سرنوشت مبهم توییتر با رهبری ایلان ماسک

 ماسک این خبر را تکذیب کرد، اما در نهایت ۳۷۰۰ نفر از کارمندان توییتر اخراج شدند. تصمیمات هیجانی ایلان ماسک تنها به این ختم نشده و حتی نگرانی آگهی‌دهندگان بزرگ توییتر را هم به دنبال داشته است. در نتیجه رفتارهای عجیب ماسک بود که برندهای بزرگی مانند جنرال میلز و جنرال موتورز تبلیغات خود را در توییتر متوقف کرده‌اند. حالا حتی رئیس‌جمهور آمریکا هم از خرید توییتر توسط ایلان ماسک اعلام نارضایتی کرده است؛ جو بایدن معتقد است که ایلان ماسک تصمیم گرفته از طریق توییتر باعث رواج نشر اکاذیب در سراسر جهان بشود.

تعدیل گسترده نیرو

یکی از اقدامات ایلان ماسک پس از به دست گرفتن سکان رهبری توییتر، زمینه‌سازی برای اخراج‌های گسترده در این شرکت بود. روزنامه نیویورک‌تایمز چندی پیش‌ گزارش کرده بود تعدیل کارمندان توییتر ممکن است از روز شنبه آغاز شود. با اینکه ایلان ماسک بارها این موضوع را رد کرده بود، حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که بعد از ورود او به توییتر، ۵۰ تا ۷۵ درصد از نیروهای این شبکه اجتماعی تعدیل شده‌اند. این خبر به معنای اخراج هزاران نیرو از این شرکت است. البته کارمندان توییتر هم در مقابل این تصمیم ماسک سکوت نکرده‌اند؛ کارکنان این شبکه اجتماعی بر این باورند که تصمیم ایلان ماسک قانون اعلان تنظیم و بازآموزی کارگران (WARN) ایالات‌متحده را نقض کرده است. طبق این قانون، شرکت‌هایی که ۱۰۰ کارمند یا بیشتر دارند، موظف هستند تا ۶۰ روز قبل از اخراج‌های دسته‌جمعی، در این مورد به آنها اطلاع‌رسانی کنند. طبق گزارش بلومبرگ، کارمندان توییتر با استناد به این قانون در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو یک شکایت دسته‌جمعی علیه این شرکت تنظیم کرده‌اند. شاکیان از دادگاه می‌خواهند تا حکمی صادر کند که مالک توییتر را مجبور به اطاعت از قانون WARN کند.  آگهی‌دهندگان بزرگ ماه‌هاست درباره خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ابراز نگرانی کرده‌اند. حالا شرکت‌هایی مثل جنرال موتورز، General Mills و فولکس‌واگن تبلیغاتشان را در این پلتفرم متوقف کرده‌اند. سازمان‌های مدنی و گروه‌های کنشگری از شرکت‌ها خواسته‌اند که تا مشخص شدن مسیر حرکت جدید توییتر، از روانه کردن پول به سمت این کمپانی خودداری کنند. در همین راستا، ماسک چند روز قبل از اخراج گسترده کارمندان اعلام کرد: «توییتر کاهش هنگفت درآمد را تجربه کرده است. این کاهش درآمد ناشی از اقدامات و تلاش‌های گروه‌های کنشگری است که نگران تاثیر اخراج‌ کارمندان بر فرآیند نظارت بر محتوای این پلتفرم هستند. آنها آگهی‌دهندگان را برای لغو هزینه‌های مربوط به تبلیغات، تحت فشار قرار داده‌اند.» وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی آورده است که دو شرکت فایزر و Mondalez هم نمایش تبلیغات در این پلتفرم را لغو کرده‌اند. سازمان‌های کنشگری نگرانند که تعدیل گسترده نیروهای این شرکت بر شیوه انتشار محتوا در این شبکه اجتماعی اثر بگذارد و سلامت انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا را به خطر بیندازد.

افزایش ترول‌ها

آزادی بیان موعود ایلان ماسک ظاهرا به این سادگی‌ها به دست نمی‌آید؛ پس از نهایی شدن خرید توییتر، این شبکه اجتماعی تحت تاثیر یک کمپین ترولینگ هماهنگ قرار گرفت که طی آن، بیش از ۵۰ هزار توییت از ۳۰۰ حساب کاربری با محتوای نفرت‌انگیز، این پلتفرم را مورد حمله قرار دادند. به گزارش گاردین، «یوئل راث» روز یکشنبه گذشته در رشته توییتی عنوان کرد که این شرکت تعداد زیادی توییت ارسال شده توسط برخی حساب‌های کاربری را رصد کرده است که حاوی توهین و عبارات تحقیرآمیز بوده است. او برای نشان دادن مقیاس این حمله، گفت که بیش از ۵۰ هزار توییت که در آنها مکررا از یک عبارت توهین‌آمیز استفاده شده بود، تنها از ۳۰۰ حساب کاربری منتشر شده است. راث در ادامه توییت خود توضیح داده که بیشتر این حساب‌ها «نامعتبر» بودند و حساب کاربران درگیر در این حمله، مسدود شده‌ است. او در این رابطه نوشت: «ما اقداماتی را برای ممنوع کردن کاربران درگیر در این کمپین ترولینگ انجام داده‌ایم و در روزهای آینده به کار خود برای رفع این مشکل ادامه می‌دهیم تا توییتر برای همه ایمن و خوشایند باشد.»

ماسک هم با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست‌های محتوای توییتر ایجاد نشده، از تشکیل یک «شورای تعدیل محتوا» خبر داده است. او گفت که این شورای جدید از افرادی با دیدگاه‌های متنوع تشکیل خواهد شد. این میلیاردر کارآفرین پس از خرید توییتر، به کاربران قول آزادی بیان در این پلتفرم را داد، اما رفتارهای هیجانی او - به خصوص درباره حساب‌های کاربری سلبریتی‌ها- نشان‌دهنده این موضوع است که او کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کند و در واقع آزادی بیان تنها وعده‌ای پوشالی بود.