واکنش مقامات ایران به تجاوز غرب به سوریه

اما حملات آمریکا و متحدانش به سوریه، بلافاصله با واکنش بین‌المللی ازجمله واکنش مقامات ایران روبه‌رو شد. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در تماس تلفنی با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه با بیان اینکه این تجاوز نقض آشکار موازین بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد است، گفت: این تجاوز آشکار، تنها تجاوز به خاک سوریه نبوده بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است. رئیس‌جمهوری، حرکت تجاوزکارانه سه کشور علیه دولت و ملت سوریه را اقدامی عملی برای تقویت تروریسم در منطقه دانست و تاکید کرد: نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی یک کشور به معنای تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه است.  او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه است، ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داد و گفت: مرزهای جغرافیایی سوریه به هیچ‌عنوان نباید تغییر کند. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: هیچ دولت خارجی نمی‌تواند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد و تنها تصمیم‌گیر اصلی مردم سوریه هستند و جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: ایران در همه مجامع بین‌المللی فعالیت خود را به‌ویژه با همراهی روسیه و ترکیه برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و سوریه، ادامه خواهد داد. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز تجاوز سه کشور غربی به خاک سوریه را فاقد دستاورد نظامی دانست و افزود: تجاوزگران پس از آنکه نتوانستند از راه‌های سیاسی به اهداف خود دست پیدا کنند، به این حرکت تجاوزکارانه که خلاف همه قوانین بین‌المللی است، دست زدند.

واکنش وزارت خارجه

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز در گفت‌وگو با ولید معلم، همتای سوری‌اش ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه و غیرقانونی، اقدام نظامی علیه سوریه را نشانه بارزی از بهانه‌تراشی آمریکا، اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌ها دانست. همچنین روز جمعه ظریف در گفت‌وگوی تلفنی با «هایکو ماس»، وزیرخارجه آلمان بر لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کردند.

وزارت امورخارجه نیز با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به‌شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد. در این بیانیه آمده است؛ این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین‌المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. در بخش‌دیگری از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران براساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح‌های شیمیایی است و در عین حال بهانه‌تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به‌شدت غیر‌قابل‌قبول و محکوم می‌داند. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس نیز جمعه‌شب در مصاحبه با بخش خبری شبانه تلویزیون بی‌بی‌سی انگلیس تاکید کرد که کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یکجانبه شوند و باید خود را متعهد به سازوکار جهانی بدانند. به گزارش «ایسنا» او اقدام یکجانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها را خارج از ساز و کار چندجانبه بین‌المللی علیه سوریه و خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

نقض آشکار منشور سازمان ملل

از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها به فکر افتاده‌اند که از طریق هوا یا موشک کاری انجام دهند، اما تکلیف جنگ روی زمین معلوم می‌شود نه روی آسمان. ولایتی روز پنج‌شنبه نیز در جریان سفر خود به سوریه، با بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل هم در واکنش به حملات روز گذشته سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، در صفحه شخصی خود در توئیتر، این عملیات نظامی را نقض آشکار منشور سازمان ملل دانست. به گزارش «ایسنا» او در این توئیت نوشت: «دمشق با قدرت در محور مقاومت می‌ماند. عملیات نظامی ‌آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه نقض آشکار منشور سازمان ملل است. این اقدامات در گذشته علیه لیبی، عراق و افغانستان انجام و منجر به رشد تروریسم شد. مثلث تروریسم، تل‌آویو و ریاض ابزار مداخله آمریکا در منطقه است.»

هشدار سپاه به آمریکا

در کنار این واکنش‌ها روز گذشته سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، به آمریکا هشدار داد تا منتظر عواقب حمله‌اش به سوریه باشد. او اظهار کرد: اقدام آمریکا و کشورهای انگلیس و فرانسه در حمله به سوریه یک تجاوز آشکار است و مشروعیت ندارد خصوصا در شرایطی که قرار بود کمیته حقیقت‌یاب ادعای آمریکا مبنی‌بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را بررسی کند و دمشق نیز زمینه را فراهم کرده بود.

معاون سیاسی سپاه تاکید کرد: آمریکایی‌ها تصورشان این است با این نوع اقدامات می‌توانند شرایط میدانی را در سوریه تغییر دهند که قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. سردار جوانی گفت: آمریکایی‌ها به شکل‌های مختلف در طول سال‌های گذشته به همراه صهیونیست‌ها و اروپایی‌ها از تروریست‌ها حمایت کردند و نتیجه این شد که تروریست‌ها دچار شکست راهبردی شدند و این شکست راهبردی تروریست‌ها به منزله شکست راهبردی حامیان آنهاست و این ورود مستقیم در حمله هوایی و موشکی آمریکا به سوریه قطعا نمی‌تواند آن شکست‌ها را جبران کند. وی خاطرنشان کرد: با این حمله روندها تغییر نمی‌کند، اما اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد و این وضعیت پیچیده قطعا به ضرر آمریکا خواهد بود. آمریکا مسوول عواقب بعدی اتفاقات آتی منطقه است و آن اتفاقات قطعا به نفع آنها نخواهد بود.

سردار جوانی افزود: اگر آمریکایی‌ها فکر کرده‌اند با پول‌های آل‌سعود می‌توانند خسارت‌هایشان را کمتر کنند و به اقدامات مداخله‌جویانه ادامه دهند، قطعا اشتباه می‌کنند و این نوع اقدامات آمریکا زمینه‌ها را برای خسارت بیشتر به آمریکا در آینده فراهم می‌کند. وی در ادامه با اشاره به وضعیت جبهه مقاومت، گفت: قطعا با این رفتارها جبهه مقاومت تضعیف نمی‌شود؛ بلکه این جبهه تقویت خواهد شد و امکان مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه برای او بیشتر می‌شود و آمریکایی‌ها باید منتظر عواقب اقداماتشان باشند. معاون سیاسی سپاه تاکید کرد: آمریکایی‌ها با این حمله قطعا به خواسته خود نمی‌رسند؛ زیرا شرایط منطقه شرایط خاصی است و تحولات به میل آنها رقم نمی‌خورد و هر اقدامی هم انجام دهند روند پرشتاب تحولات را به ضرر آنها خواهد کرد.

واکنش چهره‌های سیاسی

چهره‌های سیاسی نیز به حملات روز گذشته آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه واکنش نشان دادند. در همین راستا محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت و از فرماندهان سپاه در واکنش به حمله موشکی به سوریه در صفحه اینستاگرامش نوشت: حمله محدود پس از یک هفته تهدید، اقدامی برای حفظ آبروی رئیس‌جمهور آمریکا بود. وی افزود: این حمله محدود بعد از شکست تروریست‌ها در حلب و آزادی کامل غوطه شرقی، نمی‌تواند جبران ناکامی‌های آمریکا باشد و نشان می‌دهد که آمریکا گزینه نظامی موثری در سوریه ندارد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در یادداشتی با عنوان «استانداردهای دوگانه، نرخ همیشگی آمریکا و غرب!» در کانال تلگرامی خود با اشاره به حملات شیمیایی صدام به ایران در طول دفاع مقدس نوشت: «اکنون این سوال وجود دارد که آیا حملات صدام با سلاح شیمیایی به مردم ایران و عراق متفاوت از این حملات بوده است یا همچون همیشه هر جا که به نفع آمریکا باشد حملات شیمیایی خوب و در غیر‌ این صورت با آن برخورد می‌‌‌شود؟! ظاهرا دوگانگی در رفتار خصلت ظالمان است و نرخ ثابت رفتار آمریکا و عملیات شب گذشته نیز همین گونه قابل‌توجیه است.»

بیانیه سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حمله جنایتکارانه موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، این اقدام را عاملی برای تقویت اراده مقاومت ضدتروریستی و عمیق‌تر شدن کینه ملت سوریه نسبت به جنایت‌آفرینان غربی-عربی دانست. در واکنشی دیگر سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در ارتباط تلفنی با سپهبد علی ایوب، وزیر دفاع سوریه ضمن محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه ائتلاف غربی به تمامیت ارضی سوریه، از ایستادگی و مقاومت شجاعانه مردم و ارتش سوریه در مقابل متجاوزان تقدیر و تشکر کرد.

تکذیب استفاده از خاک ایران

در همین حال به‌دنبال خبر برخی رسانه‌ها از توافق تهران و مسکو درخصوص پرواز هواپیماهای استراتژیک روسی بر فراز آسمان ایران و استقرار هواپیماهای روسی در یکی از پایگاه‌های نظامی ایران، یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح استفاده از خاک جمهوری اسلامی ایران توسط روسیه را تکذیب کرد.