دچار خود باختگی نشویم

جمع‌آوری امضا برای تشکیل گروه دوستی

یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت که جمعی از نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری ‌امضا برای طرح پیشنهادی تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا هستند. به گزارش ایرنا، این نماینده که خواست به نامش اشاره نشود، در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران ‌پارلمانی افزود: سیدجلال حسینی‌، شکرا... عطارزاده، کمال دانشیار، اسماعیل گرامی مقدم، ناصر نصیری و نبی‌ا... رودکی نمایندگان زنجان، بوشهر، بندر ماهشهر، بجنورد‌، گرمی و شیراز از جمله امضا کنندگان این طرح پیشنهادی هستند.

نصیری در این ‌باره گفت‌: تاکنون تنها حدود ۱۵ نماینده مجلس این طرح پیشنهادی را امضا کرده‌اند.

سید جلال حسینی، نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی که طراح پیشنهاد تشکیل گروه دوستی، پارلمانی ایران و آمریکا است‌، هدف از این پیشنهاد را ایجاد حسن نیت بین ملت ایران و آمریکا عنوان کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: قرار است این پیشنهاد تا روز یکشنبه هفته آینده به رییس مجلس تقدیم شود تا بررسی‌های بیشتری در مورد آن صورت گیرد.

حسینی تصریح کرد: پارلمان‌ها، نهادهای مدنی هستند که دفاع از حقوق ملت را بر عهده دارند و جایگاهی متفاوت با دولت‌ها دارند. وی خاطرنشان کرد: برای اینکه سیاست‌های خصمانه و جنگ‌طلبانه قدرت حاکم بر کاخ سفید را با شیوه ارتباطهای پارلمانی خنثی کنیم و حسن نیت و روح صلح طلبی ایرانیان را به جوامع نشان دهیم، این کار را انجام دادیم.

به گفته حسینی‌، عطارزاده، دانشیار، ا...یاری، رودکی، محمد علیخانی، گرامی مقدم، سید مرتضی موسوی و مودب پور نیز از امضاکنندگان این پیشنهاد هستند.

دنیای اقتصاد- در حالی که خبر پذیرش درخواست آمریکا توسط دولت ایران برای مذاکره با هدف یافتن راهکار ایجاد امنیت و ثبات در عراق، در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته و مقامات عراقی از این اقدام ایران که در راستای کاهش آلام مردم عراق و حمایت از دولت این کشور همسایه صورت می‌گیرد استقبال کرده‌اند، تعدادی از نمایندگان دست به کار جمع‌آوری امضا برای تشکیل گروه دولتی پارلمانی ایران و آمریکا شده‌اند.

گر چه بسیاری از صاحبنظران و مقامات رسمی ایران و‌ آمریکا از مذاکرات بغداد استقبال کرده و بعضا آن را اقدامی در جهت ذوب شدن یخ روابط ایران و آمریکا ارزیابی کرده‌اند، برخی صاحبنظران داخلی با یادآوری اینکه مذاکرات بغداد تنها در موضوع عراق بوده و برای ترمیم روابط ایران و آمریکا بایستی با دقت و صبوری مسائلی را که موجب تیرگی روابط در کشور شده است، یک به یک بررسی کرد، این اقدام نمایندگان را شتابزده ارزیابی کرده‌اند.در این زمینه دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، پس از اطلاع از جمع‌آوری امضا برای پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا، گفت: این اقدام خودباختگی و بسیار زشت است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در مذاکره با آمریکا نباید طوری عمل کنیم که احساس شود دچار خودباختگی و ضعف شده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که در مذاکره با آمریکا باید استراتژی مشخصی داشته باشیم، ادامه داد: نباید در این مذاکره تنها به حل مسایل عراق اکتفا کرد، بلکه باید این مذاکره همه‌جانبه و شامل مسائلی دیگر نظیر پرونده هسته‌ای ایران نیز شود.

تابش خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در مساله افغانستان و در اجلاس بن از ایران امتیازاتی گرفتند و مسایل خود را حل کردند، اما مسایل ما هم‌چنان باقی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس، گفت: ما در مذاکرات جدید باید مسایل خود را مطرح و حل کنیم.

افزون بر این رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با انتقاد شدید از تلاش برخی نمایندگان برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا گفت: احتمالا برخی نمایندگان اطلاعی از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ علاءالدین بروجردی درباره تصمیم برخی از نمایندگان برای تشکل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: محدوده مذاکرات آینده ایران و آمریکا فقط بحث عراق است و مشکلات فی‌مابین ایران و آمریکا در این مذاکرات جایی ندارد، مگر اینکه آمریکایی‌ها گام‌های جدیدی را بردارند.

بروجردی با بیان اینکه سیاست‌های کنونی آمریکا در قبال ایران خصمانه است، تصریح کرد: تحریم‌های متعدد، حمله به نمایندگی رسمی ایران در عراق و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی فقط از نوع جدید این اقدامات است.

وی با تاکید بر اینکه بنابراین با توجه به مواضع آمریکا زمینه برای مذاکره فراهم نیست، گفت: آمریکا ده‌ها میلیون دلار برای مقابله با ایران به تصویب رساند و مجلس این کشور مصوبات متعددی علیه ایران داشته است که به‌خاطر این تحریم‌ها ایران در دو دهه در رنج بوده است. بروجردی گفت: این روش‌ها خصمانه و غیرقابل قبول است و در چنین فضایی تلاش برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا بجا نیست.

به‌رغم این خوش‌بینی‌ها رییس فراکسیون وفاق و کار آمدی مجلس در واکنش به اقدام جمعی از نمایندگان برای جمع‌آوری امضا برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایرانی و آمریکا گفت: هر گونه روابط بین ایران و آمریکا باید براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، میرمحمدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی با اشاره به حساسیت‌های موجود در برقراری روابط با آمریکا، در ایران، گفت: هر نوع پیشنهادی که از پایین به بالا باشد، اگر با سیاست‌های کلی نظام، منافع ملی و امنیت ملی هماهنگ نباشد، مفید و موثر نخواهد بود.

میرمحمدی تاکید کرد: از امضا کنندگان اولیه این پیشنهاد چنین برداشتی که هماهنگی ویژه‌ای وجود داشته، نکردم، مگر این که در شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح و تصویب شده باشد که اطلاعی درباره آن ندارم. وی گفت: طبیعی است که هر نوع روابطی به تصویب برسد هر یک از قوا و بخش‌ها باید در آن کار کرد خود را داشته باشند.

با این حال یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان گفت: نباید پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا را وطن فروشی بنامیم. به گزارش ایرنا، مرتضی تمدن تصریح کرد: گفت‌و‌گو تنها از طریق دولت‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی و تشکل‌های غیردولتی نیز مطرح می‌شود.

نماینده‌شهرکرد در مجلس خاطرنشان کرد: باید به دنیا ثابت کنیم که اهل گفت‌وگو هستیم و اگر روزی باب گفت‌وگو با آمریکا باز شود، با حفظ اقتدار و عزت و منافع نظام اقدام می‌کنیم.

تمدن با بیان اینکه آمریکا برای مذاکره با ما اصرار دارد گفت: باید مکانیزم‌های انجام این گفت‌وگو را به گونه‌ای طراحی کنیم که سازمان یافته باشد.

وی با بیان اینکه گاهی با زبان دولت‌ها نمی‌توان همه مسائل را پیش برد، افزود: با گروه‌های دوستی می‌توان برخی مسائل را پیش برد و قطعا در این راستا باید بحث ارزش‌های نظام و نشنیدن حرف زور مورد توجه قرار بگیرد.

تمدن تاکید کرد: باید عزت، حکمت و مصلحت نظام در گفت‌وگوها حفظ شود.عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس تصریح کرد: به عقیده من ضرری ندارد با مکانیزم های لازم به حرف‌های آنان گوش فرا دهیم.

وی همچنین علت پیش قدم شدن آمریکا برای مذاکره با ایران را نوعی عدول کردن این کشور از روش خود دانست.