دنیای اقتصاد، کیش،‌حسین بختیاری:‌مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از جذب ۴۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری در کیش خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی اصغر مونسان در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش با اشاره به انتخاب گردشگری و تجارت به عنوان فعالیت محوری برای منطقه آزاد کیش در دولت افزود: در راستای ارتقاء و نوسازی زیرساخت‌های گردشگری، ۲۹ پروژه در بخش‌های مختلف زیرساختی و شهری کیش در حال اجرا است. وی خاطرنشان کرد: نتایج سرمایه‌گذاری‌های جدید با ایجاد جاذبه‌های گردشگری بیشتر در کیش تا ۳ یا ۴ سال آینده مشهود خواهد بود. مونسان ابراز امیدواری کرد گردشگران نوروز ۱۳۹۵ بتوانند از ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار جذب گردشگران خارجی در ایران با توجه به ظرفیت‌های کشور در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری، آماری مناسب و قابل توجه نیست، افزود: باید با توجه به سرمایه‌گذاری کمتر و بازدهی بالاتر این صنعت نسبت به بخش‌های دیگر زمینه‌های افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بیشتر از گذشته فراهم شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برنامه‌های این سازمان در افزایش میزان ورود گردشگر به کیش گفت: در مرحله نخست توسعه گردشگری داخلی و سپس گردشگری خارجی در دستور کار قرار گرفته که افزایش ورود گردشگر داخلی و آمار ورود ۷۰ هزار گردشگر در تعطیلات دهه فجر امسال به کیش نشان‌دهنده مسیر صحیح توسعه گردشگری داخلی در این منطقه آزاد است. وی با اشاره به اجرای پروژه احداث ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش گفت: با افزایش ظرفیت برای پذیرش چهار و نیم میلیون مسافر سالانه، کیش صاحب دومین فرودگاه بزرگ کشور پس از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی خواهد شد.

احداث فرودگاه هندورابی در سال آینده

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با بیان اینکه منطقه آزاد کیش سه جزیره هندورابی، فارور و فارورگان را نیز دربرمی‌گیرد، گفت: طرح جامع توسعه جزیره هندورابی با حضور مشترک مشاور خارجی و داخلی در حال نهایی شدن است و برای نخستین بار در کشور یک منطقه ابتدا مرحله بازاریابی و شناخت بازار هدف و سپس طرح اقتصادی و توسعه شهری را پشت سر می‌گذارد. مونسان تاکید کرد: با احداث فرودگاه و بندرگاه هندورابی در سال ۱۳۹۴ این جزیره به یکی از موضوعات مهم گردشگری کشور مبدل خواهد شد. وی درادامه با اشاره به برپایی غرفه گردشگری کیش در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری کشورهای خارجی گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کیش در خارج از کشور انجام شده است. مونسان افزود: پس از معرفی کیش در نمایشگاه گردشگری ترکیه، تورگردان های بزرگ ترکیه وارد بازار کیش شده‌اند و به‌زودی شاهد ورود گردشگران از ترکیه به کیش خواهیم بود.

وی رشد ورود گردشگران خارجی به جزیره کیش را مناسب توصیف و تاکید کرد: بااین حال هنوز این میزان بسیار پایین است و امیدواریم با توجه به تاثیرگذاری اتفاقات و معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای در آینده شاهد افزایش میزان ورود گردشگران خارجی به کیش باشیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به ورود گردشگران عراقی به جزیره کیش در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: ورود گردشگران عراقی به کیش آغاز خوبی داشت، اما با توجه به ناامنی‌‌های داخلی در کشور عراق تداوم برگزاری تورهای گردشگری از این کشور به تعویق افتاد.

مونسان در ادامه به ظرفیت‌های کشور لهستان و حضور غرفه کیش در نمایشگاه گردشگری این کشور اشاره کرد و گفت: سالانه یک و نیم میلیون گردشگر از لهستان برای بازدید از آثار تاریخی و بهره‌مندی از آب و هوای آفتابی مصر به این کشور سفر می کنند که ایران و جزیره کیش نیز دارای ظرفیت های مشابه است.

به گفته وی، آثار تاریخی شهر شیراز در فاصله زمانی نیم ساعته از مسیر هوایی با کیش قرار دارد و آب و هوای آفتابی جزیره می‌تواند بسته گردشگری مناسبی برای گردشگران لهستانی و جایگزینی مقاصد مشابه دیگر مانند مصر باشد.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته با حضور بیش از ۹۰ شرکت داخلی و ۱۱ شرکت خارجی و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی با حضور ۱۵۰ شرکت و غرفه از ۳۱ استان کشور و یک شرکت تولید صنایع دستی از کشور قزاقستان در محل سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش و در فضایی بالغ بر ۹ هزار مترمربع از ۵ اسفند آغاز به کار کرده و تا هشتم اسفند ادامه دارد.