الواح هخامنشی در یک قدمی بازگشت به خانه
مدیرکل امور موزهها و اموال منقول تاریخی گفت: «فرآیند بازگرداندن الواح هخامنشی به روزهای پایانی خود نزدیک میشود؛ روندی که برای بازگشت این اشیا طی شده غیرقابل بازگشت است و فقط یک رای دیگر تا ورود این اشیای تاریخی فاصله داریم. » به گزارش میراث آریا، محمدرضا کارگر با اعلام این خبر ادامه داد: «پیگیری و تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی ایران که به کشورهای دیگر قاچاق شده، از رسالتهای مهم سازمان میراث فرهنگی است؛ اما نکته اینجا است که با کشف این اشیا ما میتوانیم فرآیند بازگرداندن را در پیش بگیریم.
مدیرکل امور موزهها و اموال منقول تاریخی گفت: «فرآیند بازگرداندن الواح هخامنشی به روزهای پایانی خود نزدیک میشود؛ روندی که برای بازگشت این اشیا طی شده غیرقابل بازگشت است و فقط یک رای دیگر تا ورود این اشیای تاریخی فاصله داریم.» به گزارش میراث آریا، محمدرضا کارگر با اعلام این خبر ادامه داد: «پیگیری و تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی ایران که به کشورهای دیگر قاچاق شده، از رسالتهای مهم سازمان میراث فرهنگی است؛ اما نکته اینجا است که با کشف این اشیا ما میتوانیم فرآیند بازگرداندن را در پیش بگیریم.» او تصریح کرد: «محمولههای قاچاق اشیا تاریخی از دو طریق شناسایی میشوند؛ ممکن است مراجع قضایی کشورهایی که اشیا به آنجا قاچاق شده این محمولهها را کشف یا احتمال دارد پلیس بینالملل(اینترپل) و گمرک کشورها اقدام به شناسایی این اشیا کنند که در هر صورت با توجه به عضویت بسیاری از کشورها در کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو مبنی بر الزام کشورها به بازگرداندن اشیای تاریخی قاچاق به کشورهای صاحب آثار، پیگیری بازگرداندن محمولههای اشیای تاریخی با کشف این آثار در کشورها آغاز میشود.»
مدیرکل امور موزهها همچنین به وجود آثار و اشیای تاریخی ایران در موزههای خارجی اشاره کرد و افزود: «افراد بسیاری هستند که از وجود اشیای تاریخی ایران در موزههای خارجی ابراز تعجب میکنند و انتظار بازگرداندن این اشیا را دارند اما متاسفانه بازگرداندن این آثار بسیار زمانبر است و فرآیند دشواری دارد.» کارگر گفت: «در مقاطعی از تاریخ کشورمان، بهویژه در دوره قاجار، مجوزهایی به افراد خارجی داده و به آنها اجازه داده میشد در قالب حفاریهای تجاری و در قبال پرداخت مبالغی ناچیز، تمامی اشیای کشف شده را با خود از کشور خارج کنند. از اینرو بیشتر آثار تاریخی ایران که امروز در موزههای خارجی به نمایش گذاشته شده، مربوط به این دوران است.» وی تصریح کرد: «البته ممکن است در این میان برخی آثار هم متعلق به آن دوران نباشد و به صورت قاچاق به کشورهای دیگر وارد شده باشند؛ اما فرآیند ارائه ادله و مدارک قانونی در این خصوص بسیار دشوار است و ورود به این پروندهها هزینههای بسیار زیادی دارد.»
ارسال نظر