گروه گردشگری- لوت یکی از جذاب‌ترین بیابان‌های جهان برای گردشگرانی است که می‌خواهند هیجان کویرپیمایی را تجربه کنند، اما این بیابان در چند ماه گذشته به واسطه انفجارهای مین که جان دو گردشگر را گرفته، به مکانی ناامن تبدیل شده و از توان بالای خود در جذب گردشگران داخلی و خارجی بازمانده است.
به گزارش «ایسنا» پس از انفجار یک مین در مسیر حرکت خودروی حامل چهار گردشگر و مرگ یکی از آنها و جراحت شدید یکی دیگر از سرنشینان خودرو در ایام نوروز، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازرس ویژه‌ای را به منطقه فرستاد. در این‌باره، «محسن ضیاء» یکی از حاضران در آن حادثه، توضیح داد: گزارش کاملی را به بازرس سازمان میراث فرهنگی دادم، اما تا امروز نتیجه‌ گزارش آن بارزس را هم ندیده‌ایم.
مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود دو هفته بعد از وقوع این حادثه در پاسخ به واکنش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه نیروی انتظامی یا نهادهای دیگر معمولا مناطق حساس را معرفی نمی‌کنند و همین ناهماهنگی‌ها تا کنون مشکلات زیادی برای گردشگران به‌وجود آورده و کسی هم مسوولیت نپذیرفته،‌ گفت: نیروی انتظامی معمولا معابر و محدود‌ه‌های سفید خود را مشخص می‌کند و این درست است که اگر در نقاط مرزی و حساس، اقداماتی انجام می‌دهند، به‌لحاظ امنیتی اعلام نکنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» سلطانی‌فر مسوولیت این حادثه را به‌عهده خود گردشگران عنوان کرده و گفته بود سازمان میراث فرهنگی در این خصوص مسوولیتی ندارد.
حدود چهارماه پیش از وقوع این حادثه نیز بهمن ایزدی، یکی از محققان برجسته‌ بیابان لوت همراه یک گروه تحقیقاتی و با مجوز استانداری کرمان بدون هیچ مشکل و آسیبی به این منطقه رفته بود. به گفته‌ او، گردشگرانی که به‌تازگی دچار حادثه شده‌اند، طبق اطلاعات و دقیقا از مسیر مشخص‌شده در GPS گروه تحقیقاتی ما، به منطقه‌ کلوت‌های لوت وارد شده بودند، اما با آن فاجعه‌ مرگبار مواجه شدند.
به گزارش «ایسنا»، محسن ضیاء، مربی دوچرخه‌سواری و یکی از چهار سرنشین خودرویی که چرخ عقب آن با مین برخورد کرد، گفت: یک هفته بعد از این اتفاق، دوباره به محل حادثه رفتم، هنوز هیچ تابلوی هشداردهنده یا اخطاری نه در آن مسیر و نه در حاشیه‌ دورتر در آنجا نبود.
او در پاسخ به این سوال که آیا پیش از اجرای آن برنامه، نیروی انتظامی اخطار یا هشداری داده بود؟ اظهار کرد: قبل از اجرای برنامه، دو نامه به نیروی انتظامی کرمان و خراسان جنوبی فرستادیم که از کرمان، هیچ تماسی برقرار نشد؛ اما از نیروی انتظامی خراسان جنوبی تماس گرفتند و مناطق مورد بازدید ما را پرسیدند و مناطقی را که روی آنها به‌لحاظ امنیتی نظر داشتند و محدوده‌ اشرار بود، به ما اعلام کردند؛ ولی ما به آن مناطق و اصلا خراسان جنوبی وارد نشدیم. مقصد ما کلوت‌های لوت بود.
وی ادامه داد:‌ منطقه‌ای که ما به آن وارد شدیم دقیقا محدوده‌ای بین دو تابلوی قهوه‌ای سازمان میراث فرهنگی بود که «کلوت‌های لوت» و «رودخانه‌ شور» را معرفی می‌کرد؛ تابلوهایی که گردشگران را به این مناطق دعوت و هدایت می‌کند.
ضیاء در پاسخ به این پرسش که آیا مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان یا دیگر مسوولان استانی در جریان این تله‌های انفجاری بوده‌اند که لازم بوده باشد پیش از اجرای برنامه از آنها این اطلاعات را دریافت کرده باشید؟ بیان کرد: وقتی با یکی از مسوولان این اداره در کرمان صحبت می‌کردم، بسیار متعجب بود و می‌گفت که تا یکسال پیش، نمی‌دانست که لوت، مین‌گذاری شده است. حتی راننده‌ آمبولانس هلال‌ احمر که ما را از محل حادثه منتقل می‌کرد و آن منطقه، حوزه‌ کاری‌اش بود، از این موضوع متعجب بود و باورش نمی‌شد!
او درباره‌ آخرین وضعیت «محمدرضا آقایاری»، مربی کوهنوردی و دیگر سرنشین آن خودرو که جراحت سختی برداشته و در بیمارستانی در کرمان بستری است گفت: طبق گزارش پزشکان، ضریب هوشیاری او به حدود هشت رسیده و شرایط عمومی مساعدی ندارد.