سنگ‌آهن چشم به راه تصمیمات فولادی

هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین حدود ۲ دلار افت داشت و ۷۲ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین شد. تقاضا کاهش داشته و خریداران به دنبال پایین آوردن میزان موجودی انبارها بودند و اختلاف میان قیمت‌های پیشنهادی عرضه‌کننده‌ها و درخواست خریداران زیاد شده بود. برنامه کاهش تولید زمستانی کارخانه‌ها در نقاط مختلف چین هنوز روشن نیست از این رو ابهامات بازار بیشتر شده است. از طرفی آلودگی هوا در استان تانگشان زیاد شده و کارخانه‌ها نگرانند دولت محدودیت‌های جدیدی برای کنترل آلودگی اعمال کند، از این رو مصرف‌کننده‌های نهایی محتاطانه در بازار فعالیت می‌کنند. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۳ دلار کاهش داشته و ۳۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز ۲ دلار افت داشته  و ۸/ ۲۶ دلار در هر تن فوب شد.

بیلت در کف قیمتی ۹ ماهه

قیمت بیلت در بازار داخلی چین افت شدید ۴۵ دلاری را تجربه کرد و به ۴۷۸ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بیلت صادراتی چین نیز ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار در هر تن فوب شده که قیمتی رقابتی است. ولی همیشه زمانی که افت قیمت شدید است همه منتظر روشن تر شدن روند بازار می‌نشینند و این امر بازار را راکد تر کرده است. همه منتظرند ببینند روند نزولی تا کی ادامه دارد. در جنوب شرق آسیا، بیلت چین در ۴۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر پیشنهاد داده شد. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی‌آی‌‌اس ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن فوب است در حالی که هفته قبل ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار بود. در خاور دور نیز بیلت سی‌آی‌‌اس ۴۹۰ تا ۵۰۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است ولی معامله چندانی نهایی نشد. افت قیمت‌های چین بازار سی‌آی‌‌اس را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بیلت ایران ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر اندونزی بود البته فعلا خریدار چندانی برای بیلت ایران در بازار جنوب شرق آسیا نیست چون خریداران نگران وضعیت تحریم‌ها هستند.

 مقاطع فولادی روند متزلزلی دارد

هفته گذشته میلگرد صادراتی چین ۳۱ دلار افت هفتگی داشته و ۵۳۸ دلار در هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی سی‌آی‌‌اس با ۲ دلار بهبود هفتگی ۴۹۷ دلار در هر تن فوب شنیده شد. همچنین میلگرد صادراتی ترکیه ۴۹۸ دلار در هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ دلار ارزان تر شد.

در بازار داخلی اروپا میلگرد یک یورو افت داشته و ۵۳۶ یورو در هر تن درب کارخانه شد. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.