توافق ژنو و رونق گردشگری در ایران
ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: براساس اطلاعاتی که از توراپراتورها دریافت کرده‌ایم، پس از مذاکرات مثبت و سازنده 1+5 تورهای آمریکایی و اروپایی بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های بی‌نظیر کشور ما اعلام آمادگی کرده‌اند.
مسعود سلطانی فر در نشستی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به جاذبه‌های میراث فرهنگی، طبیعی و معنوی کشور اشاره کرد و گفت: در چشم‌انداز ۱۴۰۴، پیش‌بینی شده است که باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر ورودی باشیم و ۲۵ میلیارد دلار از این را درآمد ارزی کسب کنیم، منتها در ۸ سال گذشته تنها ۴۰ درصد این افق پیش رفته است و عملا می‌توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده و ما برای رسیدن به این افق کار بسیار مشکل داریم.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مباحث مربوط به حوزه میراث فرهنگی گفت: از سال ۱۳۰۹ تاکنون فقط ۳۲ هزار اثر تاریخی یعنی حدود ۳ درصد از این آثار در کل کشور شناسایی و کمتر از یک درصد آنها مورد مرمت قرار گرفته‌اند.
وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احیا، مرمت و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی با اجرای طرح‌های مورد تایید بر اساس استاندارهای سازمان با حفظ هویت و اصالت این بناها می‌تواند در حفظ، احیا و بهره‌برداری از این مواریث نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
وی در خصوص آمار سفرهای نوروزی گفت: براساس آمارگیری ستاد هماهنگی خدمات سفر در نوروز سال ۹۳ حدود ۵۷ میلیون اقامت صورت گرفته است و تعداد بازدیدکنندگان از مراکز تاریخی و تفریحی که ثبت شده ۳۰ میلیون و ۹۵۰۰ نفر بود.
معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به حجم بسیار بالای مسافران نوروزی و محدود بودن ظرفیت‌های اقامتی کشور اشاره کرد و گفت: در سفرهای نظارتی که به ۱۰ استان در ایام تعطیلات نوروز داشتم کمبود هتل در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و چند استان دیگر محسوس بود.
در پایان جلسه نیز در خصوص وضعیت صنایع دستی کشور و لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای تولیدات بیشتر در این بخش و فراهم آوردن فرصت اشتغال مناسب با استفاده از ظرفیت‌های فراوان صنایع دستی بحث و تبادل نظر به عمل آمد.
سلطانی‌فر همچنین در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که مفهوم گردشگری حلال از نظر متولیان گردشگری چیست؟، گفت: ۵۷ کشور عضو کنفرانس اسلامی هستند که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آنها مسلمانند. باید برای ایران که از مواد غذایی و مکان‌های حلال استفاده می‌شود، شرایطی را برای سفر این تعداد گردشگر مسافر فراهم کنیم.