هفته گذشته وزیر اقتصاد از اخذ تصمیماتی مانند معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی، جلوگیری از افزایش نرخ بهره، تجدیدارزیابی خودرویی‌ها و... خبر داد. تصمیماتی که در هفته‌جاری خبری از اجرا‌شدن آنها نیامد، اگرچه تحلیلگران هفته پیش‌روی بازار سرمایه را هفته‌ای متعادل و کمی مثبت پیش‌بینی می‌کنند اما برخی از آنها معتقدند چنانچه خبری از اجرای این تصمیمات نباشد، بازار سرمایه به این خلف‌وعده نیز واکنش منفی نشان خواهد داد و این پایانی نامطلوب بر عملکرد نامطلوب دولت سیزدهم در قبال بورس خواهد بود.

متعادل متمایل به مثبت

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام در وضعیت فعلی بیشتر به تحولات داخلی نگاه می‌کند، گفت: موضوع دلار و تغییرات نرخ آن می‌تواند اولین آیتم تاثیرگذار بر بازار باشد، اما به‌نظر می‌رسد در موقعیت فعلی که در دوره گذار به دولت جدید هستیم، بیشتر سردرگمی و عدم‌مشخص‌بودن سیاست‌های دولت جدید است که بر معاملات سایه افکنده و از این‌رو می‌تواند موجب وضعیت نوسانی بازار سرمایه و کاهش ارزش معاملات شود.

وی ادامه‌داد: همچنین با توجه به مشخص‌شدن نتیجه اولیه ثبت‌نام کاندیداها به‌تدریج می‌توانیم دورنمایی از نتیجه مهم انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم. با توجه به اینکه تا هفته آینده وضعیت کاندیداهای نهایی تایید صلاحیت‌شده مشخص خواهد شد، بنابراین به‌نظر می‌رسد در نقاط فعلی بازار وضعیت نوسانی داشته‌باشد و در مقاطعی می‌تواند صعود را نیز با توجه به ترکیب کاندیدای معرفی‌شده و احتمال بهبود سیاست‌های اتخاذی درخصوص تولید و بازار سرمایه تجربه کند.میرزایی گفت: برای هفته آینده وضعیت نوسانی متصور است و رگه‌هایی از صعود را می‌توان در طول هفته شاهد بود و در مجموع هفته نوسانی و صعودی برای بازار قابل پیش‌بینی است. نکته بعدی که لازم است به آن اشاره کرد بحث عدم‌پایبندی جدی به مصوبات هفته گذشته و مخصوصا موضوع نرخ بهره است که موقتا حال بازار سرمایه را خوب کرده‌بود. همچنین نرخ اخزا که مجددا شاهد بودیم در روز کاری گذشته مجددا به حوالی 36‌درصد نزدیک شد و این موضوع به‌عنوان تهدید جدی و اولویت مهم سهامداران است که با توجه به وعده‌هایی است که هم رئیس‌کل بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس درخصوص کنترل اوراق‌منتشره و همچنین نرخ سود بانکی، داده‌اند.

این تحلیلگر تاکید کرد: در صورتی‌که طی روزهای آینده شاهد افت نرخ اخزا باشیم، می‌توان خوشبین بود که وضعیت بازار سرمایه نیز از این موضوع متاثر شود و با قدرت بیشتری رو به بالا حرکت کند. اولویت بعدی و موضوع مهم خودروسازان و تصمیمی که قرار شده در شورای سران سه قوه جمع‌بندی شود، وعده‌های مثبتی در این‌خصوص به بازار سرمایه داده‌شده و بیش از هر زمان دیگری محتمل است که این موضوع در این جلسه مطرح و مصوب شود. اگر این موضوع هم اتفاق بیفتد با توجه به تاثیر مثبت آن بر گروه خودرویی و نمادهایی که تاثیر می‌پذیرند، می‌توان خوشبین بود که وضعیت این گروه مهم بازار سرمایه مثبت شود و بازار هم بتواند پشت‌سر آن حرکاتی داشته‌باشد. همه این موارد به عزم دولت در روزهای کاری آخر خود و تصمیمات و جدیتی که در اجرای این تصمیمات به خرج خواهد داد، برمی‌گردد.

لزوم وقوع تصمیمات

ایمان رییسی copy

ایمان رئیسی، دیگر تحلیلگر بورسی نیز معتقد است خبرهایی که در اوج ناامیدی به بازار سرمایه مخابره شده، خبرهای جذابی است. او در این‌باره اضافه کرد: این موضوع در ارزش معاملات تغییری ایجاد نکرده و حتی اگر دامنه‌نوسان محدود نبود همین تعداد انگشت‌شمار صف خرید شکننده هم عرضه می‌شد. قصدم ایجاد ناامیدی نیست، بلکه بازار سرمایه با بازار سال‌۹۹ بسیار متفاوت است و اگر می‌گوییم شرایط مناسب نیست صحبت از ریزش نیست؛ چراکه بازار حبابی ندارد و اگر حبابی باشد، حباب منفی است. اما برای رشدکردن و بالارفتن بازار نیازمند تصمیماتی هستیم تا تولیدکننده بداند برای کار و تولیدی که ایجاد خواهد کرد ارزش قائل هستند و نگران مواد اولیه، مالیات و هزار داستان دیگر نباشد. این تحلیلگر ادامه‌داد: طرح‌های توسعه‌ای که از شرکت‌ها می‌بینیم و در سال‌آتی تولیدشان را چندبرابر می‌کند و از طرفی جهش سودآوری شرکت‌ها اگرچه چشم‌انداز مثبتی در این فضای قیمتی سهام ایجاد‌کرده و جذابیت بازار را درحالی‌که بانک‌مرکزی محدودیت پرداخت سود را برای بانک‌ها طی مصوبه‌ای اعلام کرده تا کمی از ریسک پرداخت سود بدون‌ریسک کاسته شود، اما فعلا مهم‌ترین عامل سیاسی کشور یعنی انتخاب رئیس‌جمهور ۵۰روز آینده را در ابهام سپری خواهد کرد تا در کنار خبر کاهش سود سپرده‌ها و تجدیدارزیابی دارایی خودروسازان فعلا منتظر باشیم. هفته آینده اما با توجه به محدودیت دامنه‌نوسان همچنان بازار تحت‌کنترل و مثبت سپری خواهد شد.

احتمال تشدید منفی‌ها

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: تصمیماتی که گرفته‌شده بیشتر در حد حرف بود. اگر تک‌تک این تصمیمات از مجوز تجدیدارزیابی خودرویی‌ها گرفته تا کنترل نرخ بهره محقق شود، برای بازار خیلی خوب است و مخصوصا بحث کنترل نرخ سود و بحث افزایش دلار نیما، اما متاسفانه آنچه اتفاق‌افتاده در حد حرف بوده و هنوز عملیاتی نشده‌است. وی ادامه‌داد: اگر این هفته هم بگذرد و عملی نبینیم بازار به این موضوع واکنش منفی نشان خواهد داد. انتظاری در بازار ایجادشده و این انتظار باعث شد مخصوصا گروه خودرویی کمی این هفته مثبت باشد اما اگر عمل نشود برای بازار بدتر است. سلسله تصمیماتی که طی عمر سه‌ساله دولت گرفته‌اند باعث‌شده وضعیت بازار سهام به اینجا برسد، این تصمیمات یک‌شبه گرفته نشده که انتظار داشته باشیم با چند تصمیم و یک‌شبه وضعیت بازار درست شود. این حاصل سه سال‌تصمیمات غلط است. حق‌شناس گفت: بازار هفته آینده می‌تواند متعادل باشد اما هرچه به پایان هفته نزدیک شویم و خبری از اجرا‌شدن تصمیماتی که در هفته اخیر گرفته شد، نبینیم دوباره منفی‌های بسیار شدیدی در بازار می‌بینیم و وضعیت بد خواهد شد؛ چون با حرف‌درمانی نمی‌شود بازار را تکان داد. بازار می‌خواهد عمل ببیند مخصوصا در دو حوزه؛ یکی بحث نرخ بهره و تجدیدارزیابی‌هاست و حداقل تجدیدارزیابی هزینه‌ای هم برای دولت ندارد و باید در این حوزه تصمیماتی را ببینیم.