمن در هیچ کدام از این بازارها حضور نداشته و چون دولتی است، روند نقل و انتقال پول نیز با هزینه کمتری انجام خواهد شد. در حال حاضر دور زدن تحریم از طریق واسطه‌ها، برای خودروسازان کشور ۶ تا ۱۰ درصد هزینه اضافی در پی دارد، اما ما چون قرار است مستقیم با شاکمن کار کنیم، این هزینه را نخواهیم داشت.

حالا این خودروها چه زمانی قرار است تولید و عرضه شوند؟

ما در نمایشگاه موتور شو تهران که بیست و ششم تا سی‌ام بهمن در شهر آفتاب برگزار می‌شود، از یک کامیونت درون‌شهری، یک کامیونت برون‌شهری و یک کشنده رونمایی خواهیم کرد. البته یک محصول دیگر هم احتمالا برای رونمایی خواهیم داشت  که حکم سورپرایز دارد.