قفل بوروکراسی بر قوای ایران

در این همایش رئیس اتاق بازرگانی تهران از قالیباف درخواست کرد نظرات بخش خصوصی در مورد بودجه را بشنود. او در بخش دیگری از سخنان خود تلفات جاده‌ای ایران را سالانه ۱۰هزار نفر برآوردکرد و نیز با اشاره به مصرف بالای انرژی، آن را ۲برابر متوسط مصرف جهان ارزیابی کرد.

قوه چهارم نظام سیاسی ایران

بوروکراسی پیچیده و کند اولین هدف سخنان رئیس مجلس بود. محمدباقر قالیباف گفت: مدت‌هاست که در مجامع مختلف، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و چه در نهادهای عمومی غیردولتی همیشه پیگیر مباحث بوده‌ام؛ اما اتفاقی که در واقع رخ می‌دهد این است که پس از بحث و گفت‌وگو و بررسی مسائل، مجلس را ترک می‌کنیم تا بار دیگر که دوباره آنها را تکرار کنیم. او ادامه داد: ما در واقع به جای ۳ قوه چهار قوه داریم و قوه دیگر بوروکراسی است که حاکم بر ۳ قوه دیگر است.

قالیباف سپس با اشاره به مسوولیت‌های خود پس از انقلاب گفت: باور کنید که بعد از دفاع مقدس در جریان جزئیات مسائل قرار دارم زیرا در مناصب مدیریتی حاضر بوده‌ام؛ امروز نیز نماینده مردم تهران هستم و می‌بینم که از جلسات بالاترین سطوح گرفته تا جلسات مردمی برخی از مسائل همچنان همان مسائل ۳۲ سال پیش است؛ یعنی دو نسل یا سه نسل است که داریم یک حرف را تکرار می‌کنیم.

رئیس مجلس درباره مشکلات بخش حمل‌ونقل تصریح کرد: این مشکلات موضوع آبرو و حیثیت ماست، مساله جان مردم است و مربوط به امنیت ملی نیز می‌شود. پس چگونه است که ما به این موضوعات توجه نمی‌‌کنیم؟ اکنون و پس از بحث‌های بسیار نه تنها شاهد پیشرفت نبوده‌ایم، پسروی نیز کرده‌ایم.

او با اعلام این مطلب که بخش خصوصی نیز مقصر است افزود: باید به سمتی برویم که درباره مسائل به فهمی مشترک برسیم. ما برخی از مطالب مطرح‌شده را به‌جد در برنامه هفتم توسعه گنجانده‌ایم، اما آیا اجرا خواهد شد یا نه، این مساله مشخص نیست.

قالیباف به ذکر تجربه‌ای پرداخت و بیان کرد: در زمانی که در نیروی انتظامی حضور داشتم، طرح جامع هوای پاک را به دولت آقای خاتمی ارائه کردم. در دولت آقای روحانی که شهردار بودم باز همان پیشنهاد را با اصلاحاتی به دولت دادم -خدا من را نبخشد اگر حرف سیاسی بزنم - اما نشانی از اینکه اجرا شد یا پیگیری شد وجود ندارد.

او ادامه داد: برخی مسائل را همه می‌دانند؛ این را که نرخ استهلاک سرمایه در کشور از تشکیل سرمایه بیشتر است، اینکه کیک اقتصاد در حال کوچک شدن است و نیز اینکه سالانه چندین میلیارد دلار در سال از کشور خارج می‌شود؛ از این رو نیازمند فهم مشترک برای حل این مسائل هستیم.  رئیس مجلس در انتقاد از برنامه هفتم توسعه بیان کرد: وقتی در حوزه حمل‌ونقل ما سوخت تقریبا مجانی، یعنی گازوئیل را به قیمت لیتری ۳۰۰ تومان می‌فروشیم اما همچنان هزینه حمل‌ونقل در کشور ما دو برابر ترکیه است که لیتری ۶۰ تا ۷۰هزار تومان گازوئیل را می‌فروشد، چطور از سهم ۲.۸درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی برنامه هفتم سخن می‌گوییم؟

دلارها در یک‌قدمی

قالیباف با اعلام اینکه سالانه معادل ۱۰۰میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم گفت: این پول در یک قدمی ماست و راه بهینه‌سازی لزوما افزایش قیمت نیست؛ اما همه باید بتوانیم از بهینه‌سازی سوخت منفعت ببریم و منفعت شخصی و ملی را به یکدیگر گره بزنیم.  با این وجود قالیباف اذعان کرد: من منتقد هستم، درحالی‌که باید پاسخگو باشم و دیگر حق منتقد بودن ندارم، اما انسان دق می‌کند وقتی می‌بیند سرمایه مادی  و انسانی کشور چگونه هدر می‌دهد.  او در باب انتقادی مبنی بر راننده‌محور بودن حمل‌ونقل گفت: این حرف درستی است که باید به سمت شرکت‌محوری رفت و همه هم می‌دانند، اما آیا برای این کار باید به زمان شمس‌العماره برگردیم و از نو شروع کنیم یا در عوض با مساوی کردن فرصت‌ها برای فعالان بخش خصوصی و تقویت نکردن اقتصاد دولتی، رانت‌ها را از بین ببریم؟

قالیباف حمل‌ونقل را در کنار نفت‌وگاز و معدن، سومین فرصت بزرگ ایران دانست و تذکر داد: ترانزیت مساله امنیت ملی است و ایجاد بازدارندگی می‌کند.

رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: مبارزه با آمریکا امروز یعنی بالا بردن تولید کشور و به همین دلیل من شما فعالان اقتصادی را مجاهدان واقعی جنگ اقتصادی می‌دانم.

او با اشاره به تجربه دوران شهرداری خود گفت: من در آن دوران هم تحریم آمریکا را داشتم و هم تحریم هر ۳ دولتی که بر سر کار آمدند؛ اما توانستیم ۲۰۰ کیلومتر مترو احداث کنیم. اما اکنون به این دلیل ساده که واگن وارد نکرده‌ایم به جای ۷میلیون نفر، ۲میلیون نفر در روز جابه‌جایی انجام می‌دهیم.

قالیباف در خاتمه از فعالان بخش خصوصی خواست مجلس را از آن خود بدانند و با کوبیدن «در» مجلس، جلوی غفلت‌ها را بگیرند.

درباره بودجه حرف داریم

در این  همایش همچنین محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در سخنان خود به مساله بودجه پرداخت و خطاب به رئیس مجلس گفت: درباره بودجه ما فعالان بخش خصوصی حرف برای گفتن داریم؛ خواهش دارم در راستای قانون بهبود محیط کسب‌وکار به حرف فعالان اقتصادی گوش کنید؛ ما کمک‌حال مسوولان هستیم و فعالان اقتصادی علاقه‌مند کشور هستند.  او با اشاره به اینکه حمل‌و‌نقل تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد، گفت: اتاق تهران بر اساس مسوولیت‌های اساسی که بر عهده دارد باید چالش‌های اقتصاد ملی کشور را توسط ابزارهای موجود و نیروهای انسانی شناسایی کند و به قوه مربوطه برای رفع موانع ارجاع دهد.

رئیس اتاق تهران در ادامه تاکید کرد: ایران یگانه کشوری در جهان است که می‌تواند بی‌واسطه به اقیانوس هند یا منطقه قفقاز و اوراسیا متصل شود. خداوند نعمتی را به کشورمان هدیه داده که کمتر کشوری با این موقعیت‌ها مواجه است.  او ادامه داد: این ضرورت وجود دارد تا در چنین سرزمینی با چنین وسعتی، در راستای توسعه صنایع بزرگ صنعتی، کشاورزی و معدنی، از منطقه خلیج‌فارس و کرانه‌های اقیانوسی دریای عمان تا مرز دریای خزر، و توسعه شبکه گسترده و اقتصادی حمل‌‌و‌نقل و ترکیب موثر آنها در اقتصاد سیستم‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی جابه‌جایی خصوصا تسهیل انتقال کالا، برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشیم.

نجفی عرب افزود: نقش حمل‌و‌نقل در اقتصاد کشور بسیار مهم است که باید مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران قرار گیرد. با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود و حضور کشور در برنامه‌های مولد نفت خام و مواد اولیه در سبد سنجش ارزش، نیازمند تدابیری هستیم که امکان جابه‌جایی کالاهای دارای حجم بالا، سنگین ولی با‌ارزش بالا به صورت اقتصادی را فراهم کند.  این فعال بخش خصوصی بیان کرد: سهم حمل‌و‌نقل در قیمت تمام‌شده کالای داخلی حدود ۱۲درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶درصد است. همین نکته گویای این است که با وجود صرف انرژی تقریبا رایگان در حمل‌و‌نقل کشور به‌خصوص در حمل‌ونقل جاده‌ای، عدم بهره‌وری از تولید می‌تواند تمام مزیت‌های حمل و نقل کشور را بی‌معنا سازد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ایران در حوزه حمل‌و‌نقل برابر با ۳۲۹ میلیون بشکه نفت هزینه کرده درحالی‌که ترکیه در همین بخش برابر با ۱۸۶میلیون بشکه نفت هزینه کرده است.