رشد 30 درصدی صادرات صنایع‌دستی

گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال ۹۴ را سال خیزش دوباره صنایع دستی دانست. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر در نشست «بررسی مشکلات و موانع تولید صنایع‌دستی» که صبح روز گذشته در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، تاکید کرد: چالش اصلی صنایع‌دستی تولید نیست، بلکه فروش و بازرگانی است و تا وقتی محصولات به روش درست و اصولی به فروش نرسد، هیچ دردی از صنایع دستی درمان نمی‌شود. وی افزود: بر اساس آمار گمرک، رشد ۳۰ درصدی در این زمینه داشته‌ایم.

علاوه‌بر این بسیاری از گردشگران کشورهای عربی که به مشهد می‌روند یا گردشگران اروپایی که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند هم با خود صنایع دستی را می‌خرند و به کشورهایشان می‌برند و این درآمد خوبی را نصیب کشورمان می‌کند که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما می‌خواهیم از ظرفیت صنایع دستی برای ایجاد اشتغال در میان اعضای کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست استفاده کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در یک سال گذشته چندین نوبت با بخش خصوصی جلسه داشته، گفت: ما از این بخش تقاضا کردیم که دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای ما ارسال کنند تا در تدوین برنامه ششم توسعه لحاظ شود؛ اما هنوز هیچ پیشنهادی از سوی بخش خصوصی برای ما ارسال نشده و ما از این بخش می‌خواهیم تا پایان همین هفته، نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کنند، شاید در برنامه ششم چند حکم مناسب برای صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شود تا در یک دوره پنج ساله اتفاقات خوبی در هر یک از این زمینه‌ها بیفتد.

او سپس در پاسخ به خواسته‌های جمعی از تولیدکنندگان درباره صفر شدن مالیات بر ارزش افزوده و بازگرداندن یارانه به کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی گفت: این انتظار که مالیات بر ارزش افزوده صفر شود یا یارانه و تسهیلات بدهیم یا از ابعاد مختلف از پول دولتی که وجود هم ندارد برای این بخش هزینه کنیم، در شرایطی مطرح شده که منابع دولت از محل نفت به نصف کاهش یافته و افق روشنی هم دست‌کم در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود و ممکن است به دوره‌ استفاده از استعدادها و فرصت‌های داخلی در بخش‌های غیرنفتی برای تامین نیازهای اشتغال و ارز برگردیم.

سلطانی‌فر همچنین از پیگیری مساله بیمه هنرمندان خبر داد و افزود: با جدیت مشکل بیمه را برطرف می‌کنیم و پیگیر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هستیم.

بی‌مهری اسناد بالادستی به صنایع‌دستی!

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی نیز در این نشست از بخشنامه‌ روز شنبه بانک مرکزی خبر داد و گفت: این بخشنامه بانک‌ها را موظف می‌کند صنایع‌دستی بخرند و در سبد جوایز خود قرار دهند. به گزارش «ایسنا»، بهمن نامورمطلق با تاکید بر تمرکز صنایع‌دستی در حوزه اشتغال گفت: صنایع دستی با نگاه جدیدی که در آن حاکم شده می‌تواند معضل بیکاری را به‌ویژه در بخش اشخاص تحصیل‌کرده برطرف کند. او اضافه کرد: میانگین هزینه ایجاد شغل برای هر فرد حدود ۱۵۰ میلیون تومان است، درحالی‌که صنایع‌دستی با یک‌دهم این مبلغ می‌تواند شغل ایجاد کند.

معاون صنایع‌دستی با انتقاد به نادیده گرفته شدن صنایع‌دستی در اسناد بالادستی کشور اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم اقتصاد مقاومتی که همواره نادیده گرفته شده می‌تواند صنایع‌دستی باشد. این سوال مهم مطرح است که چرا با وجود همه امتیازات خوبی که صنایع‌دستی دارد در اسناد بالادستی با بی‌مهری مواجه شده است؟

نامورمطلق در عین حال به تسهیلاتی که به بخش صنایع‌دستی اختصاص داده شده اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفت. امسال خوش‌بین هستیم که این رقم به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برسد. صندوق مهررضا(ع) نیز قول داده ۵۰ میلیارد تومان در اختیار صنعتگران قرار دهد. شیوه‌نامه‌ای به این منظور تهیه شده و پرداخت این تسهیلات در برخی استان‌ها نیز آغاز شده است. وی اضافه کرد: بانک توسعه تعاون نیز ۳۰ میلیارد تومان به هنرمندان و بازرگانان اختصاص می‌دهد که امسال نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان آن از طریق دولت جذب شده و امیدواریم سال آینده ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یابد. معاون صنایع‌دستی سپس به حضور معاون سرمایه‌گذاری در این نشست اشاره کرد و افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم خیلی از حضور آقای شیرکوند بهره ببریم. امیدوارم حضور نمادین‌شان در این نشست باعث شود بیشتر در خدمت هنرمندان و بازرگانان حوزه صنایع دستی باشیم.

او در پایان سخنانش درباره طرح نشان‌دار کردن کارگاه‌های صنایع دستی به‌عنوان یک برنامه جدی درون سازمان توضیحاتی داد و گفت:‌ قرار است کارگاه‌های صنایع‌دستی نشان‌دار شوند و قرار نیست از این پس هر محصولی صادر شود. کارگاه‌های نشان‌دار، صادراتی و گردشگری خواهند بود و به‌تازگی تسهیلاتی به برخی از آنها داده شده تا بتوانند وضعیت مناسبی برای بازدید و خرید گردشگران پیدا کنند.