تسهیل صدور ویزا  راه ابریشم را باز می‌کند

گروه گردشگری: در پنجمین اجلاس وزرای راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی که به‌منظور توسعه راه‌های سنتی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین (ITB) برگزار شد، بر اولویت تسهیل صدور ویزا، توسعه زیرساخت‌ها و بازاریابی تاکید شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، کشورهای شرکت‌‌کننده در این اجلاس درباره اقدامات انجام شده برای ترویج گردشگری راه ابریشم گزارش‌هایی را ارائه و بر تسهیل صدور ویزا تاکید کردند و خواستار رویکردهای جمعی در زمینه بازاریابی به‌ویژه بازاریابی الکترونیکی و همکاری با گردانندگان تورهای گردشگری شدند. دبیرکل UNWTO، در این اجلاس گفت: این تاریخ و فرهنگ مشترک کشورهای راه‌ابریشم است که آنها را به هم پیوند می‌دهد. ما باید از طریق توسعه فراملی این راه و تسهیل سفر در آن، این پیوندها را تقویت کنیم. طالب ریفاعی، افزود: سازمان جهانی جهانگردی به شدت خود را متعهد می‌داند به‌منظور به حداکثر رساندن فرصت‌های گردشگری برای تقویت تجارت و توسعه در سراسر راه‌ ابریشم، با کشورهای عضو این سازمان همکاری کند.

تسهیل سفر گردشگران راه ابریشم

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ایران نیز در این اجلاس برای میزبانی ششمین اجلاس وزرای گردشگری عضو پروژه راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی، در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام آمادگی کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در این اجلاس با اشاره به آمادگی مردم و دولت ایران برای بازگشایی راه ابریشم، قول داد در این زمینه تسهیلاتی فراهم شود.

مسعود سلطانی‌فر همچنین اعلام کرد: تمهیداتی برای صدور ویزا در فرودگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم که از دو هفته به چهار هفته افزایش پیدا کند و تا یک ماه هم تمدید شود. همچنین اقدامات اولیه برای صدور ویزای الکترونیک هم آغاز شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه گردشگری گفت: در حال برنامه‌ریزی برای میزبانی تورها و گردشگران حرفه‌ای راه ابریشم هستیم. در همین راستا تعدادی از کاروانسراها تحت مرمت قرار دارند و تمام آثار میراث ملموس و ناملموس در کنار میراث طبیعی اعجاب‌انگیز این مسیر آماده بازدید هستند. سلطانی‌فر گردشگری را ابزار مناسبی برای تحکیم صلح جهانی در جهان امروز دانست و خاطر‌نشان کرد: راه ابریشم باید بهترین بستر ترویج و گسترش این فرصت باشد. معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: راه ابریشم به‌عنوان شبکه‌ای تاریخی از ارتباطات، تبادلات، تجارت و هم افزایی بین ملت‌ها است که توسط اجداد ما، همان پدید آورندگان واقعی تمدن در جهان، به ما ارث رسیده است. راه ابریشم تنها یک راه تجاری برای داد و ستد ابریشم یا هر کالای باارزش دیگری نبوده است و این بخش در مقایسه با جنبه ناملموس و عواید وابسته به آن بسیار ناچیز محسوب می‌شود. رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به گوناگونی فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر کلیدی در ارتقای تمدن، اظهار کرد: اکنون زمانی است که ما نیازمندیم شکل نو و جدید تنوع فرهنگی را با استفاده از توریسم به جریان بیندازیم. سلطانی‌فر افزود: ما بستر راه ابریشم را با تمام پیشینه و قوت‌های آن در اختیار داریم؛ چنین میراث عظیمی که آماده بهره‌برداری و وفق دادن است تا تمدن بشری را ارتقا دهد و در کنار آن از مواهب اقتصادی نیز بهره‌مندمان کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این اجلاس چهارشنبه گذشته به ریاست دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی برگزار شد.

فرصت ITB برای ایران

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین (ITB) بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان است که چهل و نهمین دوره‌اش با حضور بیش از ۱۰هزار شرکت خصوصی و دولتی فعال در بخش گردشگری از ۸۰ کشور جهان تا فردا ۱۷اسفندماه مصادف با ۸مارس درحال برگزاری است. به گزارش «میراث آریا»، در جریان این نمایشگاه برخی از کشورها علاقه‌مندی خود را برای همکاری با ایران در بخش گردشگری اعلام کردند. مارتینباک، رئیس نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین در این راستا اعلام کرد: بسیار علاقه‌مندیم با کشورهایی همچون ایران که دارای ظرفیت بالایی دربخش گردشگری هستند، همکاری کنیم. وی تاکید کرد: ایران یکی از گزینه‌های بسیار مهم برلین در زمان انتخاب شرکای جدید در سال ۲۰۱۸ میلادی است. آلمان می‌خواهد ایران را به عنوان یک شریک در کنار خود داشته باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ورود گردشگران آلمانی به ایران در دوسال اخیر رشد روزافزونی را تجربه کرده است.

ایران در غرفه‌ای به مساحت حدود ۱۲۰۰ متر مربع و با شرکت ۳۸ دفتر خدمات مسافرتی در این نمایشگاه گردشگری حاضر شده است. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ITB، فرصتی مهم برای معرفی ظرفیت‌های ایران به جهان محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد در این راستا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رایزنی‌های قابل‌ملاحظه‌ای صورت داده باشد؛ گرچه باید منتظر نتایج این رایزنی‌ها ماند.