ماشه کاهش نرخ بهره کشیده خواهد شد؟

سازوکار اقتصادی در چند سال اخیر گویای آن است که هرگونه اقدام سیاستی پاول و گزارش‌های اقتصادی ایالات‌متحده روند قیمتی بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اکنون نیز که اقتصاد آمریکا بر لبه رونق و رکود قرار گرفته، نوسان قیمتی دارایی‌های محبوب و پرسود بازارها از جمله رمزارزها و فلز زرد افزایش یافته است. اما جدالی که میان اقتصاددانان و سیاستگذاران افتاده ناشی از ابهام در عملکرد پاول در نشست‌های آتی و همچنین مسیر غیر‌قابل پیش‌بینی تورم و سایر متغیر‌های اقتصادی آمریکا است.  اما به نظر می‌رسد ترازوی انتظارات در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی و کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی در مرتبه اول از ثبات نرخ بهره در سطوح ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی و همچنین از سرگیری چرخه ضدتورمی سنگین‌تر است. برای درک بهتر این موضوع باید نگاهی به روند بازارها در روزهای اخیر انداخت.

سیگنال منفی بازدهی خزانه‌داری

بازدهی‌های خزانه‌داری آمریکا در کوتاه‌مدت و بلندمدت با افزایش امید به کاهش نرخ بهره در آینده‌ای نه چندان دور، نزولی شدند و فرصت بیشتری برای صعود بازارهای جهانی فراهم کردند. بازدهی ۱۰ساله خزانه‌داری از ۴.۷‌ به حدود ۴.۵ درصد رسید که پایین‌ترین سطح یک ماهه اخیر به شمار می‌رود. به دنبال آن بازدهی خزانه‌داری ۲ سال نیز از ۵ درصد به حدود ۴.۸ درصد تنزل یافت. گفتنی است که روند بازدهی‌های خزانه‌داری با روند قیمتی بازارهای جهانی رابطه معکوس دارد.

بر این اساس بیت‌کوین که در هفته گذشته، پیش از انتشار آمار اشتغال با هجوم فروش سرمایه‌گذاران مواجه شده بود و به کانال ۵۷ هزار دلاری سقوط کرده بود، با افزایش انتظارات در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی، بار دیگر به بالای کانال ۶۰ هزار دلاری راه پیدا کرد و روز گذشته در ساعت ۱۵ به وقت تهران درحال نوسان در کانال ۶۵ هزار دلاری بود. علاوه بر واکنش مثبت بیت‌کوین، فلز درخشان نیز در آغاز هفته معاملاتی جدید به مسیر صعودی هدایت شد و اکنون با رقمی معادل ۲۳۲۵ دلار در حال معامله است. در راستای این بحث ادعاهایی وجود دارد که تاکید می‌کند با استناد به گزارش‌های اقتصادی ضعیف از سوی آمریکا نمی‌توان انتظار رشد چشمگیری از طلا داشت. آنها همچنین اظهار کردند که بانک مرکزی انگلیس کاهش نرخ بهره را پیش از فدرال رزرو آغاز خواهد کرد که به حمایت از دلار آمریکا منجر می‌شود و خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران نخواهد بود.