دنیای اقتصاد: سومین نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران پس از سه روز در اصفهان به‌کار خود پایان داد. شهرداران، مدیران سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق‌های بازرگانی و اتحادیه‌های فعالان اقتصادی بخش‌های مختلف گردشگری استان‌های اصفهان، فارس و یزد حاضر در این نشست برای تعامل بیشتر برای ارتقای صنعت گردشگری در این سه استان و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت ۳۵۰ میلیون نفری گردشگران تاریخی و فرهنگی جهان برنامه‌ریزی کردند. به گزارش «سایت اتاق بازرگانی ایران»، شهردار اصفهان در این نشست ورود بخش خصوصی به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی را به عرصه گردشگری بسیار موثر ارزیابی کرد. وی گفت: «جاذبه‌های معنوی سه استان می‌تواند از طریق تهیه اطلس و سناریو برای استفاده از میراث فرهنگی ناملموس از سوی گردشگران هم‌پوشانی داشته باشد. همچنین می‌توان به‌صورت هم‌افزا عمل کرد و میراث فرهنگی متفاوت این سه استان را در کنار یکدیگر قرار داد و به گردشگران معرفی کرد.»

مهدی جمالی‌نژاد بابیان اینکه تنها ۲۵ درصد گردشگران خارجی که به اصفهان وارد شده‌اند از تمام اماکن تاریخی شهر دیدن کرده‌اند، تصریح کرد: «متاسفانه ضریب ماندگاری گردشگر در اصفهان کم است که با ایجاد مثلث طلایی گردشگری ایران می‌توان این ضریب را افزایش داد و حتی از پتانسیل‌های روستاها و ظرفیت شهرهای این سه استان نیز بهره‌مند شد.»شهردار اصفهان تسریع در برندسازی شهری و ایجاد دبیرخانه برند در اصفهان و یزد، فارس را نیز مفید دانست. جمالی‌نژاد همچنین پیشنهاد تشکیل شرکت سهامی بازاریابی و برندینگ مثلث طلایی گردشگری را ارائه کرد و آن را برای تبلیغات، سرمایه‌گذاری‌ها و برپایی نمایشگاه‌های مشترک موثر خواند. شهردار یزد نیزدر این نشست با اشاره به اینکه شهرداری‌ها امروزه جذب شبکه گردشگری شده‌اند، گفت: «ایجاد شبکه حمل‌ونقل سریع و در دسترس، وجود زیرساخت‌های مطمئن برای مجتمع‌های اقامتی و بین‌راهی از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک، در اختیار قرار دادن اقامتگاه‌های ارزان‌تر به گردشگر، ارائه امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاران و هتلداران و ساخت هتل‌های زنجیره‌ای با یک برند خاص در اصفهان، یزد و فارس می‌تواند تأثیرات خوبی در جذب گردشگر سه استان داشته باشد.»

محمدرضا عظیمی‌زاده تاکید کرد: «باید کاری صورت گیرد که منافع گردشگری سه استان مذکور برای دیگر استان‌ها قابل‌استفاده باشد.»رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس نیز هدف از تشکیل این مثلث را استفاده بهینه از پتانسیل‌های گردشگری سه استان بیان و از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در گردشگری ابراز تاسف کرد. اصغر ظریف کار فرد تشکیل این مثلث گردشگری را زمینه‌ای برای فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم دانست و گفت: «امروز در صنعت گردشگری با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم. یکی از این مشکلات سرمایه‌گذاری است. بالا بودن سود بالای بانکی به سپرده‌ها موجب کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در گردشگری شده؛ درحالی‌که جذب گردشگر داخلی برای رونق صنعت گردشگری موثر است.»