دکتر حسن انصاری مشاور عالی انجمن صنفی سفر و دفاتر گردشگری استان تهران لازمه توسعه گردشگری در هر کشور وجود فضای مثبت بین‌المللی نسبت به آن است. تاثیرات این نگاه جهانی در رشد و افول بازارهای گردشگری کشورهای مختلف و حتی در کشور خودمان در دوره‌های مختلف قابل مشاهده است.

بیانیه لوزان پیام خوب و روشنی را برای گردشگران جهان در پی داشت؛ اینکه ایران به‌رغم تصوری که پیش از این وجود داشت، کشور امنی برای گشت و گذار است و به راحتی می‌توانند ایران را ببینند و از سفر به آن لذت ببرند. با نهادینه شدن این نگاه مثبت مطمئنا تقاضا برای سفر به ایران افزایش خواهد یافت و این، تحرک بزرگی را در بازار گردشگری کشورمان در پی خواهد داشت. متناسب با افزایش تقاضای سفر، عرضه نیز افزایش یافته و تمایل سرمایه‌گذاران برای آوردن سرمایه خود به ایران فزونی خواهد گرفت. با افزایش ورود گردشگران به ایران طی یکی، دوسال اخیر، بخش خصوصی تا حدی آمادگی‌های لازم را برای ارائه خدمات و پاسخ به این افزایش تقاضا در خود به‌وجود آورده و به مرور توانمند‌تر شده‌ است و برنامه‌های مشخصی برای این سیر صعودی تقاضا دارد.

حال به نظر می‌آید شرایطی که به واسطه این مفاهمه به‌وجود آمده است، فضا را برای توسعه هرچه بیشتر این بخش فراهم می‌آورد و با برداشته شدن تحریم‌ها و تنش‌زدایی موانع را از سر راه آنان برمی‌دارد. اما ناگفته پیداست که بهره‌بردن از این شرایط در گرو عمل هماهنگ دولت و بخش خصوصی است و این هماهنگی در نهایت به نتیجه مطلوب و توسعه اقتصادی خواهد انجامید.

در صورت تبدیل این تفاهم‌نامه به توافق و برداشته‌شدن تحریم‌های فلج‌کننده موجود، گشایش‌های فراوانی در فضای کسب‌وکار گردشگری فراهم خواهد آمد؛ به‌عنوان مثال امکان اتصال به برندهای بین‌المللی سفر و اقامت به‌وجود خواهد آمد، چراکه این رابطه فقط در بستر وجود اعتماد از یکسو و نقل و انتقالات مالی از سوی دیگر امکان‌پذیر خواهد بود و در این صورت، همانند بسیاری از کشورهای منطقه، امکان حضور فعال‌تر این برندها در ایران و سرمایه‌گذاری آنها در زیرساخت‌های ما نیز به‌وجود خواهد آمد.