آیا گوگل جای آژانس‌های آنلاین را خواهد گرفت؟

همکاری گوگل با هتل‌های زنجیره‌ای سبب نگرانی فعالان صنایع مسافرتی از احتمال تلاش این غول جست‌وجوگر برای افزایش هزینه تبلیغات شده است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از رویترز، گوگل هم‌اکنون دارای نرم‌افزار ویژه ITA است که تامین‌کننده اطلاعات سفر، قیمت هتل‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی است و درعین حال مسیری نیز برای هدایت مشتریان به وب سایت‎های ویژه هتل‌ها برای رزرو است. درماه‌های گذشته، هتل‌ها با اجرای یک برنامه آموزشی برای محصولات گوگل موافقت کردند و ماه گذشته، گوگل طی قراردادی مجوز راه‌اندازی برنامه‌ای به نام اتاق ۷۷ را به‌دست آورد که به مشتریان و کاربران امکان می‌دهد قیمت هتل‌ها و نیز رزرو اتاق‌ها را با هم مقایسه کنند. بیشتر تحلیلگران گوگل را دست کم درآینده نزدیک، تهدیدی برای آژانس‌های مسافرتی آنلاین تلقی نمی‌کنند، اما چنین توافقی به نگرانی‌ها ازنتیجه نهایی این گام‌های گوگل درمیان این آژانس‌داران دامن زده است.

محققان صنعت هتلداری درعین‌حال معتقد نیستند که گوگل در پی کسب درآمد از محل پردازش معاملاتی باشد که اکنون توسط آژانس‌های مسافرتی آنلاین انجام می‌شود و برای برخی از آنها سبب کسب بیشترین درآمد حاصل از تبلیغات است. این آژانس‌ها اکنون معتقدند که گوگل درصدد ورود به این صحنه برای کسب درآمدهای تبلیغاتی بیشتر در صنعت سفر است. طبق همین گزارش از مجموع ۷/۴ میلیارد دلار درآمد تولید شده در صنعت تبلیغات و آگهی تجاری آمریکا طی سال گذشته، ۵۲ درصد تماما به جیب وب سایت‌ها و دیگر کانال‌های دیجیتال رفت که هتل‌ها بیشترین میزان پول را در این بخش هزینه کرده‌اند؛ سپس آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هوایی که در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

«هنری هارتولدت» یک تحلیلگر فعال در گروه مطالعاتی اتمسفر گفت: گوگل تمایلی به‌کار درزمینه پردازش اطلاعات مربوط به ثبت نام شرکت‌های مسافرتی و هتل‌ها ندارد، زیرا سود حاشیه حاصل از تبلیغات و بازاریابی ازطریق موتورسرچ برای شرکت گوگل به مراتب بهتر است و در کل کسب و کاری ساده و عاری از پیچیدگی است. وی افزود: تصور می‌کنم که گوگل قصد دارد صرفا در بخش تبلیغات وجست‌وجو در صنایع مسافرتی فعال‌تر عمل کند. آنها هرکاری که بگویید می‌کنند به جز اینکه بخواهند در جایگاه یک آژانس مسافرتی یا شرکت خطوط هوایی یا هتل قرار بگیرند.

با این همه وی یادآور شد که گوگل درنهایت به‌دلیل قابلیت‌های جست‌وجو که آن را قادر به گردآوری اطلاعات درزمینه علایق مشتریان و عادت‌ها و تمایلاتشان می‌کند، می‌تواند یک تهدید باشد و درنهایت این قابلیت اطلاعاتی می‌تواند گوگل را مبدل به یک شریک تجاری کند که به مراتب از یک آژانس مسافرتی آنلاین یا بازاریاب محلی در مقصدهای گردشگری یا شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های کروز و دیگر فروشندگان کالاهای مسافرتی، متقاعدکننده‌تر است. وی افزود: شرکت‌های مسافرتی عمیقا نگران قدرت بالقوه گوگل در این صنعت هستند.

ازدیگر سو «اکسپدیا» به‌عنوان بزرگ‌ترین آژانس مسافرتی آنلاین گوگل را یک شریک تجاری باارزش خواند که تاکنون نقش موثری در تقویت و اجرای کسب و کار آنها داشته است.

اکسپدیا در بیانیه‌ای رسمی گوگل را یک منبع مهم ‌ترافیک سفر و پیشگامی با کیفیت عالی توصیف کرد. اکسپدیا یادآور شد که تاکنون با بسیاری از موتورهای سرچ هم کار کرده اما گوگل می‌تواند در آینده نقش بی‌نهایت سازنده‌ای به‌مراتب بهتر از آنچه دیگران ارائه می‌کنند، در صنایع مسافرتی ایفا کند.

مدیر ارشد اجرایی شرکت دارن هاوستون نیز گفت که شرکت او تاکنون همکاری بسیار خوبی با گوگل داشته و حاضر نیست مزایای آن را از دست بدهد، اما یادآور شد که اگر گوگل بخواهد وارد بازار رقابت در صنایع مسافرتی شود این کسب‌وکار را به‌شدت سخت و دشوار خواهد یافت که مستلزم فعالیت و تلاش شدید و قابلیت‌های بالایی به مراتب بیشتر از صرف پردازش اطلاعات است. او گفت: صنعت سفر اکنون یکی از حوزه‌هایی است که گوگل ممکن است بخواهد بیشتر در آن درگیر شود و اگر چنین کند، بی‌تردید دچار شگفتی خواهند شد، وقتی فضای کاری را که ما در آن فعالیت داریم از نزدیک ببینند که چقدر دشوار است. زیرا ما صرفا صفحات پراکنده اکسل نیستیم بلکه ما درخدمت مشتریان و مراقبان اعتماد آنها و نیز تامین‌کننده هتل برای مردم هستیم، با ۱۳۵ دفتر در سراسر جهان که اجرای این کارها مستلزم کار واقعا دشوار روزانه برای حفظ و نگهداری از ویژگی‌های محصولات در این صنعت است.