دنیای اقتصاد- زنجان: مدیر موزه تاریخی و تاریخ طبیعی استان زنجان، با اشاره به تعطیلی و پلمب غیرمنتظره این مجموعه در زنجان گفت: تنها موزه این استان با قابلیت جذب گردشگری صد هزار نفری به دستور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پلمب شد.

مرتضی صمیمی‌فرد، با اعلام این خبر درباره پلمب این موزه گفت: در هیچ جایی از دنیا تا به امروز به جز مرمت و بازسازی آثار تاریخی دستور پلمب موزه و مجموعه فرهنگی با قابلیت جذب گردشگری صادر نشده است. وی علت تعطیلی این موزه را موانع حمایتی و مانع تراشی‌ها از طرف برخی مسوولان استان عنوان کرد و گفت: در صورت عدم حمایت، اشیای تاریخی بی‌نظیر و سرمایه‌های فرهنگی استان از این مجموعه به استان دیگری منتقل خواهد شد. این موزه‌دار، با اشاره به حجم زیاد اشیای تاریخی و تاریخ طبیعی این مجموعه بیان کرد: با توجه به مکاتبات انجام گرفته از طرف برخی استان‌های شمالغرب و آستان قدس رضوی در این زمینه در صورت عدم حمایت و ادامه مانع تراشی‌ها شاهد انتقال این اشیا به یکی از این استان‌ها خواهیم بود. مرتضی صمیمی‌فرد افزود: این موزه بدون هیچ حمایت سازمان یا دستگاهی روی پای خود ایستاده و از بدو بازگشایی بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر از آن بازدید کرده‌اند. وی، با اشاره به فعالیت این مجموعه منحصربه‌فرد در استان اظهار کرد: این مجموعه از دستگاه‌های مرتبط یا بانک‌های عامل در طول این مدت‌، ریالی تسهیلات به عنوان حمایت و غیره دریافت نکرده است.
وی با بیان اینکه کلیه هزینه‌های این مجموعه وپرسنل از طرف مدیر مجموعه تامین می‌شود، گفت: این مجموعه مرمت، نگهداری و تامین امنیت موزه را از محل فروش بلیت تامین می‌کند. در همین رابطه معاون میراث فرهنگی این استان با بیان اینکه طبق تفاهم‌نامه سال ۸۷ قرار بود این موزه‌دار به مدت دو سال در این مکان مستقر شود، به خبرنگار ما گفت: موزه گنجینه تاریخی و طبیعی استان زنجان در دو اتاق مستقر شده که به چنین مکانی عنوان موزه تعلق نمی‌گیرد.
مهرداد عسگریان استقرار ‌موزه‌دار در این مکان را موقتی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از رختشویخانه که در واقع مالک آن شهرداری زنجان است، بنا بر توافق و حمایت مسوولان به صورت تفاهم‌نامه به این موزه اختصاص یافته تا موزه‌دار پیگیر مراحل ساخت موزه در مکان جدیدی باشد. وی با بیان اینکه تاریخ طبیعی جزو حوزه میراث فرهنگی استان نیست، عنوان کرد: قرار نبود این موزه به صورت دائمی در این مکان فعالیت کند و بعد از اتمام قرارداد منعقد شده باید این موزه به جای دیگری انتقال می‌یافت و مطابق قرارداد باید موزه انتقال یابد. عسگریان استقرار این مجموعه در رختشویخانه را نوعی حمایت از موزه‌دار عنوان کرد و گفت: پیشنهاد سازمان، راه‌اندازی این موزه در یکی از خانه‌های قدیمی شهر زنجان است که ‌موزه‌دار می‌تواند با هزینه شخصی این موزه را در جای دیگری راه‌اندازی کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، موزه گنجینه تاریخی و تاریخ طبیعی زنجان، در سال ۱۳۸۷ به دستور رئیس‌جمهور و استاندار وقت زنجان و با تلاش مدیران کل وقت میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست استان در مساحت ۷۰ متر مربع با هزینه شخصی ‌موزه‌دار، با هدف معرفی آثار تاریخی کشور و استان و اعتلای اندیشه، فرهنگ و آگاه‌سازی و جذب گردشگران داخلی و خارجی و نیز راه‌اندازی اولین موزه شخصی در استان زنجان شروع به‌کار کرد. این ‌موزه‌ دارای دو بخش تاریخی و تاریخ طبیعی است. جوان بودن ‌موزه‌داری زنجان در جهان و تنوع اشیا در دو بخش تاریخی و طبیعی موجب شد تا در سال ۱۳۸۸ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.