سیمان لارستان به بزرگترین کارخانه سیمان فارس تبدیل می‌شود
تولیدات این کارخانه انواع سیمان خاکستری براساس نیاز بازار و تقاضای مصرف‌کننده است،تاکنون سیمان‌های تیپ 5 و یک تولید و در ماه آینده برنامه تولید سیمان تیپ 2 در نظر گرفته شده است
«سیمان لارستان به بهره‌برداری رسید» این خبر محکمی بود که از سوی شرکت مزبور در اواخر شهریور ماه جاری، منتشر شد. انتظار ۱۶ ساله مردم به ویژه بومی‌های لار موجب شده بود که آنها این خبر را باور نکنند. تا آن جا که برای اثبات به مرحله تولید رسیدن سیمان لارستان، پاکت‌های آرم‌دار این شرکت در شهر توزیع شد. این رویداد مهم در لار موجب شد که مردم با اشک شوق کاسه‌های حاوی سیمان لارستان را به محل اجتماعات ببرند و همشهریان خود را از این اتفاق صنعتی مهم شهرستانشان با خبر نمایند.
سیمان لارستان کوچک، اما سهامداران بومی بسیاری دارد. سهامدارانی که به رغم طولانی شدن زمان بهره‌برداری از کارخانه مزبور فراتر از 16 سال، حاضر نشدند، سرمایه خود را از شرکت بیرون کشیده و به فروش برسانند، چرا که آنها صرف‌نظر از انتظار به سود نشستن شرکت، به ایجاد شغل برای فرزندانشان در همان شهر می‌اندیشیدند.اکنون سیمان لارستان 200 نفر را به صورت مستقیم و 1500 نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول کار کرده است.
در گفت‌وگو با مهندس علیرضا میرسپاسی، مدیرعامل سیمان لارستان به مرور نحوه تشکیل کارخانه سیمان و چگونگی به بهره‌برداری رسیدن آن پرداخته‌ایم.
مدیرعامل جوان سیمان لارستان در این گفت‌وگو از برنامه‌های آینده تولید، صادرات، وضعیت سهام شرکت، مراحل پذیرش در بورس، سوددهی و دیگر اتفاقات این شرکت سیمانی سخن می‌گوید.

از خودتان بگویید.
اینجانب دارای مدرک فوق لیسانس شیمی و با بیش از 15 سال سابقه کار در صنعت سیمان و سایر صنایع (به‌عنوان طراح، مشاور، مدیر پروژه و مجری) هستم، از سال 1381 به‌عنوان عضو هیات مدیره و معاون فنی شرکت سیمان لارستان انتخاب شدم و از سال 1383 به‌عنوان عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت به‌عنوان عضوی از صنعت بزرگ سیمان کشور مشغول به‌کار هستم.
چطور شد که سیمان لارستان پس از ۱۶ سال به بهره‌برداری رسید؟
شرکت سیمان لارستان به‌صورت سهامی عام در سال 1369 ثبت شد، ولی متاسفانه به‌علت مسائل و مشکلات متعدد عملیات اجرایی موثری تا سال 1381 انجام نگرفت، دلایل عمده این شرایط نامناسب را می‌توان به‌صورت اجمال بدین شرح برشمرد.
این شرکت به‌صورت سهامی عام و با اکثریت سهام مردم عادی منطقه محروم لارستان شکل گرفت، عدم آشنایی این افراد به صنعت و به‌خصوص صنایع بزرگ همچون کارخانه سیمان باعث شد که از حجم آورده نقدی برای اتمام این پروژه اطلاع نداشته باشند، در این مسیر بالطبع خط و مشی به‌منظور به سرانجام رساندن پروژه و برنامه‌ریزی مناسب فنی و مالی انجام نگرفت، به‌طور مثال، بیش از ۶ سال از زمان تاسیس شرکت تا زمان انتخاب و خرید ماشین‌آلات اصلی کارخانه گذشت و حدود ۵ سال از زمان ورود بیش از دو هزار تن ماشین‌آلات اصلی تا نصب آنها زمان صرف شد، به هر صورت فعالیت واقعی شرکت جهت به ثمر رساندن پروژه از سال ۱۳۸۱ و با مشارکت شرکت سیمان کارون شروع شده و به‌علت برخی از مشکلات مجددا در اواخر سال ۱۳۸۲ متوقف شد. در مهرماه سال ۱۳۸۳ با تصمیم جدی مجموعه هیات‌مدیره و مدیریت اجرایی شرکت مبنی بر انجام بدون وقفه با استفاده از تمامی توان فنی، اطلاعاتی و مالی فعالیت مجموعه شرکت شروع شد که خوشبختانه به مدد الهی و همکاری و پشتیبانی تمامی مسوولان و مدیران استان فارس و شهرستان لار در خرداد ماه ۱۳۸۵ آسیاب‌های سیمان و در شهریور ماه سال جاری تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.
یعنی در کمتر از 2 سال با انجام و اتمام عملیات ساختمانی، خط انتقال فشار قوی برق، تامین ساخت و نصب تجهیزات مکانیکی، خرید و احداث پست اصلی برق، خرید و اجرای تاسیسات آب، سوخت و هوای فشرده و خرید و نصب برق و ابزار دقیق، خرید و اجرای اقلام نسوز، پوشش و عایق کارخانه، رکورد قابل توجهی در سطح کشور به‌دست آمد.
وسعت و میزان تولید کارخانه چگونه است؟
این کارخانه در زمینی به وسعت 48 هکتار در 18کیلومتری جاده لار - جهرم احداث شده است، کارخانه فعلی با ظرفیت تولید 700 تن کلینکر در روز در حال کار است و با استفاده از توانمندی در طراحی و اجرا امکان تولید بیش از 800 تن سیمان در روز نیز از این خط میسر است، با توجه به برنامه‌ریزی شرکت برای احداث طرح توسعه کارخانه به ظرفیت 3300 تن در روز در همین زمین و استفاده از ذخایر مناسب معادن سنگ آهک و رس، آب و برق و جاده مشترک، انشاء‌ا... در 3 سال آینده بزرگترین کارخانه سیمان استان فارس به ظرفیت 4000 تن در روز در این سایت به تولید خواهد رسید.


نمایی از کارخانه سیمان لارستان با ظرفیت ۷۰۰تن تولید در روز


چقدر ماشین‌آلات و تجهیزات در اختیار دارید؟
ماشین‌آلات و تجهیزات خط فعلی کارخانه، شامل ۲۰۰۰ تن ماشین‌آلات اصلی (آسیاب‌سنگ، آسیاب‌های مواد و سیمان و بخشی از سیستم پخت) از کشور چین تامین و سیستم مشعل‌های کوره و کلساینر از کشور فرانسه و سیستم کنترلی از کشور آلمان و بیش از ۱۰۰۰ تن از تجهیزات در داخل کشور ساخت و تامین شد که حجم قابل توجه آن در کارگاه داخل سایت کارخانه ساخته شده است.
نوع تولیدات و مراحل تولید چگونه است؟
تولیدات این کارخانه انواع سیمان خاکستری براساس نیاز بازار و تقاضای مصرف‌کننده است. تاکنون سیمان‌های تیپ ۵ و یک تولید و در ماه آینده برنامه تولید سیمان تیپ ۲ در نظر گرفته شده است، با توجه به وجود ۲ سیلوی کلینکر، ۲ سیلوی سیمان و ۲ دستگاه آسیاب سیمان در کارخانه، امکان تولید متنوع سیمان در یک زمان نیز میسر است.
پاکت سیمان لارستان چگونه به دست مشتریان می‌رسد؟
با توجه به عدم امکان فروش سیمان به صورت آزاد توسط کارخانه‌ها و ارائه سیمان به نرخ مصوب و به عاملان فروش، در حال حاضر محصول این کارخانه تحت شرایط و مقررات تعیین شده به دست مصرف‌کننده می‌رسد،‌ با توجه به کیفیت مناسب محصول تولیدی، بازار مناسبی در منطقه و خارج از آن نصیب این شرکت شده است، با این وجود، تقاضای این حقیر مانند سایر مدیران کارخانه‌های سیمان کشور امکان عرضه سیمان به صورت آزاد توسط کارخانه است. در صورتی که دولت این مهم را محقق سازد، مشکل کمبود سیمان و نرخ‌های متنوع در بازار آزاد، بحران‌های فصلی و کلی سیمان مرتفع و منابع ارزی حاصل از صادرات سیمان و سوددهی مناسب (حاصل از فروش مستقیم سیمان) در حمایت از تولید، مستقیما به تولید‌کننده تخصیص یافته و دست واسطه‌ها کوتاه و مطمئنا سیمان با شرایط و قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نیز می‌رسد.
برنامه‌ای برای صادرات سیمان دارید؟
این شرکت با توجه به قرارگیری در مسیر جاده ترانزیت بندرعباس- شیراز و دسترسی آسان به مرز‌های آبی جنوب کشور و از سوی دیگر مرکز کشور، در صورت آزادسازی قیمت و امکان صادرات، با تامین نیاز منطقه قادر است مازاد سیمان تولیدش را با قیمت و کیفیت مناسب به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صادر و از وجوه حاصله، راه‌اندازی طرح توسعه کارخانه و بالطبع آبادانی فنی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را تسریع کند.
تعداد سهامداران شما چقدر است؟
شرکت سیمان لارستان سهامی عام بوده و قریب به ۸۵۰۰نفر سهامدار این شرکت هستند، بیش از ۵۱درصد سهام شرکت متعلق به شرکت سیمان کارون(سهامی عام) و بقیه سهام در بین سهامداران اکثرا محلی تقسیم شده است. قیمت اسمی هر سهم ۱۰۰۰ریال و سرمایه ثبت شده فعلی شرکت بیش از ۱۱۰میلیارد ریال است.
تصمیمی برای ورود به بورس ندارید؟
در حال حاضر با توجه به راه‌اندازی فاز اول کارخانه به ظرفیت ۷۰۰ تن در روز، خرید و فروش سهام در منطقه با چندین برابر قیمت اسمی در حال انجام است و براساس برنامه‌ریزی کلان شرکت مبنی بر بازپرداخت تسهیلات دریافتی و شناسایی سود در سال‌مالی جاری، مقدمات ورود شرکت به بورس در آینده فراهم شده است.
برنامه‌ای برای افزایش سرمایه شرکت ندارید؟
همان‌طور که گفته شد سرمایه فعلی شرکت حدود ۱۱۰میلیارد ریال است و با توجه به برنامه‌ریزی مدیریت شرکت به منظور توسعه کارخانه در آینده، برای تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز کارخانه جدید، باید سرمایه شرکت افزایش یابد، تا در کنار تسهیلات دریافتی و سود حاصل از عملکرد شرکت،‌ در حداقل زمان، احداث فاز ۲ کارخانه نیز میسر شود.
برای تولید و عرضه سیمان چه مشکلی دارید؟
خوشبختانه صنعت سیمان کشور از صنایع نسبتا خودکفا از لحاظ تکنولوژی ساخت بیشتر قطعات، راهبری، بهره‌برداری و تعمیرات است و تامین مواد اولیه مناسب ۱۰۰درصد داخلی و از منابع غنی سنگ‌آهک، رس، آلوویم داخل کشور تامین می شود. از این رو به جز مشکلاتی که بالطبع در ابتدای بهره‌برداری هر کارخانه‌ای مشاهده می‌شود و شامل هماهنگ نمودن کل تجهیزات با یکدیگر و سازماندهی نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز به‌خصوص در منطقه محرومی همچون لار است، مشکل حادی وجود ندارد.
همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وام چگونه است؟
در صورتی که بانک‌های کشور جهت بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی، کارخانجات تازه به تولید رسیده را بیشتر حمایت کنند، این همکاری، شرایط مدیران این کارخانجات را برای امکان مناسب راهبری، توسعه و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های ناشی از جریمه دیرکرد بازپرداخت تسهیلات کمک خواهد کرد.
خوشبختانه تدبیر و اشراف مدیران بانک‌های صادرات و سپه در حمایت از تولید و شکوفایی اقتصادی مناطق محروم و اعطای تسهیلات همزمان با پیشرفت پروژه، باعث شد که این طرح از شروع مجدد کار در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد.
در حال حاضر امکان استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی برای احداث خط توسعه کارخانه فراهم و قرارداد خرید ماشین‌آلات اصلی کارخانه با فروشندگان و سازندگان فراهم شده است.


کارخانه سیمان لارستان در ۳ شیفت کاری به صورت شبانه روزی فعالیت می کند


امید است با اعطای بخش ریالی تسهیلات از منابع استان، خط توسعه نیز در زمان تعیین‌شده شروع و به بهره‌برداری برسد.
چرا از فاینانس استفاده نمی‌کنید؟
برای احداث فاز دوم امکان استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس) از طریق بانک‌های معتبر کشورهای چین و آلمان نیز بررسی شده است که در صورت قبول این شرایط در وزارت صنایع و بانک مرکزی اجرای «کلید در دست» این طرح توسط شرکت‌های خارجی با استفاده از امکانات و توانمندی نیروی انسانی داخلی میسر است.
اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم کارخانه چگونه است؟
میزان اشتغالزایی کارخانه فعلی سیمان لارستان بیش از 200شغل مستقیم و بیش از 1500نفر به صورت غیرمستقیم است. بیش از 90درصد پرسنل کارخانه (شامل نیروهای متخصص و نیروهای کارگری) بومی بوده و نیازهای آموزش و یادگیری نیروهای متخصص کم‌تجربه نیز با همکاری کارخانجات مجاور برطرف شده است.
مشابه تمامی کارخانجات سیمان که در مناطق محروم کشور اجرا شده است، امید است در زمان کوتاهی بعد از بهره‌برداری، بافت اقتصادی، فرهنگی و صنعتی در لارستان نیز با احداث پایانه، دفاتر فروش، گردش نقدینگی بالا، شرکت‌های حمل و نقل، باربری، عاملان توزیع‌کننده، تعمیرات، سرویس‌دهی به پرسنل و ... دگرگون و رونق همه جانبه و توسعه پایدار در این منطقه فراهم شود.
در خاتمه از تمامی مسوولان و مقامات محترم استان و شهرستان که جهت جذب سرمایه در مسیر تولید صنعتی حمایت‌های اصولی خود را دریغ نکردند و از سهامداران محترم و صبور و هیات‌مدیره محترم شرکت که با حمایت همه‌جانبه باعث اتمام این پروژه شده‌اند، سپاسگزاری می‌کنیم.