هتل‌سازی فرانسوی‌ها در ایران، منتظر 1+5

گروه گردشگری: معاون رئیس‌جمهور با اشاره به سفرهایش به ترکیه و اسپانیا، گفت: برای جذب سرمایه‌گذار تفاهم نامه‌هایی نوشته شد و به‌زودی سرمایه‌گذارانی از ترکیه برای هتل‌سازی وارد ایران خواهند شد؛ البته حضور هتلداران فرانسه نیز در انتظار نتیجه ۱+۵ خواهد بود. مسعود سلطانی‌فر روز گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «خیابان ایران» از اقدامات این سازمان، موانع و مسائل پیش‌روی آن و مذاکراتش با دستگاه‌های متولی گردشگری در دیگر کشورها خبر داد. به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: درجلسه‌ای که با طالب ریفاعی، رئیس سازمان جهانی جهانگردی داشتم، او معتقد است اگر مسائل مربوط به صدور ویزا را تسهیل کنیم، تعداد گردشگران افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه هر روز شاهد افزایش تمایل گردشگران تاریخی، فرهنگی و طبیعی برای سفر به ایران هستیم. از این رو باید این روند را تسهیل کرد. سلطانی‌فر با اشاره به آنکه سازمان تحت مدیریتش از آغاز تشکیل تاکنون ۹ مدیر را به خود دیده است، این امر را یکی از آفت‌های نظام اجرایی ایران و سایر نقاط دنیا دانست و گفت: «تثبیت مدیریت و طولانی شدن دوران مدیریت این امکان را می‌دهد که برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم و بتوانیم از تمام ساز و کارها بر اساس اهداف مورد نظر بهره جوییم و درواقع موفق عمل کردن سازمان در گرو ثبات مدیریتی آن است.» به گفته رئیس سازمان میراث و گردشگری، برای هماهنگی ورود گردشگر به کشور ۲۸ دستگاه دولتی دخیل هستند. در این میان به سمت هماهنگی‌های بیشتر پیش می‌رویم.

چالش بودجه، اقامت و حمل‌ونقل

رئیس سازمان میراث و گردشگری در ادامه به تعداد هتل‌های موجود در ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ۳۰ هتل ۵ ستاره و ۹۰ هتل ۴ ستاره وجود دارد و ما بقی هتل‌های کشور که ۱۰۵۶ هتل هستند، سه ستاره و کمتر هستند. همچنین ۲۰ هزار خانه مسافر نیز در ایران فعال است که تا روز گذشته ۷ هزار خانه شناسایی و در سامانه الکترونیکی ثبت شده‌اند. درحال حاضر نیز تا آخر آبان و آذرماه اتاق‌های هتل‌های ۴ و ۵ ستاره اصفهان و شیراز تکمیل است. سلطانی‌فر همچنین خاطرنشان کرد: اکنون تا آخر آبان و آذرماه سال‌جاری اتاق‌های خالی در هتل‌های اصفهان و شیراز نداریم.

او از کمبود هتل، ناوگان فرسوده هوایی، مشکلاتی که در ارتباط مستقیم با کشورهای اروپای و آسیای جنوب شرقی به‌دلیل تحریم‌ها وجود دارد و محدودیت‌هایی که برای تجهیز هتل‌ها وجود دارد به عنوان مشکلات توسعه گردشگری نام برد.

وی بار دیگر با اذعان به اینکه اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بسیار کم است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با منابع دولتی به سراغ کاوش، احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی برویم، ممکن است قرن‌ها طول بکشد. سازوکاری برای این کار از سال ۸۳ در قالب صندوق حفظ و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی مطرح شده است تا بناهای مهم تاریخی و فرهنگی که اختیار مرمت آن با دولت است به بخش خصوصی داده شود. این الگو در کشورهای دنیا نیز اجرا می‌شود. اکنون در صندوق حفظ و احیا ۲۹ قرارداد وجود دارد که ۱۵ قرارداد آن در حال رسیدن به نتیجه است.

آمارها مطابق سند چشم‌انداز نیست

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به سند چشم‌انداز که طبق آن ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون گردشگر ورودی برسد، از آمار گردشگران ورودی و خروجی کشور یاد کرد و گفت: در سال ۹۲، حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر ورودی داشتیم که در خوش‌بینانه‌ترین شرایط ممکن حدود ۵ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور کرده‌اند و از آن سو هفت میلیون گردشگر خروجی داشتیم که حدود ۸ و نیم تا ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرده‌اند.

او افزود: تمام این امور درحالی مطرح می‌شود که درحال حاضر ۸ سال از زمان تعیین‌شده برای سند چشم‌انداز گذشته است و در طول این سال‌ها توانستیم به رقم ۴ میلیون گردشگر ورودی دست یابیم و باید در طول ۱۱ سال آینده این رقم را به ۲۰ میلیون گردشگر ورودی با حدود ۲۵ میلیارد دلار درآمد برسانیم.

به گفته سلطانی‌فر، درحال حاضر سالانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر عراقی وارد کشور می‌شوند و در مقابل آن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به زیارت عتبات عالیات می‌روند. همچنین ۵۰۰ هزار نفر از شیعیان حاشیه خلیج‌فارس نیز سالانه به‌منظور زیارت مرقد امام هشتم(ع) به مشهد و برخی از شهرهای زیارتی سفر می‌کنند. در این میان حدود یک میلیون نفر دیگر هم از کشور آذربایجان به ایران می‌آیند که تعداد زیادی از آنها به قصد تردد در مرزهاست. معاون رئیس‌جمهور در ادامه از تعداد گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌‌کنند خبر داد و گفت که‌ یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ترکیه سفر کردند که تعدادی از آنها ترانزیت بودند. البته ۳۷۰ هزار نفر نیز از ترکیه وارد ایران شدند. در این میان ۶۰۰ هزار نفر نیز به‌منظور انجام مناسک تمتع و عمره به عربستان سفر کردند. او افزود: با آغاز فعالیت دولت یازدهم و گفتمان دوستانه‌ای که در پیش گرفت با افزایش تعداد گردشگران اروپایی روبه‌‌رو شدیم. چنان‌که در سه ماه نخست سال ۹۳ تعداد گردشگران اروپایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۲۱۵ درصد رشد داشته ‌است.

وی همچنین در پایان از راه‌اندازی سایت جامع گردشگری ایران در روز ۵ مهرماه سال‌جاری خبرداد. این سایت قرار است به پنج زبان دنیا اطلاعات گردشگری کاملی را از ایران به متقاضیان ارائه کند.