خبرگزاری میراث فرهنگی: درحالی که حدود ۵۵۵۰ واحد اقامتی اعم از هتل‌، متل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان، پانسیون، مجتمع اقامتی و واحد پذیرایی بین راهی در کشور فعال هستند به گفته معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکنون ۶۰۰ واحد در سامانه استانداردسازی ثبت نام و ۲۵۰ هتل نیز گواهی استاندارد دریافت کرده‌اند که در واقع تنها ۱۵ درصد کل واحدهای اقامتی کشور را شامل می‌شود. استانداردسازی تاسیسات گردشگری حرف تازه‌ای نیست. با این وجود هر سال بیش از سال گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد اما همچنان این روند به سال دیگر موکول می‌شود.

محمد ایزدیار معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری که تا چندی پیش به‌عنوان سرپرست موقت این اداره کل فعالیت می‌کرد دراین خصوص گفت: طرح تطبیق استانداردسازی کیفیت خدمات گردشگری یک طرح ملی است که در راستای ارتقای کیفیت خدمات و احقاق حقوق مخاطبان در حال انجام است. هدف نهایی این طرح، ارتقای کیفی خدمات در سطح ملی و انطباق عملکردها با خواسته‌های بحق مشتریان این عرصه است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین درخصوص اختصاص تسهیلات بانکی به هتلدارانی که علاقه‌مند هستند استانداردسازی را محقق کنند اما به‌دلیل بالا بودن هزینه‌ها چنین امکانی را ندارند، گفت: قطعا اختصاص تسهیلات به‌منظور استانداردسازی در دستور کار سازمان میراث و گردشگری خواهد بود و مسوولان درصدد رای‌زنی با بانک گردشگری و عامل چهارم که همان «سمگا» است، هستند. جلسات و نشست‌هایی برگزار شده و قرار بر آن است که فرمولی تعریف شود تا واحدهایی که دارای نقص و عدم انطباق هستند بتوانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

او همچنین از لزوم تامین منابع تسهیلات مورد نظر خبر داد و گفت:‌ تا زمانی که واحدهای دارای نقص را مشخص نکنیم نمی‌توانیم درصدد ارائه تسهیلات برآییم.

درحال حاضر ۱۰۴۰ هتل، ۵۳۸ هتل آپارتمان، ۲۵۱ پانسیون، ۱۴۳۸ مهمانپذیر، ۹۱ مجتمع اقامتی و ۲۱۹۲ واحد پذیرایی بین راهی در کل کشور فعال هستند.