مجموعه دارکوب در انتشارات «دنیای‌اقتصاد» طی یک سال گذشته بیش از سی‌وپنج عنوان کتاب برای گروه‌های سنی گوناگون از کودک تا نوجوان منتشر کرده است. کتاب‌هایی که هر کدام‌شان سعی دارند از دریچه‌ای متفاوت به جهان کودکان راه پیدا کنند و با استفاده از الگوهای استاندارد در ادبیات بین‌المللی مفاهیمی همچون صلح و «نه» گفتن به نژادپرستی و جنسیت‌زدگی را در قالب داستان و بدون پیامی مستقیم آموزش بدهند. پرفروش‌ترین‌ عنوان‌های دارکوب در هفته‌ای که گذشت عبارتند از:

کودکان قربانی جنگ

سنگ‌ها در آب

درباره جنگ بسیار نوشته‌اند، سینما و ادبیات طی چند دهه گذشته خونبارترین حوادث جهان را به تصویر کشیده است و از جان‌ها و زندگی‌هایی که زیر بارش گلوله‌ها متلاشی شده‌اند، حرف زده است، اما تلخ‌ترین بخش قربانیان جنگ در میان غیرنظامیان مربوط می‌شود به کودکانی که زندگی‌شان تباه شده است. یکی از درخشان‌ترین و دردناک‌ترین این تصویرها را دونا جوناپلی نویسنده آمریکایی در رمان سنگ‌ها در آب ساخته است، رمانی درباره جنگ و کودکان و برای کودکان. این رمان کوچک که جوایز جهانی بسیاری را از آن خود کرده با ترجمه بیتا ابراهیمی در مجموعه دارکوب منتشر شده است. روزی که روبرتو و دوستش ساموئل، به دستور سربازان آلمانی سوار قطار شدند، روزی سرنوشت‌ساز بود. پسرها بخشی از نیروی جنگ بودند و باید در اردوگاه‌های مختلف برای آلمان‌ها کار می‌کردند و با این ماجرا، روزهای کودکی‌ پسرها، روزهای معصومیت‌شان، پیش از آنکه بفهمند، به پایان می‌رسد. برای روبرتو، کار طاقت‌فرسا، گرسنگی مدام و تلاش برای پنهان کردن راز ساموئل غیرقابل تحمل است. فرار تنها روزنه امید است، اما زمستان همراه با یخبندان رسیده و هر امیدی مثل قطره‌های شبنم محو می‌شود.

داستان روبرتو داستان جنگ و بقاست، داستان تلاش روبرتو برای انکار خشونت و وحشت و امید او یافتن راهی است برای از میان برداشتن ناعدالتی جنگ برای آدم‌ها، روبرتو اما در خلال این جنگ دوستی نابی می‌سازد، او و ساموئل دو چهره تابناک در دنیای تاریخ ادبیات و زندگی خواننده‌های این کتاب می‌شوند. دونا جوناپلی نویسنده آمریکایی با اصالت ایتالیایی، یک زبان‌شناس برجسته و سرشناس و نویسنده محبوب نوجوانان است. او مبدع روش‌هایی در تحلیل آواشناسی و زبان‌شناسی تاریخی و تطبیقی است و پژوهش‌هایش روی آواهای فولکلوریک در دنیای زبان‌شناسان یک اتفاق محسوب می‌شود. با این‌حال خانم جوناپلی را به‌دلیل رمان‌های ستایش برانگیزی که برای کودکان می‌نویسد بسیار ستایش کرده‌اند. داستان‌های او برای کودکان به زبان‌های چینی، دانمارکی، اسپانیایی، ایتالیایی، کره‌ای، ژاپنی، لهستانی، روسی و... ترجمه شده است. او داستان‌های بسیاری برای کودکان نوشته است که بخش اعظمی از آنها برگرفته از افسانه‌ها و روایت‌های قدیمی و داستان‌های کهن است. علاوه‌بر این او داستان‌های بسیاری براساس تاریخ معاصر نوشته است. سال گذشته کتاب ماما میتی او به عنوان رمانی که دنیای کودکان را به دور از تبعیض‌های نژادی به تصویر کشیده است جایزه بنیادملی رنگین‌پوستان آمریکا را از آن خود کرد.

داستانی کارآگاهی در لندن مه‌آلود

پسروحشی

در دنیای ادبیات کودک بسیار دشوار است که نویسنده‌ای بتواند با اولین رمانش بدرخشد و به لیست پرفروش‌ترین‌ها راه پیدا کند. اما این اتفاق برای راب لوید جونز به راحتی رخ داد و اولین رمانش برای او سیلی از جوایز و موفقیت‌ها را به همراه آورد. رمانی کارآگاهی و مهیج که هیچ کارآگاه و پلیسی در آن نیست. قهرمان او پسری است بی‌نام که روح شرلوک هولمز را در لندن مه آلود زنده می‌کند. لندن ۱۸۴۱ تاریک و کثیف و خطرناک است. در گوشه‌های مخفی این شهر شلوغ پسری که سرتا پایش را مو پوشانده است و خیلی‌ها او را یک هیولا می‌دانند، زندگی سختی دارد. آن‌قدر سخت که حتی اسمی هم ندارد. به‌زودی پسروحشی سر از یک سیرک درمی‌آورد و در برنامه عجایب خلقت باید خودش را به تماشاچی‌های سیرک نشان بدهد و هر روز روی صحنه برود، اما پسر وحشی، عادی نیست، او یک شرلوک هولمز کوچولو است که می‌تواند هر نشانه‌ای را ببیند و هر سرنخی را دنبال کند. هیچ‌چیز از چشم‌های تیزبین او که زیر موهای صورتش پنهان شده، دور نمی‌ماند. اما قرار نیست پسروحشی روی آرامش را ببیند، پروفسور هنری ولستونکرافت در سیرک به‌قتل می‌رسد و این سرآغاز ماجراهای غریبی می‌شود. یک تعقیب و گریز مرموز و پرماجرا که پسروحشی در آن نقش پررنگی دارد، او هم متهم است و هم باید متهم واقعی را پیدا کند. راب لوید جونز درباره‌ خودش نوشته است: «سلام، من نویسنده کودکان هستم.

اولین رمانم همین پسروحشی است که خواندید، از آوریل ۲۰۱۳ به خودم می‌گویم نویسنده. اولین کسی که رمانم را خواند مادرم بود و وقتی گفت فکر می‌کنم کار خوبی از آب درآمده چاپش کردم و فکر می‌کنم شما هم با مادر موافقید.» راب لوید متولد سانفرانسیسکو است، اما در ده سالگی به بریتانیا آمد و معتقد است لندن یکی از پیچیده‌ترین شهرهای جهان است و در هر گوشه‌اش می‌توان به دل تاریخ سفر کرد. او عاشق تجربه کردن است و می‌گوید از نوجوانی کارهای مختلفی را تجربه کرده است، از کار چوپانی تا مهتری اسب. به بسیاری از جاها با دوچرخه سفر کرده است و بعد از تمام کردن درس و دانشگاه به این نتیجه رسیده که می‌خواهد نویسنده باشد و برای مدتی کتاب‌های کمک آموزشی می‌نوشت، کتاب‌هایی مانند همه آنچه باید درباره مصر باستان بدانید و تاریخ جنگ‌های صلیبی و تاریح لندن. او عاشق موتورسواری و چارلز دیکنز است و می‌گوید پسر وحشی را تحت تاثیر او نوشته است. کتابی که در مدت کوتاهی به لیست پرفروش‌ترین‌های بریتانیا راه یافت و به تازگی هم جلد دوم آن منتشر شده است.

پرفروش‌ترین‌های دارکوب به روایت کتاب‌فروشی‌ها

پرفروش‌ترین‌های دارکوب به روایت کتاب‌فروشی‌ها

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر