آغاز به کار دوباره استودیو «بل»

نگاه سوم - سه سالی بود که دیگر هیچ صدایی از استودیو «بل» در نمی‌آمد.این استودیو که سال ۴۴ به همت پروفسور برکشلی و لیاقتی تاسیس شده بود، کار خود را با ضبط آثار زنده‌یاد مرتضی حنانه، فریدون ناصری و استاد فرامرز پایور آغاز کرد و بعد از انقلاب نیز آثار محمدرضا شجریان، مشکاتیان،‌ لطفی، علیزاده و ... و بسیاری از نام‌آوران موسیقی در این استودیو ضبط می‌شد، اما به دلیل فرسودگی دستگاه‌ها مدیران آن تصمیم گرفتند، چند سالی پروژه به‌روزرسانی تجهیزات این استودیو را دنبال کنند.

محمدعلی چاووشی در گفت‌و‌گو با نگاه سوم درباره سه سال خاموشی استودیو «بل» می‌گوید: در این سه سال ما پروژه به‌روزرسانی تجهیزات از جمله خریداری تجهیزات از اروپا و آمریکا، نصب و گذراندن دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشتیم و در دو زمینه صدا و تصویر تجهیزات را با آخرین دستاوردهای روز دنیا هماهنگ کردیم.

او ادامه می‌دهد: در زمینه موسیقی و شنیداری ما، میکسر آنالوگ ۴۸ ترک از کمپانی «نو» مدل ۸۸ آر که در قاره آسیا تنها ایران به آن مجهز است، وارد کرده‌ایم که مشابه آن تنها در استودیوهای هالیوود، پاریس و مونیخ است.

همچنین در رابطه با موسیقی فیلم، صداسازی و صداگذاری میکسر «ام‌ام‌سی» لاژیک متعلق به کمپانی «نو» نصب و راه‌اندازی شده است.

چاووشی به تجهیزات بخش ضبط صدا اشاره می‌کند و می‌گوید: نظام ضبط صدای آنالوگ به اشتودر ۲۴ باند و سامانه ضبط دیجیتال «HD۳» پروتوس را نصب کرده‌ایم.

مدیر استودیو بل اضافه می‌کند: در بخش فیلمبرداری سامانه مونتاژ و تدوین «A۴» ویرچوآل استودیو و سامانه فیلمبرداری پل کم را خریداری کرده‌ایم.

او درباره مدت طولانی به روزرسانی تجهیزات می‌گوید: مشکل اساسی سیستم اداری و دیوان‌سالاری در کشور است. برای ترخیص هر کدام از این تجهیزات مدت زیادی در گمرک و بانک مرکزی و ده‌ها مرجع دیگر رفت و آمد کردیم؛ همچنین این تجهیزات نیز شامل تحریم‌هایی بود به اضافه برخی از مشکلات شخصی، باعث زمان‌بر بودن این پروژه شد.

چاووشی تاکید می‌کند: البته این میکسرها، از نوع میکسرهای عمومی نیست که دارای خط تولید باشد و ما از پشت ویترین آنها را انتخاب کنیم، بلکه شرکت سازنده بر اساس نوع سفارش، حجم و مکان استودیو، آن را طراحی و ارائه می‌کند. او درباره کمک‌های نهادهای دولتی به این استودیو می‌گوید: تا به حال قدم به فارابی نگذاشته‌ام و از هیچ نهادی برای این کار کمک نگرفته‌ام.