بر اساس طرحی که به تصویب نمایندگان آمریکا رسیده است، شهروندان کشورهای دارای وضعیت لغو ویزا با آمریکا که بعد از یک مارس ۲۰۱۱ (زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه) به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا بروند.

همچنین در یکی از بندهای این طرح آمده است: «شهروندانی که تابعیت دوگانه این چهار کشور را دارند هم باید برای سفر به آمریکا ویزا بگیرند.» این بند به آن معناست که به‌عنوان مثال اگر یک شهروند ایرانی - فرانسوی بخواهد با استفاده از گذرنامه فرانسوی به آمریکا سفر کند باید ویزا دریافت کند. این درحالی است که شهروندان فرانسه برای سفر به آمریکا نیازی به دریافت ویزا ندارند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی - گردشگری، این طرح می‌تواند توسعه صنعت رو به رشد گردشگری ایران پس از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ را با چالش‌هایی روبه‌رو کند. هرچند گفته می‌شود در این طرح مستقیما از ایران نام برده نشده، اما شامل کشورهایی می‌شود که از نظر دولت آمریکا «حامی تروریسم» هستند و ایران در این فهرست قرار دارد. آمریکا با حدود ۴۰ کشور جهان قراردادی دایر بر معافیت شهروندان آنها از ویزای آمریکا دارد و تخمین زده می‌شود سالانه ۲۰ میلیون نفر از این کشورها به آمریکا سفر ‌کنند.

کشورهای آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، برونئی، شیلی، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، موناکو، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، سن مارینو، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، کره‌جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بریتانیا، تایوان، کانادا و برمودا مشمول این طرحند. محمدعلی واقفی، عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران با تاکید برآنکه بیش از ۷۰ درصد مسافران تورهای ایران را گردشگرانی از کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند، گفت: «اگر این طرح به امضای مسوولان امر برسد قطعا می‌توان گفت گردشگری ایران دیگر رونقی نخواهد داشت؛ چراکه بیش از ۷۰ درصد از گردشگران ما از کشورهایی هستند که نام آنها در این لیست قرار دارد.»

به باور واقفی، تحقق این طرح بر کار آژانس‌های مسافرتی تاثیر بسیاری خواهد داشت؛ چنان‌که در حال حاضر نیز رزرو تورهای سال‌های آینده انجام شده است و می‌توان گفت تقریبا برای فصل بعد و بهار حداقل ۸۰ درصد تورها رزرو شده است. با توجه به آنکه این طرح با ۴۰۷ رای در مقابل ۱۹ رای تصویب شد و پیش از آنکه رسمیت یابد باید در مجلس سنا هم تصویب شود و به امضای رئیس‌جمهور برسد، فعالان گردشگری امید دارند بتوان در این مدت شرایط را تغییر داد.

درعین حال فعالان این حوزه معتقدند با توجه به آنکه تصویب این طرح به نوعی دور زدن برجام است اما نتیجه آن را طی دو هفته آینده خواهیم دید؛ چراکه درحال حاضر از یکسو با تورهای در حال اجرا روبه‌رو هستیم و از دیگر سو تورهای رزرو شده‌ای داریم که باید دید با توجه به این طرح، چه اتفاقی برای آنها می‌افتد. طرح کنگره آمریکا مبنی بر لغو روادید افرادی که به ایران سفر می‌کنند با انتقاد گروه لابی شورای ملی ایرانیان آمریکا و نیز اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا روبه‌رو شده که آن را تبعیض‌آمیز خوانده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا در توضیح این طرح گفته است: «چنین طرحی را تصویب کرده‌ایم که محدودیت‌های جدیدی برای ممانعت از ورود عناصر رادیکال به این کشور اعمال کنیم.»