مجید عرفانیان بلاگر و فعال گردشگری فکر می‌کنید چند نفر در سال ۲۰۱۴ سفر کردند؟ اگر هرکس که یک شب را در کشوری غیر از کشور خودش بماند، مسافر محسوب می‌کنیم (طبق تعریف سازمان جهانی جهانگردی)، حدس می‌زنید چند مسافر بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ وجود داشته است؟ جواب باورنکردنی است: یک میلیارد و صدمیلیون نفر! این یعنی حدود یک‌ششم جمعیت دنیا در سالی که گذشت به سفر رفته‌اند و از کشورهای مختلف بازدید کرده‌اند. این یعنی رکوردی که هرگز تا به حال در جهان ثبت نشده و حتی پیش‌بینی هم نمی‌شد. چرا که سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی کرده بود ضریب رشد گردشگر بین‌المللی در حدفاصل ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰میلادی حدود ۸/۳ درصد باشد؛ اما ضریب رشد گردشگر در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل، به ۵درصد رسید!

قاره آمریکا در این رکوردزنی پیشتاز بوده و میهمانانِ ساکنان این قاره، امسال ۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بوده‌اند. رتبه آسیا و اقیانوسیه بعد از آمریکا است. این منطقه که ایران را نیز در خود جای داده، حدودا ۵ درصد بیشتر از سال قبل میزبان مسافران خارجی بوده است. رشد اروپا و خاورمیانه هم در این زمینه حدود ۴ درصد بوده و آفریقا هم ۳ درصد رشد جذب مسافر داشته است.

در ایران چه خبر؟

به آمارها که نگاه می‌کنیم رشد ورود گردشگر خارجی در ایران بیش از ۲۰ درصد بوده و از این جهت جزو رکوردداران دنیا بوده‌ایم.

تازه این در حالی است که کلی از گردشگرها به‌خاطر مشکلاتی مثل نگرفتن ویزا و پر بودن هتل‌ها و نبودن پروازهای مستقیم و... سفر به ایران را از دست داده‌اند.

فرض کنیم اگر امسال (با اعتماد محتاطانه به آمارها) ۵ میلیون نفر به ایران آمده باشند (اعم از عراقی‌ها، آذربایجانی‌ها، افغانستانی‌ها، ترکیه‌ای‌ها، پاکستانی‌ها، ترکمنستانی‌ها، عربستانی‌ها، کویتی‌ها و هندوستانی‌ها که پیشتاز ورود به ایران بوده‌اند) و در سال جدید میلادی هم با همین رشد ۲۰درصدی پیش برویم، پس سال دیگر حدود ۶ میلیون گردشگر خواهیم داشت.

اما یک مشکل اینجا هست، بر اساس گفته‌های تورگردانان و آژانس‌داران در سالی که گذشت، همه در حسرت هتل و فضاهای اقامتی مناسب بودند و از بی‌اتاقی نمی‌توانستند مسافران اروپایی‌ و شرق آسیایی‌شان را به ایران بیاورند. پس چرا در بین ۹ کشوری که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستند، نامی از هیچ کشور اروپایی (به‌جز ترکیه که در تردید بین اروپا و آسیا است) و شرق آسیایی وجود ندارد؟ از طرفی هتل‌های اصفهان و شیراز و یزد اغلب با مسافرانی از کشورهای غربی و شرقی پر می‌شوند، اما از طرف دیگر نام هیچ‌یک از کشورهای غربی و شرقی در لیست ۹ کشور اول مسافرفرست به ایران نیست، شاید اینهایی که از این ۹ کشور می‌آیند گردشگران هتل‌دوست نیستند وگرنه باید هتل‌های ما با عراقی‌ها و افغانستانی‌ها پر می‌شد، نه غربی‌ها! (شهر مشهد البته مستثنا از این قاعده است).

شاید هم تعداد هتل‌های ما خیلی کم است. آنقدر کم که همه هتل‌های خوب شهرهای گردشگرپسندمان، با درصدی ناچیز از گردشگران ورودی پر می‌شود. این یعنی ظرفیت هتل‌های ما تنها به اندازه اقامت مسافرانی است که از لحاظ آماری جزو ۹ کشور اصلی مسافرفرست به ایران قرار نمی‌گیرند.