دبیرکل UNWTO  به تهران می‌آید

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) ۲۳بهمن‌ماه برای شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به تهران خواهد آمد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: علاوه بر حضور طالب ریفاعی، در هماهنگی با سفارت‌ها بسیاری از دیدارهای رسمی از سوی مقام‌های بلندپایه از ایران را در محدوده زمانی نمایشگاه قرار دادیم تا به این واسطه از نمایشگاه نیز بازدیدی به‌عمل آورند و این تاریخ در تقویم نمایشگاهی دنیا ثبت شود و جای ثابتی بیابد. مرتضی رحمانی‌موحد که روز گذشته در دومین نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران سخن می‌گفت، درخصوص جزئیات محل برگزاری نمایشگاه گفت: برای این نمایشگاه بخش‌های مختلفی طراحی شده و در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به طراحی غرفه‌های این نمایشگاه تصریح کرد: طراحی‌ها حول موضوع کویر انجام شده و یکی از محورهای اصلی طراحی غرفه‌ها به شکل کاروانسرا است.

معاون گردشگری در ادامه توضیحات خود افزود: در حال حاضر سایت و لوگوی خاصی برای این نمایشگاه طراحی و اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه، با این وسعت و تنوع در واقع اولین‌بار است که در ایران برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته به‌‌رغم زحمات مجریان به دلیل مشکلاتی که وجود داشت اینچنین کیفیتی را تجربه نکرده بودیم اما امسال ایران می‌تواند در این عرصه در سطح منطقه و بین‌الملل، کانونی برای گردشگری در حوزه‌های مختلفی مانند گردشگری الکترونیک، گردشگری سلامت و صنایع وابسته شود و ایجاد بازار کند.

گزینش مشخصی برای انتخاب کشورها نداشتیم!

معاون گردشگری سازمان در ادامه با اشاره به ماهیت نمایشگاه‌های گردشگری افزود: در بخش نمایشگاه‌های گردشگری دو رویکرد وجود دارد؛ یکی اینکه نمایشگاه را با یک مناسبت ملی همراه می‌کنند و جنبه عمومی‌تری دارد و دیگر اینکه نمایشگاه را به‌عنوان بازار و کانون تبادل، فروش و در واقع محلی برای ارتباط با دیگر بخش‌های مرتبط با گردشگری در نظر می‌گیرند که این نوع نمایشگاه معمولا در زمان غیر پیک سفر انجام می‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد بهمن ماه بهترین زمان برای این‌کار است.

رحمانی‌موحد در پاسخ به این سوال که چه معیاری برای انتخاب کشورها و شرکت‌های خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه وجود داشت و در این انتخاب آیا بازارهای هدف ایران مورد توجه قرار گرفته یا نه، اظهار کرد: به‌طور معمول در کشورها و در همسایگی ما نمایشگاه‌های بزرگی برگزار می‌شود. شما با نگاهی به این نمایشگاه‌ها درمی‌یابید که گزینشی برای انتخاب کشورهای مشخصی وجود ندارد چرا که اساسا حوزه گردشگری یک حوزه تعاملی است و کسانی که می‌آیند هم می‌خواهند گردشگر بیاورند و هم ببرند. ما نیز روی ۱۴۵ شرکت و سازمان گردشگری نمایشگاه را معرفی کردیم و ارتباط گرفتیم که از این میان ۱۱ کشور اعلام آمادگی کردند. وی در ادامه توضیحاتش افزود: بعضی از کشورها انتظار دارند که غرفه رایگان در اختیار آنها قرار دهیم ولی ما چنین نمی‌کنیم؛ چرا که این کار در بحث‌های تخصصی نمایشگاهی بحث منسوخی است و نمی‌توان و نباید این کار را کرد.

معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که چرا تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای حضور کشورهای بیشتر به نتیجه بهتری نرسیده‌ است، گفت: این یک تجارت‌، اقتصاد و تحول انسانی است. کشورها باید متوجه تاثیرگذاری این رویداد شده و قانع شوند تا بتوانند تصمیم بگیرند. اگر منظورتان از سوال این است که فعالیتی شده است‌، قول می‌دهم این اتفاق افتاده و فهرست تعاملات موجود است.

وی ادامه داد: ما در مقام سیاست‌گذار بستر حضور و فعالیت را فراهم کرده‌ایم و این یک فرصت برای شرکت‌کنندگان است تا بسته‌های سفر خود را به ویژه برای نوروز عرضه کنند. اختصاص غرفه‌ای مجزا برای گردشگری سلامت و غرفه‌های رایگان برای تشکل‌ها نشانه‌ اهمیت دادن سازمان به این جریان است.

معاون گردشگری یک نمایشگاه بین‌المللی را دارای دو جنبه بازدید و سطح گسترده آن دانست و گفت: شرکت‌کنندگان با حضور در چنین فضایی می‌توانند به معرفی خود بپردازند و اگر هر دو جنبه در نمایشگاه ایران اتفاق بیفتد یک پیروزی به حساب می‌آید.

رشد ۵۰درصدی شرکت‌کنندگان

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت‌های نمایشگاهی تهران و برگزارکننده هشتمین نمایشگاه گردشگری به تشریح جزئیات نمایشگاه پرداخت و گفت: ۲۶هزار متری که در حال حاضر به نمایشگاه اختصاص داده شده در هفت سالن توزیع شده و ۳۲۰ شرکت خارجی و داخلی در آن حضور دارند. فرهاد امینیان افزود: از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های این نمایشگاه آن است که گروه‌ها در آن به تفکیک خدمات تقسیم‌بندی شده و جداگانه استقرار یافته‌اند. او ادامه داد: حضور در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان داشت. گروه‌هایی که قابلیت حضور داشتند به‌صورت مجزا و مستقل دسته‌بندی شده‌اند و در سالن‌های جداگانه حضور دارند؛ گروه‌هایی مثل هتل‌ها و مراکز اقامتی‌، دفاتر خدمات مسافرتی‌، صنایع دستی‌، بانک‌ها و بیمه، گردشگری سلامت‌، شرکت‌های تورگردان و طبیعت، صنایع وابسته‌، استان‌ها‌ و اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ها‌. امینیان افزود: از مجموع مکاتبات و پیگیری‌های ما، ۱۱ کشور خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که این کشورها عبارتند از: کره‌جنوبی، هندوستان‌، ترکیه‌، سوئیس‌، ونزوئلا‌، ارمنستان‌، تایلند‌، چین‌، ویتنام‌، تونس‌ و مالزی.‌

به گفته برگزارکننده این نمایشگاه یکی دیگر از ویژگی‌های آن گسترش مشارکت شرکت‌های خدمات مسافرتی است که حدود ۷۵‌درصد رشد را نشان می‌دهد و با حضور ۹۰ شرکت محقق خواهد شد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آمار حضور ۹۰ شرکت در حالی که ما ۳۰۰۰ شرکت فعال داریم آمار خوبی نیست و اساسا سازوکار انتخاب و حضور این شرکت‌ها چگونه بوده است؛ تصریح کرد: ما در ابتدا یک سالن را برای حضور شرکت‌ها اختصاص داده بودیم که با افزایش تقاضا از سوی شرکت‌ها آن را کمی افزایش دادیم و تنها شرط حضور هم داشتن مجوز فعالیت بود اما این تعداد محدود به دلیل کمبود فضا است. امینیان همچنین درباره زمان برگزاری نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه طی ۸ دوره اخیر به جز در دوره سوم، همیشه در دی یا بهمن برگزار می‌شد و به دلیل فشرده بودن تقویم نمایشگاهی نمی‌توان تاریخ دقیق و مشخصی را برای آن تعیین کرد؛ اما در مجموع شرکت‌های خدمات مسافرتی ۳ماه آخر سال را برای این کار ترجیح می‌دهند تا بتوانند از طریق نمایشگاه تورهای نوروزی خود را بفروشند.

مدیرعامل شرکت‌های نمایشگاهی تهران در ادامه درباره هزینه غرفه‌ها برای شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی گفت: زمین غرفه بدون تجهیزات هر متر بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان و با تجهیزات حدود ۱۰۰ هزار تومان است. فضای مفید نمایشگاه ۱۱ هزار و ۷۰۰ متر مربع است که نزدیک به ۴۰۰ متر آن به بخش خارجی اختصاص یافته است. این غرفه‌ها به شرکت‌کنندگان خارجی با مبلغی حدود ۱۲۰ تا ۲۲۰ یورو فروخته می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران ۲۳تا ۲۶ بهمن‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. در حاشیه این نمایشگاه ۳ کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه گردشگری با عناوین موضوع گردشگری سلامت، شیوه‌های نوین بازاریابی و توزیع متوازن سفر برگزار می‌شود.