عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران گفت: مشکل هتلداری ایران نظام مسافرتی موجود و نه تعداد کم اتاق‌ها است.

به گزارش «ایسنا»، عبدالحمید حرمتی با اشاره به پیش‌بینی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ساخت ۴۰۰ هتل در کشور تا ۱۱ سال آینده‌ گفت: هتل فقط بخشی از مجموعه سفر گردشگران را شامل می‌شود که با افزایش تعداد آنها نمی‌توان گردشگران را جذب و حفظ کرد‌ و در کنار آن باید جاذبه و محصول را هم ایجاد کرد‌.

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های خوزستان در ادامه افزود: در شهر اهواز ۷۰۰ اتاق برای اقامت وجود دارد که در بیشتر مواقع خالی هستند؛ زیرا در این شهر که مرکز جنگ ایران به شمار می‌آید حتی یک موزه جنگ هم وجود ندارد‌. درست است که آثار باستانی و سایت‌های تاریخی قابل توجهی در این استان داریم‌، اما این به آن معنا نیست که دیگر نیاز نباشد جاذبه ایجاد کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: تعداد اتاق‌های اقامتی در ایران به شکل مصنوعی کم است‌، چرا که نظام مسافرتی درست رعایت نمی‌شود. اهواز از کل سال فقط چهار ماه مسافر دارد و دقیقا در همان دوره زمانی تمام رویدادها و همایش‌ها در این شهر برگزار می‌شود و هتل‌ها با میهمانان این برنامه‌ها پر می‌شود، درحالی‌که اصلا دلیلی ندارد این دورهمی‌های دولتی و علمی فقط در این دوره محدود زمانی برگزار شود.

حرمتی سپس با پرداختن به موانع سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری ایران‌ اظهار کرد: واقعیت این است که سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی توجیه اقتصادی ندارد؛ عوارض شهرداری‌، مالیات‌ها و هزینه‌های جاری و نگهداری هتلداری در ایران آنقدر وحشتناک و سنگین است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را از ادامه کار منصرف و این پرسش را ایجاد می‌کند که چرا دولت مالیات بر ارزش افزوده را از بخش اقامت حذف نمی‌کند؟ وی به هزینه‌هایی که یک هتلدار متحمل می‌شود اشاره کرد و افزود: از مجموع هزینه‌های یک هتل معمولا ۶۵ درصد صرف هزینه‌های جاری و حدود ۲۵ درصد هم صرف هزینه‌های استهلاک می‌شود و فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد سود عاید می‌شود که باید عوارض سنگین نوسازی و پسماند را هم از آن پرداخت کنیم.