خبری که امسال سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را بیش از پیش خوشحال کرد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت، دو ماه جلوتر از سال‌های گذشته بود.

مجمع شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در آخرین روز بهمن‌ماه ۹۰ با حضور بیش از ۴/۹۰ درصد از سهامداران در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد و حاضران در جلسه، پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی شرکت با تقسیم مبلغ ۵۱۰ ریال به ازای هر سهم به عنوان سود نقدی موافقت کردند.
به گفته «مهندس کیانی» مدیرعامل این شرکت، پرداخت این مبلغ به سهامداران حقیقی از تاریخ دهم اسفند ماه و از طریق شعب بانک صادرات آغاز خواهد شد.
کیانی اعتقاد دارد این موضوع که یک شرکت چند رشته‌ای تنها دو ماه پس از پایان سال مالی بتواند مجمع خود را برگزار کند یک رکورد محسوب می‌شود. مدیرعامل غدیر برگزاری زود هنگام مجمع را حاصل تلاش و فعالیت شبانه‌روزی همکاران خود در ستاد، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه عنوان کرد و معتقد است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت سهامداران برای این شرکت است.
کیانی با بیان تاریخچه مختصری از غدیرگفت: این شرکت در تاریخ 24/7/1370 تاسیس و در تاریخ 26/12/1374 با سرمایه یکصد میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار کشور پذیرفته شده و سرمایه فعلی این شرکت مبلغ 12 هزار میلیارد ریال است که در آینده‌ای نه چندان دور به حدود بیست هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
وی در خصوص ترکیب سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری غدیر گفت: سهامداران این شرکت را همچنان «ساتا» با ۲۶/۵۱ درصد، «بانک صادرات» با ۱۴/۲۷ درصد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ۵۴/۶ درصد، سایر اشخاص حقوقی با ۹/۱۰ درصد و اشخاص حقیقی با ۱۶/۴ درصد تشکیل می‌دهند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به ترکیب نیروی انسانی فعال در شرکت گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با در اختیار داشتن 46 نفر نیروی شاغل در ستاد و 51 نفر مدیران عامل و 154 نفر عضو هیات مدیره منصوب شده توسط شرکت، در سال مالی منتهی به 30/9/1390 توانسته است برای بیش 10 هزار و 714 نفر به صورت مستقیم و برای 50 هزار و 114 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند.


مهندس کیانی با اشاره هلدینگ‌های
زیر‌مجموعه غدیر افزود: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر فعالیت‌های اصلی خود را بر هفت هلدینگ «نفت و گاز و پتروشیمی»، «ساختمان و عمران»، «سیمان»، «صنعت و معدن»، «خدمات مالی و تجاری»، «حمل و نقل» و «برق و انرژی» متمرکز کرده است که در خصوص هر کدام از این هلدینگ‌ها توضیحاتی لازم است.
وی در خصوص هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی گفت: این هلدینگ، بزرگ‌ترین هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی خصوصی کشور و دارای 17 شرکت زیر مجموعه می‌باشد که اخیرا در بورس کشور با نام نفت و گاز پارسیان پذیرفته شده است و از برترین آنها می‌توان به شرکت «پالایش نفت تبریز»، شرکت «پتروشیمی پردیس» و شرکت «پتروشیمی زاگرس» اشاره کرد.
مدیرعامل غدیر در خصوص هلدینگ ساختمان و عمران به عنوان یکی از هلدینگ‌های زیر مجموعه این شرکت گفت: این هلدینگ با ۱۰ شرکت داخلی و خارجی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ساختمانی بورسی کشور بوده و شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، شرکت آ.س.پ و شرکت توسعه هتل و ساختمان نارنجستان گستر از برترین شرکت‌های این هلدینگ به شمار می‌روند.


وی با اشاره به هلدینگ سیمان غدیر گفت: این هلدینگ با ۱۰ شرکت زیر مجموعه به عنوان دومین هلدینگ بزرگ سیمانی کشور بیش از ۱۱ درصد از تولید سیمان کشور و بیش از ۱۷ درصد از صادرات سیمان کشور را بر عهده دارد.
مهندس کیانی در خصوص هلدینگ صنعت و معدن گفت: این هلدینگ با حضور در بخش‌های معدن، فولاد، مس، طلا و تیتانیوم به یک حوزه استراتژیک ورود کرده است و دارای پنج پروژه توسعه‌ای در مراحل مطالعه و ثبت تفاهم نامه اولیه می‌باشد.
وی افزود: از دیگر هلدینگ‌های زیر مجموعه غدیر، هلدینگ حمل و نقل است که با سه شرکت ایران مارین سرویسز، دریابان جنوب ایران کیش و ریلی نیرو در بخش‌های مختلف دریایی، ریلی و هوایی فعالیت داشته و در حال مطالعه پروژه‌های توسعه‌ای در حوزه‌های حفاری، شناورهای دریایی و راه آهن می‌باشد.
مدیرعامل غدیر در مورد هلدینگ برق و انرژی این شرکت گفت: این هلدینگ در مدیریت نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی لامرد، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی لوشان و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی میانه فعالیت داشته و در حال مطالعه ساخت و احداث سه نیروگاه سیکل ترکیبی جدید با نرخ بازده مطلوب است.
وی در خصوص حوزه فعالیت هلدینگ خدمات مالی و تجاری نیز تصریح کرد: خدمات بازرگانی، لیزینگ، بیمه و کارگزاری از جمله بخش‌های مختلف مالی و تجاری است که هلدینگ خدمات مالی و تجاری با دارا بودن ۲۵ شرکت زیر مجموعه در آن فعالیت دارد.


مهندس کیانی با بیان مطالبی در خصوص پرتفولیوی گروه غدیر گفت: از کل ارزش بازار ( دارایی های) در تاریخ ۳۰/۹/۱۳۹۰ معادل ۶ درصد آن در بخش سیمان، معادل ۷۴ درصد آن در بخش نفت و گاز و پتروشیمی، معادل ۸ درصد آن در بخش ساختمان، معادل ۳ درصد آن در بخش صنایع و معادن، معادل ۵ درصد آن در بخش خدمات مالی و تجاری و ۴ درصد در سایر بخش‌ها متمرکز است.
وی در ادامه با اعلام مهم‌ترین فعالیت‌هایی که غدیر در طول سال 90 به دنبال انجام دقیق آن بوده است، گفت: استقرار نظام هلدینگ مداری، بورسی شدن شرکت‌های گروه غدیر، بهینه سازی دارایی ها، مدیریت قیمت تمام شده، افزایش سرمایه و ارتقای کیفیت سهام غدیر از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
مدیرعامل غدیر در این خصوص افزود: فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نسبت به سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۸۹ منتج به افزایش ۹۸ درصدی سرمایه، افزایش ۲۳ درصدی قیمت سهم، افزایش ۱۴۲ درصدی MV، افزایش ۷۲ درصدی NAV و افزایش ۱۱۱ درصدی سود خالص این شرکت شده و ارزش بازار شرکت را به رقم ۵۸ هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال رسانده است.


وی با اشاره به جایگاه غدیر در بازار سرمایه گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال مالی منتهی به 30/9/1390 نسبت به سال مالی قبل با 142 درصد افزایش ارزش بازار در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مقام اول قرار گرفت. وی افزود: از نظر مقایسه ارزش بازار نیز این شرکت در رتبه چهارم در بین 10 شرکت برتر بورس کشور قرار داشته و از لحاظ معاملات تعداد سهام نسبت به سرمایه نیز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
مهندس کیانی در ادامه جلسه، به مهم‌ترین راهبردهای شرکت سرمایه‌گذاری غدیر برای سال ۱۳۹۱؛ بهینه‌سازی سبد پرتفوی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ارتقای شفاف‌سازی و پاسخگویی، افزایش سودآوری و افزایش ارزش بازار شرکت اشاره کرد. همچنین شناسایی و ورود به حوزه‌های نوین با مزیت نسبی و نرخ بازدهی بالا، توجه ویژه به حقوق انسانی - شرعی و قانونی سهامداران، توجه و تاکید بر سرمایه انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه گروه، استقرار نهادهای نظارتی حین اجرا و چابک سازی، کارآمدی و هوشمندی سیستم و نظامات گروه غدیر، از دیگر راهبردهای محوری این شرکت در سال ۱۳۹۱ است.