بهار روابط ایران و کشورهای فرا رسید/ معمای نزدیکی ریاض به تهران

به گزارش اقتصادنیوز، ۱۹ می، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به گزارش‌های رسانه‌ها در خصوص سقوط تلخ بالگرد شهید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید ایران و هیئت همراهشان ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه با تاکید بر اینکه پادشاهی در این شرایط سخت در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمکی که از سوی مقامات ایرانی مورد نیاز باشد، اعلام کرد. با تایید شهادت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان با ارسال پیام‌هایی به محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، تسلیت گفتند.همزمان ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه عربستان با حضور در سفارت ایران در ریاض شهادت ابراهیم رئیسی را به مقام های رسمی ایران تسلیت گفت. دولت سعودی همچنین با اعزام هیئتی به تهران، از جمله شاهزاده منصور بن متب بن عبدالعزیز، مشاور ملک سلمان و وزیر امور خارجه و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه، گام های برجسته تری برداشت. عبدالله العنازی سفیر عربستان سعودی در تهران نیز به این هیئت پیوست. این هیئت با علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه دیدار داشتند و به شهدای این حادثه ادای احترام کردند.

به نوشته اوراسیا ریویو، ولیعهد عربستان با تاکید بر روابط دیپلماتیک خود، شخصاً در ۲۴ اردیبهشت ماه با محمد مخبر تماس گرفت و ضمن ابراز تسلیت، بر پیشرفت های حاصل شده در روابط دوجانبه و "اهمیت ادامه افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف" تاکید کرد. در حالی که برخی از ناظران ممکن است چنین رویکردی را صرفاً تشریفاتی بدانند، اما مواضع ریاض پیام سیاسی روشنی را منتقل می کند. ژست دیپلماتیک رهبران عربستان سعودی نشان دهنده تمایل این کشور به توسعه روابط مثبت با تهران و تعهد به ثبات سیاسی و امنیتی ایران است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ایران و عربستان در آستانه فصلی گرم/ تهران_ریاض در آزمون تنش‌زدایی؛ رقبایی که متحد شدند» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.