گروه گردشگری: تسهیل روند ورود قطار حامل گردشگران اروپایی طی ماه‌های آینده به ایران درنشست مشترک مدیرعامل شرکت راه‌آهن مجارستان و معاون گردشگری کشور در دستور کار قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیرعامل شرکت راه‌آهن و رئیس قطارهای بین‌المللی کشور مجارستان طی نشستی با مرتضی رحمانی موحد، چگونگی ورود قطار حامل گردشگران اروپایی به کشور را تشریح کرد تا گروه مذکور بتوانند از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم برای تسهیل در تردد برخوردار شوند.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته چهار گروه بیش از ۳۰۰ نفر از گردشگران اروپایی در دو قطار متوالی طی ماه‌های مهر و آذر سال جاری از مرز رازی استان آذربایجان شرقی وارد کشور می‌شوند و پس از بازدید از شهرهای زنجان، یزد، اصفهان و شیراز به تهران وارد و به وسیله هواپیما از کشور خارج می‌شوند. گروه دوم نیز با پرواز وارد می‌شوند و به وسیله قطار از شهرهای مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان و زنجان دیدن می‌کنند.

مبدا حرکت گروه مذکور، خطوط هوایی کشورهای مختلف اروپایی به مجارستان و سپس حرکت با قطار و عبور از کشورهای رومانی، ترکیه و سپس ورود به ایران در نظر گرفته شده است. از آنجا که اقامت و صرف‌غذای گردشگران اروپایی گفته شده در واگن‌های قطار انجام می‌گیرد؛ لذا پیشنهاد فعالیت دو آشپز ایرانی و سرو غذاهای بومی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس جامعه هتلداران مطرح کرد

مشکلات هتل‌سازان در گمرک

مهر: رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: گمرک برای ورود تجهیزات هتلی برای هتل‌های پنج ستاره مشکلات زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. جمشید حمزه‌زاده بیان کرد: اکنون در بخش سرمایه‌گذاری در ظرفیت اقامتی کشور متقاضیان زیادی وجود دارند ولی سرمایه‌گذاران در این بخش با مشکلات مختلفی ازجمله تسهیلات بانکی روبه‌رو می‌شوند. آنها برای دریافت وام و تسهیلات بیشتر مجبورند به بانک‌های خصوصی مراجعه کنند که سود وام‌های آنها بسیار بالا است، به همین علت بسیاری از طرح‌های اقامتی نیمه‌تمام هستند. وی به اقدامات سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: این سازمان با صندوق توسعه ملی توافقاتی کرده است. در عمل باید ببینیم نتیجه این توافقات چه می‌شود. حمزه‌زاده اجرایی شدن تخصیص یارانه به بخش‌های خدمات گردشگری یا بسته‌های حمایتی را فراموش‌شده دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه مشکلات گمرکی است.

وی توضیح داد: سرمایه‌گذاران هتل‌های پنج ستاره برای ورود تجهیزات هتلی به ایران مانند لاندری یا موکت‌های خاص هتل با مشکل عوارض صد در صدی یا مشکلات دیگر در بخش گمرک مواجه می‌شوند. گمرک نیز در این زمینه هیچ‌گونه همکاری انجام نمی‌دهد، این موضوع را بارها با مسوولان سازمان میراث فرهنگی در میان گذاشته‌ایم ولی نتیجه نگرفته‌ایم، توجیه گمرک این است که ممکن است این وسایل به نام هتل به کشور وارد شود و در بازارها به فروش برسد.