روندهای صنعت سفر در سال 2015

گروه ترجمه: مجله اقتصادی فوربس، در تازه‌ترین تحلیل خود از صنعت سفر و گردشگری، روندهای پیش روی این صنعت را واکاویده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این مقاله هاوارد روث تسهیل دستیابی به خدمات سفر را نتیجه ظهور تکنولوژی عنوان کرده است. نویسنده این مقاله با اشاره به اینکه با بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات سفر که برای ارتقای تجربه مصرف‌کنندگان، به دست آوردن کسب‌وکارهای جدید و سرانجام کسب وفاداری مشتریان رقابت می‌کنند، صحبت کرده است؛ به طرح موضوعاتی پرداخته است که مورد تاکید این رهبران فعال در حوزه سفر و میزبانی بوده است.

عرضه، تقاضا را تامین می‌کند

زمانی سفر تجملاتی، حق محفوظ برای افراد ثروتمند محسوب می‌شد. اما امروزه به لطف وجود شرکت‌های هواپیمایی کم‌هزینه و سایت‌های رزرو سفر از طریق تلفن همراه، مصرف‌کنندگان دسترسی بیشتری به این‌گونه خدمات دارند.

براساس این مقاله، سفر و گردشگری

۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است و این صنعت بزرگ‌ترین کارفرمای جهان به‌شمار می‌رود؛ به طوری که از هر ۱۱ شغل یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. گرچه این صنعت بسیار بزرگ و وسیع شده، اما باز هم پتانسیل بزرگ‌تر شدن را دارد. پیش‌بینی می‌شود طی دهه آینده این صنعت ۷۵ میلیون شغل دیگر ایجاد خواهد کرد. با نگاهی به ارقام، علت این پیش‌بینی مشخص می‌شود: جمعیت گردشگران در

۲۰ سال گذشته ۲ برابر شده است و انتظار می‌رود طی ۲۰ سال آینده نیز دو برابر شود (این مساله منعکس‌کننده همین افزایش در جمعیت طبقه متوسط است).

تقاضای در حال تغییر

به اعتقاد روث، این رشد عظیم چهره سفر و گردشگری را تغییر داده است. در شرایطی که سرمایه بیشتری از شرق به غرب سرازیر می‌شود و رشد طبقه متوسط همچنان ادامه دارد، همچنین درحالی‌که تقاضا از طرف نسل هزاره افزایش می‌یابد، بسیاری از فراهم‌کنندگان محل اقامت به سمت مدل‌هایی می‌روند که پاسخگوی این تغییرات باشند. این را هم باید در نظر گرفت که نسل هزاره طی ۱۰ سال به اوج درآمد، هزینه و سال‌های سفر می‌رسند.

خدمات مسافرتی تلفن همراه همچنان یک موضوع جذاب خواهد بود. این مقاله با اشاره به این بحث، خاطرنشان کرده است که رسانه‌های اجتماعی، نوآوری‌های دیجیتالی و ابزارهای تجزیه و تحلیل نیز به‌منظور مشارکت دادن مصرف‌کنندگان و کسب وفاداری آنها همچنان مورد توجه قرار خواهند گرفت. با به‌کارگیری اطلاعاتی که از طریق این ابزار جمع‌آوری می‌شود، تجربیات متفاوت خلق می‌شوند که مشتریان را ترغیب می‌کنند به‌طور مکرر به این سایت‌ها مراجعه کنند، زمان بیشتری را در آنها بگذرانند و پول

بیشتری بپردازند.

عرضه سهام هتل‌ها در بورس

اخیرا اولین عرضه سهام هتل‌ها در بازار سهام ایالات متحده انجام شده است. براساس تحلیل خبرنگار فوربس، سال‌ها رشد مستمر درآمد و افزایش محدود عرضه اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرده است، به‌ویژه اکنون که داستان رشد پویا برای آینده پیش‌بینی می‌شود. دیگر مالکان بخش خصوصی این مساله را درک کرده‌اند و اولین عرضه سهام و روند سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در میان هتلداران ادامه خواهد یافت.

هیلتون ورلدواید که در سال ۲۰۰۷ با خریداری سهامش توسط گروه بلک‌استون موافقت کرد، نمونه بارزی از مزیت استفاده از اهرم مالی برای تامین دارایی بخش خصوصی است.

کریس ناستا، مدیر عامل این هتل، در مورد این تجربه می‌گوید: «از زمانی که سهام این شرکت را فروخته‌ایم، در میان شرکت‌های خدمات هتلداری جهان سریع‌ترین رشد را داشته‌ایم؛ به طوری که تعداد اتاق‌های ما ۳۷ درصد رشد کرده است. ما دارای بزرگ‌ترین شبکه در تاریخ فعالیت‌های خودمان شده‌ایم و ۲۰۰ هزار اتاق داریم؛ در عین حال هنوز اتاق‌های بیشتری در دست ساخت است. مهم‌تر از اینها، درپی بازگشت ما به بازارهای عمومی، تعداد پذیرش‌ها افزایش یافته است و ما درمورد این مساله احساس خوبی داریم.»

ناستا همچنین می‌گوید که فعالیت در حوزه میزبانی و صنعت گردشگری بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا با رقابت فزاینده، تغییر سیاست‌های اقتصادی و افزایش تقاضا به‌دلیل تغییرات جمعیتی مرتبط است. او می‌گوید: «ما مشتاقانه در انتظار رخ دادن اتفاقات بزرگی در دهه آینده هستیم و در یک مورد اطمینان داریم: شرکت‌های مسافرتی منابع خود را آماده می‌کنند تا ما را به مکان‌هایی که می‌خواهیم برسانند و بهترین مکان‌ها را برای استراحت در اختیار ما قرار می‌دهند.»

به گزارش «دنیای اقتصاد» در سال ۲۰۱۴ میلادی، دنیا شاهد یک میلیارد و صد گردشگر بین‌المللی بود که کشور خود را به قصد سفر به دیگر کشورها ترک کردند؛ جمعیتی بالغ بر یک‌ششم مردم دنیا. از سویی طی چند سال گذشته در نتیجه ظهور شبکه‌های اجتماعی اینترنت روند گردشگری به شدت تغییر و روش‌های انتخاب هتل توسط مشتریان، رزرو پرواز و برقراری ارتباط با همسفران را در سراسر جهان با دگرگونی مواجه کرده است.

به نظر می‌رسد با ادامه این روند بهره‌گیری از تکنولوژی در امر سفر و گردشگری طی سال جدید میلادی، بیش از هر سالی بر روندهای این صنعت اثر خواهد گذاشت. تغییرات سیاسی، کاهش و افزایش نرخ نفت و دیگر متغیرهای اقتصادی نیز می‌تواند در سال ۲۰۱۵ اثرات قابل توجهی بر این صنعت بگذارد.