تسهیلگری دریافت پاداش صرفه‌جویی گاز

رشد گاز در سبد انرژی

حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌‌‌‌‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز در مقام یکی از مدیران میزگرد ابتدا نگاهی به‌دستاوردهای این شرکت در سال‌های اخیر داشت، به‌طوری که توضیح داد: در ابتدای برنامه توسعه ششم خطوط فشار قوی گاز ۳۵‌هزار کیلومتر بود که اکنون به ۳۹‌هزار کیلومتر، ایستگاه‌‌‌‌‌های تقویت فشار از ۸۰ به ۹۰ایستگاه، توربوکمپرسور از عدد ۲۷۶ به ۳۳۳، خطوط شبکه از ۳۱۰‌هزار کیلومتر به ۴۴۰‌هزار کیلومتر و مصرف‌کنندگان شهری از ۲۱‌میلیون مشترک به ۲۷.۵‌میلیون مشترک رسیده‌است.مدیر برنامه‌‌‌‌‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران گفت سهم گاز در سبد انرژی در ابتدای برنامه ششم توسعه ۵۶‌درصد بود که اکنون به ۷۴‌درصد رسیده و بهره‌‌‌‌‌مندی خانوارهای شهری از گاز طبیعی به ۹۸.۵درصد و خانوارهای روستای ۸۵‌درصد است.محمدحسینی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر‌نکردن تعرفه گاز از سال‌۱۳۹۴ تا پیش از دولت سیزدهم سبب مصرف زیاد گاز شده‌بود، تصریح کرد: با اصلاح تعرفه در سال‌پیش کاهش قابل‌توجهی در مصرف گاز اتفاق افتاد که امسال هم انتظار داریم با اطلاع‌‌‌‌‌رسانی مناسب دستاوردهای مطلوبی را به‌‌‌‌‌دست آوریم.

افزایش ظرفیت در انتقال گاز

در ادامه غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز نیز با اشاره به پایان موفقیت‌‌‌‌‌آمیز تعمیرات اساسی خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز، از آمادگی کامل شرکت انتقال گاز ایران برای ورود به فصل سرد سال‌خبر داد. حسینی با بیان اینکه رکورد ظرفیت انتقال گاز سال‌گذشته ۲۷۳.۸‌میلیارد مترمکعب بوده‌است، تصریح کرد: پارسال با توجه به شرایط ویژه آب‌و‌هوایی، همکاران در شرکت ملی گاز و در همه بخش‌ها تلاش خود را به‌‌‌‌‌کار گرفتند تا انتقال گاز و سپس توزیع آن به مبادی مصرف، بدون تاخیر و در کمترین زمان ممکن انجام شود.وی با اشاره به بهره‌‌‌‌‌برداری از سه ایستگاه تقویت فشار گاز و برنامه‌‌‌‌‌ریزی برای راه‌اندازی پنج ایستگاه دیگر گفت: همچنین بهره‌‌‌‌‌برداری از ۱۱۵۲ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز که به مجموع خطوط انتقال افزوده‌شده، در عبور موفق از زمستان پیش‌رو، بسیار موثر خواهد بود.مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران یادآور شد: شرکت انتقال گاز اکنون با افزایش خطوط انتقال و اقدام‌های انجام‌شده توانایی انتقال روزانه ۹۵۰‌میلیون مترمکعب گاز به مبادی مصرف را دارد و امیدواریم با این افزایش ظرفیت، به هدف اصلی که انتقال ۱۱۰۰‌میلیون مترمکعب گاز در روز است نیز دست‌یابیم.

پاداش صرفه‌جویی

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست اعلام کرد: اکنون ۱۲۵۳ شهر و بیش از ۳۹‌هزار و ۷۰۰روستا در مجموع با ضریب بهره‌‌‌‌‌مندی ۹۴‌درصد به شبکه گاز کشور متصل است.وی با اشاره به بهره‌‌‌‌‌مندی حدود ۴۰۰نیروگاه، ۱۵۲‌هزار کارگاه صنعتی، ۷۲۴صنعت بزرگ شامل پتروشیمی‌ها، سیمان و  صنایع فلزی، افزود: از این تعداد ۲‌میلیون مشترک بخش عمومی شامل تجاری، اداری و مذهبی بوده و ۲۵.۷‌میلیون مشترک بخش خانگی شامل ۳۰‌میلیون واحد مسکونی می‌شوند. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از محدودیت‌های بودجه‌‌‌‌‌ای این شرکت، تصریح کرد: اکنون بیش از ۳‌هزار و ۳۰۰ پروژه گازرسانی در حال اجراست که به هزینه‌‌‌‌‌کرد ۳۳‌هزار‌میلیارد‌تومان نیاز دارد و تاکنون ۱۵‌هزار‌میلیارد‌تومان پیشرفت فیزیکی داشتند.

رحمانی گفت: گازرسانی به ۲۷ شهر و ۳۲۰۰روستا در حال اجراست که ۱۷‌هزار‌ میلیارد‌تومان سرمایه‌ برای تکمیل نیاز دارد که تا ۲۶همت قابلیت افزایش دارد، بنابراین امیدوارم مساله بودجه‌زودتر حل شود. وی در ادامه با بیان اینکه مصرف بخش خانگی طی ۱۰ سال‌اخیر رو به افزایش بوده‌است، اظهار کرد: هرچند ‌درصد مشترک‌‌‌‌‌پذیری در بخش صنعتی و نیروگاهی بیشتر از بخش خانگی بوده‌است اما در نیمه دوم هر سال، مصرف گاز بخش خانگی در اولویت قرار می‌گیرد، زیرا این موضوع خط قرمز وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است.

 از سویی قراردادهای گازرسانی به صنایع ۸ ماهه است به این دلیل که آنها توان استفاده از سوخت جایگزین را دارند. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مصرف بخش صنعت پارسال ۵۰‌میلیارد مترمکعب بود که نسبت به سال‌۱۴۰۰ افزایش یافته‌است، این موضوع شامل بخش سیمان هم می‌شود. رحمانی در ادامه با تاکید بر اینکه تعرفه‌های گاز امسال نسبت به سال‌۱۴۰۱ تغییری نکرده، اما امسال دامنه پلکان‌‌‌‌‌ها ۱۰۰‌واحدی شده‌است، افزود: در برخی مناطق حدود ۸۰‌درصد مشترکان چه شهری و چه روستایی مصارف غیر‌متعارف دارند، ‌‌‌‌‌ برای مثال در یک منزل ۷ بخاری هم‌‌‌‌‌زمان روشن است. وی اعلام کرد: ما با همه این مشترکان حضوری صحبت کردیم، از شوراها و دهیاری‌‌‌‌‌ها کمک خواستیم تا این مشترکان دیگر شاهد قبوض گران نباشند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: طبق مصوبه امسال دولت درباره پاداش صرفه‌جویی، فرصت خوبی مهیا شده و اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه نسبت به دوره مشابه در سال‌پیش ۱۰ تا ۳۵‌درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از ۱۰‌برابر قیمت متوسط ۳ پله نخست بهره‌‌‌‌‌مند می‌شوند. رحمانی تاکید کرد: با این تفاسیر مشترکان نه‌‌‌‌‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به‌عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند و در قبض خود مشاهده خواهند کرد. برای مثال یک مشترک در تهران اگر یک بخاری را که همواره روشن است ۴ ساعت در روز خاموش کند بی‌‌‌‌‌شک شامل این پاداش می‌شود. به گفته وی، مصرف ۱.۳درصد مشترکان پرمصرف نزدیک به ۵‌درصد کل مصرف بخش خانگی یعنی ۵‌میلیارد مترمکعب است.

۵‌میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها اختصاص یافت

سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز با بیان اینکه ۹۳‌درصد تولید برق کشور وابسته به گاز است و در هشت ماه امسال ۵‌میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به مجموعه نیروگاه‌های گاز تخصیص داده شد تا در زمستان سال‌۱۴۰۲ وزارت نیرو بتواند برق مورد‌نیاز را تامین کند، افزود: در بخش صنعتی ۲‌میلیارد مترمکعب گاز بیشتر نسبت به دوره مشابه پارسال تحویل داده‌شد، پس انتظار ارزش‌افزوده بیشتری از آنها می‌رود، همچنین در بخش فولادی نیز افزایش برداشت ۳‌میلیارد مترمکعبی گاز از سال‌۱۴۰۱ محقق شد که این اقدام‌ها ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد.

عقلی با بیان اینکه در بخش ذخیره‌سازی گاز در مخازن توانستیم حدود ۱۴‌درصد بیشتر گاز را در مخازن شوریجه و سراجه تزریق کنیم، افزود: همچنین تزریق گاز به خطوط انتقال گاز تنها طی چهار روز از ۸۱۰ به ۸۲۰ خط افزایش یافت. وی با اشاره به اینکه در بخش انتقال گاز با مدیریت در بخش‌های مختلف نگهداری، ۱۰‌درصد مصرف سوخت کاهش یافت، یادآور شد: شرکت ملی گاز در مناطق جنوب کشور ۲‌درصد افزایش تولید داشته‌است، افزون‌‌‌‌‌ بر آن بیش از ۱۲‌میلیون مترمکعب از گازهای مشعل جمع‌‌‌‌‌آوری شده‌است تا در بخش بالادستی به شبکه گاز کشور بازگردانده شود که هزینه‌های بسیار زیادی به‌‌‌‌‌همراه دارد.

تدوین پیوست بهینه‌سازی

 ساجد کاشفی؛ سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز نیز با اشاره به اینکه عملکرد و پیاده‌‌‌‌‌سازی راهبردها در حوزه بهینه‌سازی فاصله زیادی با صحبت و اظهارنظر در این‌باره دارد، گفت: در سال‌۱۳۹۶ آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی و محیط‌زیست تدوین‌شده اما خروجی آن در مرحله اجرا تاکنون چندان ملموس و اثربخش نبوده‌است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت نوپای انرژی و کربن در شرکت ملی گاز ایران به‌دنبال تعریف نقش و اهداف این شرکت برای حضور فعال در راه‌اندازی و رونق این بازار است، افزود: پاشنه آشیل طرح‌های بهینه‌سازی انرژی، توجیه اقتصادی و به‌صرفه بودن آنهاست تا سرمایه‌گذاران و بخش‌های مختلف اقتصادی در آن مشارکت داشته باشند.سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در ادامه گفت:‌درصدد هستیم تا شیوه‌‌‌‌‌های متنوع و جذاب تامین مالی پروژه‌‌‌‌‌های بهینه‌سازی از جمله گواهی‌‌‌‌‌های صرفه‌جویی گاز و انرژی و عرضه آنها در بورس انرژی را طراحی و اجرا کنیم. البته همزمان در حال طراحی و تدوین سیاست‌ها و سازوکارهایی برای ایجاد جذابیت گواهی‌‌‌‌‌های صرفه‌جویی گاز در دوره‌‌‌‌‌های غیرپیک هم هستیم.

کاشفی تاکید کرد: مذاکرات خوبی با شرکت‌های خدمات انرژی انجام‌شده و قصد داریم با درنظر گرفتن استانداردهای نهادهای نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد، پیوست‌‌‌‌‌های الزام‌‌‌‌‌آوری با عنوان پیوست انرژی برای صنایعی که متقاضی دریافت اشتراک گاز هستند، تدوین کنیم تا موضوع رعایت معیار مصرف انرژی و بهینه‌سازی به‌عنوان یک الزام و پیش‌‌‌‌‌نیاز برای برخورداری از گاز در صنایع به‌ویژه صنایع پرمصرف درنظر گرفته شود.وی با اشاره به تاثیر بسزای بهینه‌سازی در فرآیند مدیریت مصرف و کاهش هدررفت انرژی در کشور گفت: همسو با عمل به تکالیف شورای اقتصاد در زمینه بهینه‌سازی، بحث بهسازی، نوسازی و هوشمندسازی موتورخانه‌‌‌‌‌ها در دستور کار است و تاکنون بهسازی بیش از ۷۵‌هزار موتورخانه در کشور انجام شده‌است.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: با توجه به مصوبه اسفند ماه سال‌۱۴۰۱ شورای اقتصاد، بهسازی موتورخانه‌‌‌‌‌های بخش دولتی نیز از جمله موضوعاتی است که در اولویت اقدام‌های این بخش قرارگرفته‌است. افزون بر این موارد برای اجرای طرح نصب ۴‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بخاری با بازده بالا به‌جای بخاری‌‌‌‌‌های با بازده پایین، فراخوان شناسایی و ارزیابی سرمایه‌گذاران طی دو مرحله منتشرشده و اکنون شرکت بازرگانی گاز در حال ارزیابی شرکت‌‌‌‌‌کنندگان در فراخوان است.