نگاه‌ها به سوی سینمای نئورئالیست

مرگ تلخ عباس کیارستمی، بار دیگر نگاه‌ها را به سوی سینمای نئورئالیست ایرانی کشاند. این سبک سینمایی که قبل از انقلاب اسلامی آغاز شده بود، پس از انقلاب گام‌هایی بلند برداشت و توجه منتقدان فیلم را به سوی سینمای ایران جلب کرد. آبشخور سینمای نئورئالیسم در ایتالیای پس از جنگ‌های جهانی است و از آن زمان تاکنون، روشنفکران جهان، این سبک را مناسب‌ترین محمل برای بیان مسائل جهان می‌دانند.

کامران شیردل که خود مستندساز و مدرس سینما است در کتاب «نئورئالیسم چیست: تاریخ اجمالی سینمای نئورئالیسم ایتالیا از ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵» چند و چون برآمدن این سبک سینمایی را بررسی کرده است. در شرحی که مولف بر این کتاب نوشته آمده است: نئورئالیسم عنوان مکتبی سینمایی با گرایش اجتماعی است که پس از جنگ جهانی دوم با نگاهی مردم‌گرا و منشی شکوهمندانه در رثای رنج و مصائب انسانی، در ایتالیا متولد شد، هرچند که ریشه‌ای کهن‌تر دارد. مکتب نئورئالیسم طی ۱۰ سال اول عمر پربار خود کارگردانان و آثار سینمایی مهمی را در دامن خود پرورش و تحت تاثیر قرار داد که نام‌هایی چون بونوئل، دِ اولیورا، رنوار، روسلینی، دسیکا، ویسکنتی، زاواتینی، جرمی، مونیچلی و بعدها موج نوی سینمای فرانسه، اُلمی، آنتونیونی، پِتری، رزی، اوزو، کوروساوا، شیندو، رای، مرینال سین، ایلماز گونی، برادران تاویانی، وایدا، فورمن، فروغ فرخزاد، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، جعفر پناهی، امیر نادری، اصغر فرهادی، رامین بَحرانی و بسیاری دیگر از آن جمله‌اند. این کتاب به بررسی خاستگاه، سبک، نگرش و تاریخ اجمالی اولین دهه و این نهضت هنری بزرگ می‌پردازد. این کتاب در ۲۴۰ صفحه و با قطع رقعی توسط انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده و قیمت آن ۱۸۰۰۰ تومان است.

برگرفته از کانال تلگرام انتشارات دنیای اقتصاد https:/ / telegram.me/ eco_philo_book

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر