چشم‌انداز صنعت مبلمان و دکوراسیون در ایران

عکس: نگار متین‌نیا

صنعت مبلمان کشور با گردش مالی۱۰ میلیارد دلاری طی ۳ سال آینده خود کفا می‌شود گروه صنعت و معدن- ایجاد مراکز توزیع مدرن در صنعت مبلمان و دکوراسیون مانند بازار مبل ایران، شکل‌گیری پیوند یک صنف و صنعت با مراکز آموزشی نظیر دانشگاه‌های علمی-کاربردی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی ‌و تاسیس موزه ملی مبل ایران، از جمله اقدامات توسعه‌ای است که از سوی رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون صورت گرفته است. ایجاد شهرک صنعتی زرندیه که مختص مبلمان و دکوراسیون است، یکی از تازه‌ترین و بنیادی‌ترین فعالیت‌ها برای توسعه صنعت مبلمان و دکوراسیون در ایران است که در آینده نه‌چندان دور نتایج مثبت آن نمود پیدا خواهد کرد. حلقه میانجی و پیوند دهنده تمام این اقدامات، مهندس «علی انصاری» است. وی می‌گوید که اصل ۴۴ قانون اساسی به مثابه نقشه راه برای فعالیت بخش خصوصی است و بخش خصوصی باید برای بومی‌سازی فناوری‌ها گام بردارد.

به عنوان رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، الان وضعیت صنعت مبلمان و دکوراسیون و نیز موقعیت شهرک صنعتی مبلمان و دکوراسیون زرندیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موقعی که صحبت از ارزیابی می‌شود، ذهن، بلافاصله به دنبال شاخص می‌گردد.

با چه شاخص و معیاری می‌خواهید، ارزیابی کنید؟ به عنوان مثال، سهم صنعت مبلمان در سطح اقتصاد جهانی و قدرالسهم ما از این سهم، حداقل در بازار پولی، یک شاخص است. ارزش مادی تولید مبلمان در ۶۰ کشور جهان حدود ۲۶۵ میلیارد دلار است. گردش مالی صنعت مبلمان در ایران، سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که می‌شود چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار، این یک معیار ، برای ارزیابی است.

معیار دیگر کیفیت است. طبیعی است که کیفیت مقوله ای نیست که بتوان هر ساله آن را تا بی‌نهایت افزایش داد، افزایش کیفیت محصول، نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی است.

مثال دیگر رشد اقتصادی این صنعت در میان صنایع سبک دنیا است که بالاترین میزان رشد را در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ داشته است، نزدیک به ۶ درصد. در ایران، حدود ۸ درصد شاغلان در این صنعت اشتغال دارند، نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی داریم که تقریبا یک سوم آن در تهران است، بیش از ۵۰ درصد گردش مالی صنعت، در تهران است، سهم صادرات ما حدود ۲۰ میلیون دلار است، در حالی که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار واردات داریم که بخش قابل توجهی از این مربوط به مواد اولیه، تجهیزات، پارچه و اقلام دیگر است.

با صرف نظر از این شاخص‌ها که تصاویر روشنی از وضعیت این صنعت را می‌توان با آنها مشاهده کرد، شما با چه تفکری، تصمیم به احداث شهرک صنعتی زرندیه گرفتید؟

به طور خلاصه، حضور در فرآیند توسعه صنعتی کشور، با توجه به ظرفیت انسانی و اقتصادی و تجاری این صنعت در واقع تولید و عرضه محصول بر اساس اصول حاکم بر بازار عرضه و تقاضا، انجام می‌شود. ما این واقعیت‌ها را از نزدیک لمس کرده‌ایم.

اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از منظر تعریف یک هویت و ماموریت جدید برای بخش‌خصوصی، در واقع نقشه راه ما است. بخش خصوصی اگر بخواهد مشارکت فعال داشته باشد، باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با طرف‌های خارجی را با هدف انتقال فناوری‌های جدید فراهم کند، البته ما تصمیم جدی به بومی‌سازی یا ایرانی‌سازی فناوری‌ها داریم.

شهرک صنعتی زرندیه اولین حلقه از یک زنجیره است یا آخرین حلقه؟

نه حلقه اول است، نه حلقه پایانی است، بلکه یکی از حلقه‌ها است. در واقع ناظر به حوزه تولید است، در حوزه توزیع، کارهای خوبی انجام شده است، مراکز مدرنی مانند بازارهای مبل در مرکز ثقل این صنعت، یعنی یافت آباد ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، انجمن اقدامات موثر و مثبتی انجام داده، به این معنی که با دانشگاه علمی‌- کاربردی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی‌ در رابطه با جذب و تربیت متخصص طراحی، تولید و حتی مدیریت صنعتی، قراردادهای همکاری مشترک منعقد کرده که این خود، یک حلقه از همان زنجیر مورد نظر شما است.

در واقع انجمن، واقعیت بازسازی، بهسازی و به تعبیری نوسازی و باز مهندسی این هنر - صنعت را پذیرفته است.

دوباره باز می‌گردیم به موضوع شهرک، آیا دولت از شما حمایت کرده است یا می‌کند؟

اولا، ما در راستای سیاست‌های دولت حرکت می‌کنیم و از تمام مساعدت‌هایی که وزارت صنایع، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و ترابری، استانداری استان مرکزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌، نسبت به این‌گونه امور و نسبت به ما دارند، صمیمانه تشکر می‌کنیم. ضمن آنکه حمایت از منظر حاکمیت، هرگز زمان ندارد، بلکه اشکال متفاوت پیدا می‌کند، حمایت یعنی نگرانی مدیران ارشد کشور در زمینه مزیت‌هایی که به عنوان فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی تعریف شده‌اند. برای حمایت برنامه‌ریزی بلند مدت و پایش دائم لازم است تا برای هر مقطع، نوع حمایت، مشخص باشد. البته هر نوع حمایتی، زمان دار است.

اما نفس حمایت تا زمانی که فعالیت در جریان است، وجود دارد و تنها شکل آن تغییر می‌کند.

نحوه واگذاری چگونه است؟ علاقه‌مندان به مشارکت یا احداث کارخانه در این شهرک چگونه گزینش می‌شوند؟ چه شرایطی باید داشته باشند؟

اولا، این شهرک علاوه بر آنکه یک محیط صنعتی و تولیدی است، امکانات دیگری هم دارد.

مثلا محل دائمی‌ نمایشگاه، محل دائمی ‌دانشگاه، خدمات جانبی، صنایع وابسته مانند نساجی، رنگرزی، صنایع تولید انواع ام.دی.اف، صنایع شیمیایی، ثانیا انجمن صنفی به عنوان متولی، برنامه‌ریزی منسجم، علمی ‌و دقیقی انجام داده است. فاز مطالعاتی ما حدود ۲ سال طول کشید. هیات امنایی تعریف و تعیین شده است، البته از میان اعضای صنف و ضمن تعریف شاخص‌های علمی‌ و دقیق برای علاقه‌مندان و فعالان و به عبارتی همکارانمان، واگذاری زمین این شهرک به طور رایگان است و فقط هزینه ایجاد زیرساخت‌ها مانند آسفالت محوطه، تامین آب، برق، گاز، تلفن، روشنایی محوطه، دکل‌های انتقال نیرو و بخش‌های خدماتی مانند پمپ بنزین، رستوران و این طور مسائل آن هم با محاسبه دقیق و بر اساس تعرفه‌های رایج صورت می‌گیرد و مسائل مالکیتی و اجاری و تجاری هم در روال قانونی انجام می‌شود.

فکر می‌کنید، زمان احداث، تکمیل یا بهره‌برداری چه موقع است؟

این پروژه بزرگ، زمان بندی خاص خود را دارد، ولی متغیرهای متعددی بر این زمان‌بندی تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال استقبال سرمایه‌گذاران خارجی یا علاقه شان به مشارکت با تولیدکنندگان ایرانی، وضعیت اقتصاد کلان کشور، تامین اعتبار، همکاری شبکه بانکی، حمایت‌های مالی و مالیاتی و قانونی دولت، قوانین از منظر ثابت یا متغیر بودن. با لحاظ نمودن این متغیرها، بهتر است تعیین زمان را به آینده موکول کنیم.البته، امسال را چون مقام معظم رهبری سال همت مضاعف و کار مضاعف نامیده‌اند، ما نیز به عنوان یکی از صنایع یا اصناف کشور با همت و تلاش مضاعف به نوعی سعی می‌کنیم در راستای این نامگذاری حرکت کنیم و نیز نیازمند همراهی، همدلی، همکاری و هماهنگی هستیم و تمام تلاش مدیریت پروژه معطوف به این مولفه‌ها است.