حسن دانایی فر، سفیر پیشین ایران در بغداد در واکنش به نتیجه انتخابات عراق و شایعات پیرامون نزدیکی مقتدی صدر به عربستان و پشت کردن او به ایران گفت: یک یا دو سفر نمی تواند اصول اساسی یک جریان یا فرد را تغییر بدهد. این موضوعات گمانه زنی هایی است که هر کسی می تواند برای خود داشته باشد؛ اما اینکه آیا همانی است که در ذهن مقتدی صدر و یا هم حزبی های او می گذرد، جای تامل و اندیشیدن بیشتر دارد.

به گزارش «انتخاب»، نتایج اولیه انتخابات عراق، از پیروزی ائتلاف سائرون متعلق به مقتدی صدر حکایت دارد. بر اساس نتایج اولیه که در آن تکلیف ۱۸۰ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان مشخص شده، نشان می دهد تاکنون ائتلاف‌های سائرون (مقتدی صدر) با ۵۴، الفتح (هادی العامری) ۴۵، النصر (حیدر العبادی) ۳۹، دولت قانون (نوری المالکی) ۲۵ و الحکمه (سیدعمار الحکیم) ۱۹ کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.

حسن دانایی فر، در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که آیا ایران باید از نتیجه انتخابات عراق، راضی باشد؟، گفت: ایران از روند برگزاری انتخابات راضی است چون انتخابات به معنای دموکراسی و امنیت در عراق است. این سیاست تغییرناپذیر ایران است و نتیجه انتخابات هرچه باشد، ایران از آن استقبال می کند. از طرفی، انتخابات روز شنبه، یک انتخابات رقابتی به شکل کاملا جدی بین تمام احزاب بود. در برخی از ائتلاف ها، هم نامزدهای سنی انتخاب شده اند و هم نامزدهای شیعه و حتی نامزدهای کُرد.

شایعات درمورد نزدیکی مقتدی صدر به عربستان، گمانه زنی است / کسی با یک سفر، اصولش را تغییر نمی‌دهد

دانایی فر که در فاصله سال های ۸۹ تا ۹۵ سفیر ایران در بغداد بود، درباره شایعات در خصوص نرم تر شدن آمریکایی ها نسبت به مقتدی صدر و نیز گمانه زنی ها پیرامون نزدیک تر شدن صدر به عربستان پشت کردن وی به ایران گفت: بعضی از این صحبت ها گمانه زنی است؛ اینکه در ذهن مقتدی صدر اینها می گذرد یا نه، مشخص نیست. می تواند درست باشد یا نباشد.

او ادامه داد: احزاب عراق پیچیدگی ها و ملاحظات خاصی دارند. آنچه مسلم است اینکه جریانی که آمریکا به دنبالش بود به نتیجه نرسیده است. آمریکایی ها تعابیری درمورد مقتی صدر به کار می بردند. واقعیت آن است که جریان صدر همیشه مخالف اشغالگری و حضور نیروهای آمریکایی در عراق بوده و اصول اساسی یک حزب یا جریان فکری یک شبه نمی تواند تغییر کند.

او درباره سفرهای اخیر مقتدی صدر به عربستان و دیدار او با مقام های سعودی و این گمانه زنی که وی به سعودی ها نزدیک شده است، نیز گفت: یک یا دو سفر هم نمی تواند اصول اساسی یک جریان یا فرد را تغییر بدهد. این موضوعات گمانه زنی هایی است که هر کسی می تواند برای خود داشته باشد؛ اما اینکه آیا همانی است که در ذهن مقتدی صدر و یا هم حزبی های او می گذرد، جای تامل و اندیشیدن بیشتر دارد.

[شایعات درمورد نزدیکی مقتدی صدر به عربستان، گمانه زنی است؛ کسی با یک سفر، اصولش را تغییر نمی‌دهد / بعید است خود «مقتدی» نخست‌وزیر شود / سردادن شعار‌های ضدایرانی توسط جریان صدر، صحت ندارد؛ برخی در این خصوص شیطنت کردند / رای ائتلاف العامری نسبت به دوره گذشته، ۵ برابر شده]

بعید است خود مقتدی صدر نخست وزیر شود

دانایی فر در پاسخ به این سوال که نخست وزیر مورد نظر صدر چه کسی می تواند باشد اظهار داشت: در حال حاضر، با «مصداق» صحبت کردن زودهنگام است؛ در ساختار انتخابات عراق و تعداد کرسی ها، باید به همه نگاه کرد. پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد و ترکیب اینها و رسیدن به ۵۰ درصد به علاوه یک، نیازمند چانه زنی های بیشتری است. از ویزگی های انتخابات عراق، وزن کشی قبل از انتخابات و چانه زنی های بعد از انتخابات درمورد هر سه پست رییس جمهور، نخست وزیر و رییس پارلمان است.

دانایی فر در پاسخ به این سوال که آیا امکان نخست وزیری خود مقتدی صدر وجود دارد یا خیر گفت: فکر نمی کنم؛ اگر در صحبت های مقتدی صدر دقت کنید، اصرار دارد کسی در مجموعه صدری ها نباید وزیر یا عضو دولت شود. از این رو فکر می کنیم بعید است این اتفاق رخ دهد.

او در پاسخ به این سوال که گفته می شود، مقتدی صدر با العامری و المالکی، ائتلاف نخواهد کرد اظهار داشت: بایستی تامل بیشتری کرد؛ در حال حاضر زود است که این موضوعات را بیان کنیم. پیچیدگی ها، روابط و ملاحظاتی که در داخل عراق وجود دارد، وضعیت را در روزهای آینده بیشتر مشخص خواهد کرد.

رای ائتلاف العامری ۵ برابر شده

این دیپلمات سابق کشورمان در واکنش به اینکه گفته می شود، لیست مطلوب و مورد حمایت ایران در انتخابات عراق، لیست الفتح متعلق به هادی العامری بود، گفت: این موضوع صحت ندارد و قضاوتی غیرمسئولانه است؛ برخی  علاقه مند بودند به این موضوع دامن بزنند و تصور می کردند که با این کار رای یک مجموعه را کم کنند. در حالی که همین مجموعه هم آرای بسیار خوبی آورد و اگر نسبت به انتخابات سوم مقایسه کنیم، آرای الفتح و مجموه های تشکیل دهنده این ائتلاف تقریبا  ۵ برابر شده است. جمهوری اسلامی ایران با همه این مجموعه ها ارتباط داشته است.

شعارهای ضدایرانی توسط جریان صدر، صحت ندارد / طرح این موضوع شیطنت بود

سفیر پیشین ایران در عراق در واکنش به شایعاتی در خصوص سر دادن شعارهای ضدایرانی توسط جریان صدر گفت: چنین چیزی صحت ندارد. دیروز در فضای مجازی این شایعه مطرح شده بود؛ اما موضوع مربوط به گذشته بود و گفتند بعضی ها در این زمینه شیطنت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.