صنعت موتورسیکلت کشور ما پس از نیم‌قرن تولید موتورسیکلت کاربراتوری با سطح آلودگی بالا در نهایت با تصویب و اجرای قانون هوای پاک، انژکتوری‎ و برقی‎ها را جایگزین موتورسیکلت قدیمی کرد، اما نوسازی وسیله حمل‎ونقل شخصی و استفاده از موتورسیکلت برقی نیاز به حمایت نهادهای مربوط و به‎ویژه دولت دارد. کاهش قدرت خرید مردم و قیمت بالای خودروها اعم از ماشین، موتورسیکلت و دوچرخه افراد را از جایگزین کردن خودروهای فرسوده غافل کرده است.

 افزایش تیراژ همراه با چالش‎های تولید

موتورسیکلت، به‎ویژه از نوع برقی برای مسافت کوتاه یکی از وسایل حمل‎ونقل پاک است که می‎تواند به کاهش آلودگی هوا و سبک کردن بار ترافیکی شهرهای بزرگ کمک بسزایی کند. علیرضا عابدینی، مدیر اجرایی شرکت ایران‎دوچرخ، اولین و بزرگ‎ترین تولیدکننده موتورسیکلت و دوچرخه در کشور درباره وضعیت تولید این شرکت با بیان اینکه در سه ماه نخست سال نسبت ‎به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‎ است، گفت: شرایط تولید با توجه به وضعیت تحریمی کشور و نرخ دلار سخت شده و با افزایش نرخ ارز توان ارزی شرکت‎ها به‎شدت کاهش پیدا کرده است. وی افزود: هر شرکت تولیدی سرمایه ثابتی دارد. بخشی از این سرمایه به‎وسیله وام از بانک‎ها تامین می‎شود، بخشی هم آورده سهامدار یا سهامداران است. بر این مبنا توان مالی بخشی از محصولات وارد و بخشی دیگر از داخل تامین می‌شد. بنابراین زمانی‎که نرخ دلار پایین بود با سرمایه‎ای که داشتیم و اعتباری که از بانک‎ها دریافت  می‎کردیم، می‎توانستیم تیراژ مشخصی داشته باشیم، اما درحال‎حاضر تولیدکننده به آن رقم تولید نخواهد رسید؛ زیرا با افزایش نرخ دلار ارزش سرمایه تولیدکنندگان بسیار کاهش یافته است. او تصریح کرد: تفاوت میزان تولید را می‎توان با مقایسه ساده بین دلار حدود سه هزار تومانی با ۲۵ هزار تومانی به‌دست آورد.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: واردات هر شرکتی براساس نرخ ارز مشخص است و این وضعیت را باید در کنار نرخ تورم کشورهای مبدا واردات دید. درحال‎حاضر بیشترین خرید فعالان صنعت موتورسیکلت کشور از چین و هند است؛ بنابراین با احتساب  تورم این دو کشور و قیمت ارز در کشور، خریدهای خارجی با هزینه بسیار بالاتری انجام می‎شود. به‎عنوان مثال، قیمت محصولات در چین بین ۱۰ تا ۱۵درصد رشد کرده است. یکی از دلایل این رشد قیمتی مربوط به رشد نرخ مواد اولیه بوده که قیمت جهانی آن افزایش یافته است. آلومینیوم یکی از مواد اولیه مورد نیاز است که نرخ جهانی آن بسیار بالا رفته است. تمام این مسائل را در کنار این باید دید که  خریدهای داخلی هم نقدی شده و دیگر مانند گذشته اعتباری انجام نمی‎شود، بنابراین با توجه به مشکلات نقدینگی موجود، شرایط تولید بسیار دشوار شده است. عابدینی در ادامه یادآور شد: بازار موتورسیکلت مانند خودرو نیست که با باز شدن سایت خرید در مدت زمان کوتاهی تمام تولید دو، سه ماه آینده به‎فروش برسد. در بازار موتورسیکلت همچنان فروش با چک و اقساط بلندمدت انجام می‎شود. درواقع تولیدکننده‌ای مانند من  باید مواد اولیه مورد نیاز را نقدی خریداری کند، اما در ادامه محصولات تولیدی خود را اعتباری و با مدت پرداخت طولانی به‎فروش برساند. وی اظهار کرد: با تمام این مشکلات تولیدات ایران‎دوچرخ در سه ماه نخست سال نسبت‎به مدت مشابه سال گذشته تا حدودی رشد داشته است.

 میزان داخلی‎سازی قطعات

عابدینی در پاسخ به این پرسش که موتورسیکلت‎هایی که در ایران‎دوچرخ تولید می‌شوند چقدر وابستگی ارزی دارند، عنوان کرد: این شرکت جزو تولیدکنندگانی است که سعی دارد بیشتر قطعات را از منابع داخلی تامین کند، اما اینکه فکر شود تمام قطعات را می‎توان در داخل تولید و تامین کرد اشتباه است. به‎عنوان مثال، انجین از قطعات مهمی است که در داخل تولید نداریم. برخی مدعی هستند، می‎خواهند انجین را در داخل تولید کنند اما واقعیت این است که این امر کار ساده‎ای نیست. تولید انجین نیاز به سرمایه‎گذاری کلانی دارد. ایران‎دوچرخ هم زمانی به‎دنبال داخلی‎سازی انجین بود، اما با مطالعاتی که داشتیم تولید این قطعه در کشور توجیه اقتصادی نداشت و قیمت تمام‌شده ۲۰ درصد بالاتر از تولیدکننده چینی درمی‎آمد.  مدیر اجرایی شرکت ایران‎دوچرخ در توضیح این مساله به تیراژ تولید اشاره کرد و گفت: تولیدکننده چینی سالانه پنج‌میلیون انجین انواع موتورسیکلت را تولید می‎کند. این را مقایسه کنید با تیراژ تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتایی در ایران به‎طور قطع این شرایط تولید انجین را برای تولیدکننده ایرانی توجیه‎پذیر نمی‎کند. او افزود: چین برای تولید انجین ماشین‎آلات مورد نیاز را طراحی کرده و امور تولید را مکانیزه انجام می‎دهد. به‎این ترتیب هزینه‎های خود را به‎حداقل رسانده‎ است.

 طرح‎های توسعه‎ای

عابدینی درباره طرح‎های توسعه‎ای این شرکت گفت: درحال‎حاضر ایران‎دوچرخ پروژه‎ای را با همکاری یکی از شرکت‎های دانش‎بنیان در حوزه داخلی‎سازی سیستم انژکتور اجرا می‌کند. این قطعه قابل رقابت به‎لحاظ سطح کیفی و قیمت تمام‌شده با انژکتورهای چینی است. وی خاطرنشان کرد: قطعاتی که امکان ساخت داخل آنها وجود داشته باشد و به‎لحاظ کیفیت و قیمت هم‎سطح قطعات چینی باشند به‎طور قطع از سوی تولیدکنندگان مبادرت به داخلی‎سازی می‎شوند.

 ایران‎دوچرخ چه تولید می‎کند؟

عابدینی درباره محصولات تولیدی این برند داخلی گفت: محصولات هوندا با میزان داخلی‎سازی حدود ۴۰ درصد در حال تولید است. در بحث قیمت این موتورسیکلت، داخلی‎سازی انجین تاثیر زیادی روی قیمت تمام‌شده آن دارد، زیرا حدود یک‎پنجم نرخ این موتورسیکلت مربوط به انجین است. وی ادامه داد: محصول دیگر ما ایردوکو ۱۰B است که حدود ۳۵درصد ساخت داخل شده است. این مدل از ابتدای تولید با ۳۵درصد بود که در بین محصولات رکورددار است. در ادامه عمق ساخت داخل افزایش می‎یابد. این فعال صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: تولید و داخلی‎سازی دو مدل جدید موتورسیکلت بنزینی هم در دستور کار قرار دارد و قرار است یکی از این مدل‎ها (وترانو ۱۵۰) با عمق ساخت ۱۷درصدی آغاز شود و در ادامه قطعات فلزی و فولادی آن نیز داخلی‎سازی شود. مدیر اجرایی شرکت ایران‎دوچرخ در ادامه به محصولات برقی این شرکت اشاره و عنوان کرد: سه‎چرخ ۵۰۰ وات این برند با حدود ۲۷درصد ساخت داخل تولید می‌شود. این موتورسیکلت بیشتر برای افراد کم‎توان و مسن کارآیی دارد.

وی گفت: سایر محصولات برقی هم با حدود ۱۸درصد ساخت داخل در مرحله مونتاژ و پیش‎مونتاژ هستند. باتری و تایرها از داخل تامین می‎شوند، اما هنوز به تیراژی نرسیده‎اند که تعمیق ساخت آنها را افزایش دهیم. عابدینی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: هزینه قالب‎سازی برای داخلی‎سازی سنگین است. از این‌رو تیراژ تولید باید به اندازه‎ای برسد که هزینه قالب‎سازی برگشت شود. وی یادآور شد: این مساله به‎استثنای سه‎چرخ، ۵۰۰ وات بود، زیرا این موتورسیکلت باوجود تیراژ حدود ۳هزارتایی داخلی‎سازی آن انجام شد. گفتنی است عمده امور داخلی‎سازی را شرکت‎های زیرمجموعه ایران‎دوچرخ انجام می‎دهند.  وی در ادامه افزود: تولید یک محصول جدید هم به‎زودی آغاز می‎شود. به‎طور قطع قطعات فلزی این موتورسیکلت هم در داخل تولید خواهد شد.

 داخلی‎سازی به‎شرط توجیه‎اقتصادی

عابدینی اظهار کرد: با ورود هر مدل مطالعات برای داخلی‎سازی آن آغاز می‎شود. قطعاتی که تولیدشان توجیه‎اقتصادی داشته باشد داخلی‎سازی می‎شود به‎ویژه در حوزه قطعات فلزی. او خاطرنشان کرد: هر محصولی که به تیراژ اقتصادی برسد داخلی‎سازی آن توجیه‎پذیر خواهد بود.

 چالش باتری برقی‎ها

عابدینی درباره الزام تولیدکنندگان به اختصاص دادن ۱۰درصد محصولات خود به موتورسیکلت‎های برقی گفت: اگر شرکتی به این ۱۰درصد نرسد به‎ازای هر یک موتورسیکلت برقی باید ۳ برگه اسقاط موتورسیکلت فرسوده ارائه دهد که ایران‎دوچرخ برگه اسقاط تحویل می‎دهد. البته ترجیح ما تولید موتورسیکلت برقی است، زیرا خرید برگه اسقاط هزینه‎بر است.

وی تاکید کرد: موتورسیکلت برقی آینده خوبی دارد به شرط اینکه از آن حمایت شود. برای خرید باید به مشتریان یارانه داده شود همچنین مشکل باتری این نوع موتورسیکلت‎ها برای همیشه باید حل‎وفصل شود. او گفت: در کشورهای دیگر صاحب موتورسیکلت باتری خالی را تحویل و پر دریافت می‎کند. در خیلی از کشورها هزینه باتری را نهادی برعهده گرفته و از مصرف‎کننده هزینه آن دریافت نمی‎شود. وی اظهار کرد: در سال‎های گذشته محصولات از کیفیت پایینی برخوردار بودند، اما موتورسیکلت‎های فعلی به ‎لحاظ کیفیت شرایط خوبی دارند. برای فرهنگ‎سازی و تشویق مردم به استفاده از این وسیله حمل‎ونقل پاک باید یک تیم کارشناسی پروژه‎ای حمایتی در حوزه تولید و فروش تعریف کنند.

 تولید دوچرخه از نو آغاز می‎شود؟

زمانی شرکت ایران‎دوچرخ یکی از تولیدکنندگان دوچرخه در ایران بود، اما درحال‎حاضر تولید ندارد. عابدینی درباره دلیل این امر گفت: در دوره‎ای واردات به قدری زیاد شد که تولید دوچرخه در کشور صرفه‎اقتصادی نداشت. اینکه محصولات هم به‎شکل CBU وارد و به‎فروش برسد که شایسته یک شرکت به‎نام داخلی نبود و نیست. مدیر اجرایی ایران‎دوچرخ اظهار کرد:‎ تولید نیاز به سرمایه‎گذاری بالا دارد. براساس مطالعاتی که در حوزه تولید دوباره دوچرخه داشتیم هنوز بستر برای تولید این وسیله حمل‎ونقل پاک در کشور فراهم نیست.

عابدینی یادآور شد: تولیدکننده‌های  داخلی  به‎سختی می‎توانند با دوچرخه‎های چینی به رقابت بپردازند. ایران دوچرخ به این موضوع (تولید دوچرخه) توجه دارد، اما هنوز برنامه مدونی برای تولید دوباره تعریف نکرده است.