افزایش تولید هدف اصلی شرکت زغال‌‌‌سنگ کرمان است
زغال‌‌‌سنگ چیست؟
به طور کلی برای تشکیل زغال‌‌‌سنگ سه مرحله تشخیص داده شده است که شامل تجمع گیاهان، تغییرات شیمیایی و فیزیکی گیاهان و متامورفیزم یا دگرگونی آن است.

زغال‌‌‌سنگ و کاربرد آن در صنعت
کک زغال‌‌‌سنگ یکی از مواد خام مورد نیاز کارخانه‌های ذوب‌آهن است. این ماده حیاتی جسمی است نقره‌ای فام یا سیاه خاکستری و دارای مشخصات شیمیایی و فیزیکی و مکانیکی معین که در اثر حرارت دادن زغال‌‌‌سنگ بدون دسترسی آن به هوا تولید می‌شود.
زغال‌‌‌سنگ حرارتی
با توجه به اینکه هر تن از این نوع زغال‌‌‌سنگ بیش از ۷۵۰۰کیلو کالری انرژی تولید می‌کند لذا همانند دیگر سوخت‌های فسیلی و در مواردی فراتر از آنها برای تامین انرژی حرارتی در منازل و مهمتر از آن در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معرفی شرکت معادن زغال‌‌‌سنگ کرمان
از حدود سال‌های ۱۳۴۵-۱۳۴۴ همزمان با فکر تاسیس کارخانه ذوب‌آهن اصفهان جهت تامین کک مورد نیاز کوره بلند، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن زغال‌‌‌سنگ در برنامه‌های دولت وقت قرار گرفت. فعالیت شرکت معادن زغال‌‌‌سنگ کرمان وابسته به شرکت ملی ذوب‌آهن ایران با هدف نهایی تولید کنستانتره زغال‌‌‌سنگ از شهریور ماه ۱۳۴۵آغاز شد.
در برآورد اولیه میزان ذخیره بیش از 1400میلیون تن پیش‌بینی شد که پس از بررسی‌های تکمیلی ذخیره قطعی (B+C1) حدود 226میلیون تن برآورد شد.
معرفی معادن زغال‌‌‌سنگ کرمان
معادن زغال‌‌‌سنگ کرمان در قسمت شرقی ایران مرکزی قرار دارد که محدوده چین‌خوردگی‌‌های کرمان-یزد واقع شده است این معادن که به فاصله 50تا 220کیلومتری شمال‌غرب کرمان واقع‌اند از نظر ساختمان زمین شناسی جزو سنکلینوریوم کرمان-بهاباد محسوب می‌شوند.


ذخایر زغال‌‌‌سنگ کرمان را می‌توان به طور کلی به دو بخش عمده تقسیم کرد:
الف: مناطق درونی ناودیس کرمان: مناطقی مانند باب نیزو، پابدانا، اشکلی، خمرود، هجدک و دره‌گر و بخشی از داربید خون‌شمالی و جنوبی با مارک کک‌شو و مناطقی مانند دهرود، نیزار، دره‌گر غربی و بخشی از داربید خون شمالی و جنوبی و پابدانای جنوبی دارای زغال انرژی‌زا می‌باشند.
ب: مناطق خارج از ناودیس کرمان: در خارج از ناودیس کرمان نواحی زغالی باداموئیه، هشونی و همکار را می‌توان نام برد که مناطق هشونی و همکار دارای ذخایر قابل ملاحظه از نوع زغال‌‌کک‌شو و مناطق دیگر مانند باداموئیه (آبنیل) دارای ذخایر بزرگی از نوع گرمازا می‌باشند.
روند تولید زغال‌‌‌سنگ خام طی سال‌های ۸۵-۱۳۸۰
تولید زغال‌‌‌سنگ خام در شرکت زغال‌‌‌سنگ کرمان روند صعودی داشته است به طوری که تولید این محصول در سال 1383 معادل 825هزار تن بود اما در سال 1384 به میزان 995هزار تن گزارش شده است. و طی 10ماه سال 1385 تولید زغال‌‌‌سنگ خام در این شرکت به یک‌میلیون و 150هزار تن رسیده است که رکوردی بی‌سابقه بوده است.
تحقیق و توسعه
این شرکت در بخش تحقیق و توسعه گام‌های بزرگ و اساسی را طی چند سال گذشته برداشته است.
مرکز تحقیق و توسعه شرکت که در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد، فعالیت چشمگیر خود را از اواخر سال ۱۳۷۹ در بخش فرآوری آغاز کرد که در این راستا تاکنون ۱۴ پروژه کارشناسی ارشد و ۲۰ پروژه کارشناسی با اهداف ذیل در آن اجرا شده است.
1 - بهبود راندمان کارخانه زغالشویی (از 47درصد به 56درصد).
۲ - کاهش توقفات.
نیروی انسانی
در‌حال‌حاضر بیش از ۶۵۰۰ نفر نیروی شاغل در بخش‌های مختلف تولیدی و پشتیبانی شرکت به‌طور مستقیم فعالیت می‌کنند که امید است با اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت زمینه اشتغال بیش از ۱۰هزار نفر کارگر را در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی داشته باشیم.


اهداف و برنامه‌های شرکت
دستیابی به تولید 5/2میلیون تن زغال‌‌‌سنگ خام و 4/1میلیون تن کنسانتره با کیفیت مناسب بازارهای جهانی در سال از اهداف پیش‌روی این شرکت است که جهت رسیدن به این هدف برنامه‌های شرکت به شرح ذیل در دست اقدام است.
۱ - طرح توسعه و تجهیز معدن همکار
هدف از اجرای این طرح افزایش تولید معدن از 130هزار تن به 350هزار تن در سال است فاز اول آماده‌سازی معدن پایان یافته و طرح در فاز دوم آماده‌سازی است.
۲ - طرح توسعه و تجهیز معدن هشونی
هدف از اجرای طرح مذکور افزایش تولید معدن از 230هزار تن به 450هزار تن در سال می‌باشد. این طرح در مرحله شروع عملیات آماده‌سازی و پیشروی است.
۳ - طرح توسعه و تجهیز معدن اصلی پابدانا
این طرح به منظور افزایش تولید معدن از 130هزار تن به 350هزار تن در سال است. این طرح در مرحله برگزاری تشریفات مناقصه جهت گزینش پیمانکار برای عملیات اجرایی طرح است.
۴ - طرح معدن خمرود
این طرح به منظور تولید یک‌میلیون تن زغال‌‌‌سنگ خام در سال به مرحله اجرا درخواهد آمد که مناقصه بین‌المللی طرح مذکور انجام شده است.
دستاوردهای شرکت
گواهینامه‌های مدیریت کیفیت ISO9001:2000
این شرکت تاکنون از شرکت BVQI انگلستان در پنج محدوده کاری شامل: معدن همکار، معدن هشونی، معدن پابدانای اصلی، معدن هجدک و کارخانه زغالشویی زرند گواهینامه فوق‌الذکر را اخذ و سه دوره ممیزی مراقبتی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است.


گواهینامه OHSAS۱۸۰۰۱:۱۹۹۹
این شرکت تاکنون از شرکت BVQI انگلستان در پنج محدوده کاری شامل: معدن همکار، معدن هشونی، معدن پابدانای اصلی، معدن هجدک و کارخانه زغالشویی زرند گواهینامه فوق‌الذکر را اخذ و سه دوره ممیزی مراقبتی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است.
استقرار استاندارد ISO۱۴۰۰۱:۲۰۰۴
با توجه به اراده مدیریت شرکت بحث استقرار استاندارد ISO14001:2004 از سال 1384 در شرکت آغاز شد این موضوع در بخش مستندسازی با اصلاح برخی از روش‌های اجرایی و اعمال CROSS REFRENCE به بندهای اصلی شش‌گانه استاندارد ISO9001:2000 آغاز گشته و در بخش عملیاتی با شناسایی تدریجی عوامل و جنبه‌های زیست‌محیطی دنبال شد.


واحد معدنی نمونه در سال 1384
شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده زغال‌سنگ کشور که به دلیل ساختار ناهنجار و عدم تطبیق خود با
شرایط حاکم بر اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته تا مرحله تعطیلی پیش رفت، با عزم و اراده جدی اقدام به اصلاح ساختار در شرکت کرد، نتیجه این اقدام موثر باعث شد شرکتی که طی سالیان متمادی زیان‌ده بود در سال 1384 به سوددهی رسید.
این عملکرد در کنار سایر عملکرد‌های مثبت، عاملی شد تا شرکت به عنوان واحد نمونه معدنی در سال ۱۳۸۴ شناخته شود.
طرح سیستم اطلاعات مدیریت
به این منظور طرحی با عنوان سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) با هدف استفاده هر چه بهتر از فناوری‌های نوین جهت تسریع در عملکرد بر روی اجرای سیستم‌های اطلاعات مدیریت با استقرار یک شبکه اینترانت با توان گسترش و توسعه‌پذیری اینترنتی در نظر گرفته شده است، که کلیه سطوح مدیریتی و سیاست‌گذاری شرکت در هر لحظه و در هر نقطه بسته به نیاز و سطوح دسترسی تعیین شده به اطلاعات موردنیاز دسترسی خواهند داشت.
در حال حاضر حدود 70درصد از این پروژه شامل سیستم‌های دبیرخانه، مالی، پرسنلی، کنترل تولید، اموال و... به اجرا درآمده است.
اکتشافات
فعالیت‌های این بخش به علت ماهیت آن از همان ابتدای کار شرکت شروع و همواره با دیگر بخش‌‌های فعال شرکت ولو با حجم کم در حال انجام بوده و در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی این شرکت در دو منطقه آب نیل و کمسار بـــرای شنـــــاســایی و تعییـــن ذخیره زغال حرارتی در حال انجام است.


بهره‌برداری
در حال حاضر این شرکت در پنج منطقه معدنی عملیات بهره‌برداری انجام می‌دهد که عبارتند از:
1 - هجدک: با تولید 110هزار تن زغال در سال و تعداد 1100 کارگر در دو بخش امانی وخصوصی.
۲ - پابدانا: با تولید ۱۸۰هزار تن زغال در سال و تعداد ۱۳۰۰ کارگر در دو بخش امانی و خصوصی.
3 - هشونی: با تولید 280هزار تن زغال در سال و تعداد 1300کارگر در دو بخش امانی و خصوصی.
۴ - همکار: با تولید ۱۶۰هزار تن زغال در سال و تعداد ۸۸۵کارگر در دو بخش امانی و خصوصی.
5 - کمسار: با تولید 170هزار تن زغال در سال و تعداد 74نفر کارگر امانی.
همچنین این شرکت بیش از ۳۵۰هزار تن زغال خام در سال از معادن بخش‌خصوصی منطقه را خریداری و فرآوری می‌کند.
فرآوری
همزمان با گسترش فعالیت‌های بهره‌برداری شرکت در سال‌های شروع کار کارخانه فرآوری با ظرفیت دومیلیون تن در سال در شهرستان زرند در سال ۱۳۷۵ شروع به کار کرد، در حال حاضر مشخصات کیفی کنسانتره زغال‌سنگ حاصل از فرآوری در این شرکت بدین شرح می‌باشند:
خاکستر 10-9درصد، رطوبت10-8درصد و ضریب پلاستیسیته 15-14 میلیمتر.