آیا بخش خصوصی بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است؟
گروه گردشگری- از زمانی که نجفی پشت میز ریاست سازمان میراث فرهنگی نشست و به مطالعه و بررسی وضعیت آن پرداخت، یک جمله همواره نقل سخنرانی‌های او و همکارانش بود: «باید از بخش خصوصی کمک گرفت و از دخالت دولت در گردشگری کاست.» با وجود آنکه روابط بحث تصدی‌گری بخش خصوصی از همان روزهای اول مورد توجه بود و جلسات متعددی با فعالان این بخش صورت گرفت، اما گویی هنوز این درخت به بار ننشسته است.
مسعود سلطانی‌فر، رئیس جدید سازمان نیز در روزهای نخست ریاستش این بحث‌ها را ادامه داد و در اولین روز کاری خود در جمع معاونان و مدیران کل استان‌ها، با تاکید بر لزوم ایجاد رابطه منطقی میان سه بخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «مدل مدیریتی جدید سازمان مبتنی بر حضور و مشارکت جدی مردم و بخش خصوصی است.» او تصریح کرد: «هزاران بنای تاریخی در کشور وجود دارد که ما می‌توانیم با تعیین ضوابط مشخص و نظارت دقیق، حفظ، احیا و بهره‌برداری از آنها را با مدت معین به بخش خصوصی واگذار کنیم. اصلاح نگاه و ایجاد زمینه برای حضور بخش خصوصی در سه حوزه اتفاق بزرگی است که به هیچ وجه نباید مانع تحقق آن شد.» سلطانی‌فر در جلسه معارفه خود نیز خاطرنشان کرده بود: به شدت نیاز داریم که بخش خصوصی در هر سه حوزه وظیفه سازمان، با ما همکاری کند و ما هم به عنوان دولت وظیفه داریم، این بسترسازی را انجام دهیم.
این یعنی تکرار حرف‌های نجفی و مدیران پیش از او. اما آیا کار با حرف حل می‌شود؟ و تکلیف با جابه‌جایی‌هایی نظیر آنچه اخیرا در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شاهد بودیم، چیست؟
«ناصر گلدوست» عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، با تاکید برآنکه مسوولان ما هنوز نمی‌دانند رئیس قبلی چه گفته و چه برنامه‌هایی تدوین کرده و بخش خصوصی را در چه زمینه‌هایی با خود همراه کرده، تصریح کرد: «با آمدن هر مدیر جدید در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جلسات هستند که پشت سر هم آغاز می‌شوند؛ چراکه مسوولان تازه وارد نسبت به این حوزه‌های تخصصی ناآگاه هستند و باید با برگزاری چنین جلساتی با بخش خصوصی و فعالان آشنا شوند. در این میان اطلاعی هم از دستاوردهای مدیران گذشته ندارند و بخش خصوصی شاهد تکرار مکررات می‌شود. نتیجه می‌شود؛ جلسه پشت جلسه.» او با اشاره به آنکه بخش خصوصی چاره‌ای جز حضور در این جلسات ندارد، گفت:‌ «اگر بخواهیم در این جلسات شرکت نکنیم راه به جایی نمی‌بریم و اگر هم شرکت کنیم تکرار مکررات است. همواره هم قول داده می‌شود که بخش خصوصی در فعالیت‌های سازمان شرکت داده می‌شود، اما تمام این امور در حد یک حرف باقی می‌ماند و بخش خصوصی تاثیری از عملیاتی شدن آن را نمی‌بیند.» البته گلدوست چندان به ایجاد تغییر در سرنوشت گردشگری کشور خوش‌بین نیست.
«ابراهیم پورفرج» رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران نیز در این خصوص به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت:‌ «بخش خصوصی به‌دلیل تغییرات پیاپی مدیران سازمان میراث و گردشگری ترجیح می‌دهد کار خود را به دوش گیرد و پیش برد، چراکه با توجه به شرایط موجود شاهد تکرار مکررات هستیم.» او درخصوص تاکید روسای سازمان میراث و گردشگری بر مشارکت دادن بخش خصوصی در امور گفت:‌‌ «هرچند مسوولان بر این امر تاکید دارند، اما تاکنون شاهد اتفاقی در این زمینه نبوده‌ایم.» پیش از این نیز حسن کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر و گردشگری کشور به «دنیای اقتصاد» گفته بود: بخش خصوصی نباید وقت خود را صرف مسائل دولت کند. اگر هم قرار است کار زیربنایی انجام شود، این کار یک شبه به انجام نمی‌رسد. وی یادآور شد: عملکرد ۶ ماهه دکتر نجفی نشان داد که در این صنعت رویداد ویژه‌ای رخ نمی‌دهد؛ اگرچه ایشان در ابتدای ریاست به صراحت گفته بودند که برای انجام کار باید دو سه ماه با فعالان بخش خصوصی جلسه داشته باشند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» گرچه در برخی موارد دولت‌ها توانسته‌اند موقعیت را برای برخی از فعالان بخش خصوصی فراهم کنند تا با سرمایه‌گذاری خود و اجرای پروژه‌های گردشگری، این صنعت را به پیش برند، اما کمتر توانسته‌اند بسترساز فعالیت‌های بخش خصوصی باشند.