جمع سپرده‌های بانک پاسارگاد 8/18 برابر شد
گروه بازار پول - دومین مجمع عمومی عادی سالانه بانک پاسارگاد با حضور بیش از 90درصد صاحبان سهام25تیرماه امسال در تالار وزارت کشور برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند سال 85 به تصویب مجمع عمومی رسید.مجمع عمومی بانک پاسارگاد بانظم ترتیب خاصی در محیطی صمیمی برگزار و تمام تصمیمات با نظر سنجی از صاحبان سهام حاضر در جلسه اتخاذ شد.

سود قابل تخصیص (EPS) بانک پاسارگاد ۷۹۹میلیارد ریال و به ازای هر سهم ۲۲۸ ریال بود که پس از کسر اندوخته‌‌های قانونی و احتیاطی معادل ۶۶۴میلیارد ریال و به ازای هر سهم ۱۷۵ ریال به عنوان DPS به صاحبان سهام پرداخت می‌شود.موسسه حسابرسی رایمند و همکاران برای یک سال به عنوان بازرس اصلی و همایون مشیرزاده به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.
همچنین حق حضور اعضای غیرموظف هیات‌مدیره برای سال مالی 86 معادل 5/1میلیون ریال و حداکثر 4 جلسه در یک ماه تعیین شد. 8/‌0 سود تقسیم شده به عنوان پاداش هیات‌مدیره در نظر گرفته شد و روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی بانک پاسارگاد انتخاب شدند.
بانک پاسارگاد در یک نگاه
دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در مجمع عمومی این بانک و در حضور سهامداران حقیقی و حقوقی اعلام کرد: تمام تصمیمات مجمع با رضایت سهامداران به ویژه حقیقی‌ها گرفته می‌شود چرا که بانک پاسارگاد بانک دوستی و عشق است.
منشاء فکری ایجاد بانک پاسارگاد به سال ۱۳۷۶ برمی‌گردد. سال‌هایی که راهبران فکری آن در مناسبت‌های مختلف ضمن تبادل نظر در خصوص اوضاع اقتصادی کشور و نیازهای اقتصادی و مالی آن ضرورت تاسیس یک بانک فراگیر هدفمند با رسالت اجتماعی متعالی را مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دادند.
سرانجام عزم‌ها برای تاسیس بانک جدی شد و پذیره‌نویسی سهام بانک به طور چشمگیری مورد استقبال عموم قرار گرفت.
برنامه عرضه ۲۰درصد سهام بانک به مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال سرمایه مفروض اولیه نه تنها ظرف مدت ۴ ساعت از مدت زمان ۵ روز در نظر گرفته شده پذیرنویسی شد بلکه به بیش از ۳ برابر سقف پیش‌بینی یعنی ۱۵۰۰میلیارد ریال فزونی یافت. این استقبال موجب شد تا موسسان بانک، سرمایه را با مبلغ پرداختی اولیه خود به علاوه سهم پذیره‌نویسان به مبلغ ۳۵۰۰میلیارد ریال ثبت نمایند.
«مشتری ذات بانک است»
کمتر از دو سال پیش در آغاز حرکت بانک پاسارگاد اصل تکریم و رضایت مشتری محور تفکر هیات‌مدیره و کارکنان قرار گرفت و بانک پاسارگاد کلید خورد.
در سال 85 سرمایه انسانی بانک از 335نفر به 847نفر افزایش یافت که 71درصد آن را همکاران مستعد جوان و 29درصد آن افراد باسابقه بیش از 30سال هستند که در کنار هم کاآزموده‌ترین و برگزیده‌ترین کارشناسان بانکی را تشکیل دادند.
در سال ۸۵ ایجاد ۵۷شعبه فعال جدید تعداد شعب بانک پاسارگاد از ۲۵ شعبه در سال ۸۴ به ۸۲ شعبه در سال ۸۵ رسید. از این تعداد ۵۰شعبه در تهران و ۳۲شعبه در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ استقرار یافت.
در سال 85 شاخص‌های بهره‌وری و کارآیی بانک افزایش چشمگیری داشت به طوری که سرانه جذب سپرده از 6/2میلیارد ریال در پایان سال 84 به 7/19میلیارد ریال در پایان سال 85 و سرانه اعطای تسهیلات از حدود 4/3میلیارد ریال به 3/13میلیارد ریال افزایش یافت.
در عین حال متوسط کارکنان هر شعبه از ۱۰نفر به ۹نفر و متوسط کل نیروی انسانی بانک بر حسب شعبه به۱۳نفرتقلیل پیدا کرد.
در این مدت جمع کل دارایی‌های بانک از 4هزار و 676میلیارد ریال در پایان سال 84 به 21هزار و 994میلیارد ریال، تسهیلات اعطایی از یک هزار و 125میلیارد ریال به 11هزار و 275میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در شرکت‌های فرعی و وابسته از 101میلیارد ریال به یک هزار و 288میلیارد ریال طی این دوره کوتاه افزایش یافت.
جمع کل سپرده‌های بانک از ۸۸۹میلیارد ریال در پایان سال ۸۴ با بیش از ۸/۱۸برابر افزایش به ۱۶هزار و ۷۱۶میلیارد ریال بالغ شد.
بانک پاسارگاد طی سال مالی منتهی به اسفند سال 85 تعداد شرکت‌های تابعه را به 17شرکت در مرحله تاسیس و راه‌اندازی رساند.
کل ارزش افزوده حاصل از فعالیت‌‌های بانک طی سال ۸۵ معادل ۲هزار و ۱۴۰میلیارد ریال بود که از کل این ارزش افزوده بیش از ۴۴درصد به سپرده‌گذاران، ۳۷درصد به سهامداران، ۳درصد به کارکنان، ۳درصد به دولت (مالیات) و مابقی به میزان ۱۳درصد به ذخایر و هزینه‌‌های اداری بانک تعلق گرفت.
بانک پاسارگاد در سال 85 موفق به اخذ مجوزهای لازم برای راه‌اندازی کلیه عملیات ارزی شد و قبل از پایان نیمه اول سال یاده شده به شبکه جهانی سوئیفت ملحق شد. هم‌اکنون بالغ بر 16 شعبه در تهران و شهرستان‌ها خدمات ارزی غیربازرگانی را به مشتریان ارائه می‌دهند. فعالیت‌های ارزی بازرگانی از طریق کلیه شعب پذیرفته می‌شود و با انتقال به مدیریت عملیات ارزی به صورت متمرکز در این مدیریت انجام می‌گیرد.
هیات‌مدیره به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده ۲۸ تیرماه سال ۸۵ اختیار تام دارد تا سرمایه بانک را از مبلغ ۳۵۰۰میلیارد ریال به ۷۰۰۰میلیارد ریال منقسم به ۷میلیارد سهم هزار ریالی عادی افزایش دهد.
فناوری بانکداری الکترونیک:
در عصر حاضر فناوری اطلاعات امکاناتی را در اختیار قرار می‌دهد که با حداقل هزینه، می‌توان خدمات مختلف و متنوع بانکی را تولید و بدون درنگ و به صورت تمام‌وقت و بدون تعطیلی در اختیار و عموم قرار داد. در همین راستا بانک پاسارگاد از بدو تاسیس همواره سعی در تجهیز بیشتر خود به فناوری بانکداری الکترونیک داشته است، پاسارگاد به عنوان بانک هزاره سوم سعی کرد تا در ارائه خدمات بانکی الکترونیکی پیشگام باشد و در این زمینه می‌توان به سیستم online شعبه‌ها، اتصال به طرح شتاب (نظام‌پرداخت‌ها)RTGS ، پایانه فروشpos ۴۸۳ دستگاه، ۸۰دستگاه خودپرداز ATM، صدور ۷۱هزار و ۶۹۰کارت نقدی، صدور ۸۶۴ کارت بانکی، ۱۹هزار و ۷۸۶مشترک خدمات تلفنی و یک هزار و ۶۳۴مشترک خدمات الکترونیکی طی مدت‌زمان کوتاه از تاریخ تاسیس اشاره کرد.
مدیریت تجهیز و تخصیص منابع
جذب منابع یکی از فعالیت‌های اصلی و کلیدی بانک به شمار می‌آید. جذب منابع و زیربنای اصلی سایر فعالیت‌ها است و تمامی امور و خدمات بانکی به درجات مختلف از این امر تاثیر می‌گیرد.
از سوی دیگر هدایت منابع بانک به بخش‌های اقتصادی به عنوان یکی از پراهمیت‌ترین عوامل توسعه، تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی، همواره بر مبنای بازدهی و ریسک مناسب انجام می‌گیرد. در این زمینه یکی از اقدامات اساسی تشکیل کمیته اعتباری مرکز و کمیته‌های اعتباری شعب است که موجبات تسریع فعالیت‌های اعتباری و سرعت عمل لازم در انجام خدمات بانک برای مشتریان را فراهم کرد.
در سال ۸۵ جمع دارایی‌های بانک پاسارگاد با رشدی معادل ۳۷۰درصد نسبت به سال ۸۴ به رقم ۲۱هزار و ۹۹۴میلیارد ریال رسید. کل تسهیلات اعطایی با رشدی معادل ۹۰۲درصد مهم‌ترین عامل افزایش دارایی‌ها بود.
در بخش بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام نیز سپرده‌ها با رشدی معادل یک هزار و 781درصد، بیشترین افزایش را در میان اقلام بدهی و حقوق صاحبان سهام داشت.در پایان سال 84 جمع سپرده‌ها 19درصد بدهی‌ها را تشکیل می‌داد در حالی که به مرور در پایان سال 85 سهم سپرده‌ها به 76درصد رسید.51درصد دارایی‌های بانک نیز در پایان سال 85 به تسهیلات اعطایی اختصاص یافت. پرتفوی تسهیلات اعطایی به حسب بخش‌های اقتصادی در جدول شماره1 آمده است.در پایان سال 85 بانک پاسارگاد با به‌کارگیری 3500میلیارد ریال وجوه سرمایه‌ای موفق شد نسبت به تجهیز 7/16هزار میلیارد ریال سپرده‌های مردم و اعطای بیش از 11هزار میلیارد ریال تسهیلات اعتباری در بخش‌های مختلف اقتصادی اقدام کند و عملا به یکی از قوای محرکه توسعه اقتصادی در کشور تبدیل شود.
به کجا می‌رویم؟
فعالیت‌های بانکداری در اقتصاد کشور و در آینده نزدیک همراه با فرصت‌ها و چالش‌هایی خواهد بود که به صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود.
- در قالب ۳ برنامه توسعه، زیرساخت‌های سخت‌افزاری قابل اتکا در بخش‌های مختلف اقتصادی پایه‌ریزی و زمینه استفاده از امکانات ارتباطی و نرم‌افزاری نیز فراهم شده است.
پیش‌بینی می‌شود در چارچوب هدف‌های برنامه چهارم توسعه نیز این امکانات و تسهیلات بیش از پیش ارتقا یابد.
رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر از عملکرد مطلوب و مستمری برخوردار بوده و امید است موجبات ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را برای کارآفرینان بخش‌خصوصی فراهم سازد.
رشد بالای نقدینگی در کشور زمینه جذب منابع بانکی را از طریق سپرده‌ها و اوراق مشارکت با نرخ‌های سود بانکی جذاب و امکان‌پذیر می‌کند.
فعالیت‌های آتی بانک پاسارگاد در ادامه روند پیشین و با هدف بسط و گسترش کمی و کیفی برنامه‌ریزی شده است.
بانک پاسارگاد با نگاهی واقع‌بیانه ضمن رعایت کامل مقررات و مصوبات قانونی، مصمم است از تمام ظرفیت‌های مدیریتی و کارشناسی برای اثرگذاری مثبت بر فرآیند عملیاتی و فعالیتی خود استفاده کند و به موازات آن بستر برنامه‌های آتی خود را در انطباق با تغییرات محیط اقتصادی تعدیل کند.
گسترش فعالیت‌های بانک در سطح کشور با توسعه شبکه، افزایش عملیات ارزی، توسعه کنترل و مدیریت ریسک، ورود به بازارهای اولیه سرمایه و شناسایی طرح‌های سرمایه‌گذاری با قابلیت رشد سریع و اخذ خطوط اعتباری مناسب از بانک‌های خارجی از اهم هدف‌های بانک پاسارگاد در سال ۸۶ است.
اسامی اعضای هیات‌مدیره بانک پاسارگاد که وظیفه اصلی هدایت بانک را بر عهده دارد به شرح ذیل است:
سید قاسم میرولد، رییس هیات‌مدیره و عضو غیر موظف.
مجید قاسمی، نایب رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل.
علی سلیمانی شایسته، عضو موظف هیات‌مدیره (تا تاریخ ۵/۲/۱۳۸۶).
احمد وادی‌دار، عضو موظف هیات‌مدیره.
علی اکبر امین تفرشی، عضو غیر موظف هیات‌مدیره.
داود مجتهد، عضو غیر موظف هیات‌مدیره.
محمدرضا صداقت تفرشی به نمایندگی شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، عضو غیر موظف هیات‌مدیره (از تاریخ ۲/۳/۱۳۸۶).