گره واگذاری در بهارستان

به نظر می‌رسد خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم اهالی بهارستان تبدیل شده است. در همین راستا روز گذشته دومین نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی کشور و راهکارهای واگذاری پرسپولیس و استقلال با حضور کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیران عامل سابق باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و معاون وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. هر کدام از حاضران سرشناس و صاحب‌منصب در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

هزینه 90 میلیاردی، بدون درآمد؟

عزیز محمدی، رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال در این نشست گفت: «ما طرحی با عنوان نظام جامع باشگاه‌داری به دکتر لاریجانی دادیم، اما آن سال، سال آخر مجلس بود. دوستان رایزنی کردند مدیران باشگاه را آوردند؛ اما طرح در مجلس مطرح نشد. امسال خوشبختانه قرارداد خوبی بسته شد؛ اما درآمدی حاصل نشد. بابت حق پخش هم یک ریال پرداخت نشد. باشگاه‌ها ۲۳۶ میلیارد برای بازیکن هزینه کردند و ۴۰ میلیارد درآمد داشته‌اند، حالا کدام بخش خصوصی حاضر است در این بخش سرمایه‌گذاری کند؟ کدام بخش خصوصی حاضر است ۹۰ میلیارد هزینه کند، اما درآمد نداشته باشد؟ سال گذشته سرخابی‌ها حدود ۲۰ میلیارد هزینه کردند، اما بازهم ضرر کردند. حق پخش هم کمکی نکرد. می‌گویند حق پخش خلاف قانون است، چرا در گذشته قرارداد بستند و پول دادند؟ من خودم چند سال رئیس سازمان لیگ بودم و با تلویزیون قرارداد بستم. آنها قرار نیست از خودشان بدهند، بلکه قرار است از تبلیغاتی که دارند این حق پخش را پرداخت کنند.»

از نقش شهرداری‌ها تا پرورش بازیکن

اکبر غمخوار، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در لیگ‌های دوم و سوم حرفه‌ای هم یکی از مدعوین این جلسه بود. به گزارش خبرگزاری فارس، غمخوار که اخیرا در صبای قم نیز سمت داشت، در مورد موضوع بحث گفت: «در دنیا منابع درآمدی مشخص شده است. درصد زیادی از درآمدها برای حق پخش تلویزیونی است. دوم بحث جذب اسپانسر و تبلیغات روی لباس است. اتلتیکومادرید تبلیغ آذربایجان را روی لباسش دارد. موضوع دیگر درآمد از طریق فروش بلیت است. لالیگا تمام بلیت‌هایش را پیش فروش می‌کند و این درآمدی برای باشگاه است.

سرخابی‌ها کدام استادیوم را دارند تا بلیت فروشی داشته باشند؟ در دنیا باشگاه‌های بزرگ استادیوم دارند و این کارها توسط شهرداری‌ها انجام شده است. حالا در ایران شهرداری این کارها را انجام داده است؟ موضوع دیگر تبلیغات دور زمین است که ما درآمدی در این باره نداریم، چراکه پیمانکارها پولی پرداخت نکرده‌اند. موضوع دیگر پرورش و فروش بازیکن است که به‌عنوان یک منبع برای در آمد باشگاه به شمار می‌رود. البته اگر در تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری کنند؛ در همه دنیا دولت‌ها در قالب برنامه‌های اجتماعی به تیم‌ها کمک می‌کنند، چرا در ایران نباید کمک کنند؟»

دولت مجبور است سرخابی‌ها را نگه دارد

محمد رویانیان نیز به جلسه آسیب‌شناسی واگذاری باشگاه‌های ورزشی فراخوانده شده بود. او بعد از بیان نظراتش در نشست، در مورد کم و کیف این جلسه حرف زد. به گزارش سایت کاپ، رویانیان گفت: «من خوشم آمد که این مرکز پژوهش‌های مجلس چنین نشستی را برگزار کرد. مجلس در راس امور است. حالا وقتی ۵۰ میلیون طرفدار پرسپولیس و استقلال هستند باید در این باره تصمیم خوبی گرفته شود. من واقعا متاسف هستم. باید قبل از این مساله خصوصی‌سازی به خوبی مطالعه می‌شد. الان دولت موظف و ناچار است به هر قیمتی شده این دو باشگاه را امسال هم نگه دارد. به نظر من مجلس و دولت دیگر راهی ندارند. وقتی واگذاری انجام نشد به عقب برگشتیم. باید دولتی‌ها به یک نتیجه واحد برسند. راه این است که خیلی شفاف با وحدت نظر و عمل در این باره تصمیم‌گیری کنیم.» رویانیان همچنین در پاسخ به این سوال که شاید به علت نزدیک بودن انتخابات، مجلس دست به چنین کاری زده است هم گفت: «من این‌گونه اقدامات را برای انتخابات نمی‌بینم؛ چرا که نه مجلس و نه دولت راهی جز این ندارند و باید تکلیف باشگاه را مشخص کنند.»

گله از بدقولی وزیر ورزش

یکی از اتفاقات عجیب این نشست، غیبت وزیر ورزش و جوانان بود. به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ابتدای این نشست با انتقاد از غیبت گودرزی گفت: «درحالی که قبلا با ایشان هماهنگی‌های لازم انجام شده بود اما صبح امروز از دفتر وزیر ورزش تماس گرفتند و گفتند ایشان در نهاد ریاست جمهوری جلسه دارند و نمی‌آیند. درحالی که مدیران و کارشناسان بزرگی در این نشست حضور دارند که نظرات آنها می‌تواند به وزارت ورزش برای اتخاذ تصمیم بهتر کمک کند؛ اما وزیر ورزش این فرصت را از دست داد. این در حالی است که وزیر ورزش می‌توانست بیشترین بهره را از نظر کارشناسی مدیران گذشته دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ببرد.»

این جلسات به درد نمی‌خورد!

داریوش مصطفوی، یکی از حاضران در این نشست که هم بازیکن پرسپولیس و استقلال بوده، هم در فدراسیون فوتبال ریاست کرده و هم سابقه مدیرعاملی پرسپولیس را دارد، بعد از این جلسه جملات جالبی به زبان آورد. به گزارش سایت کاپ او گفت: «این مسائلی که درباره اهلیت گفته می‌شود فقط نوعی سنگ‌اندازی برای جلوگیری از پیشرفت بحث خصوصی‌سازی است، وگرنه هستند افرادی که در فوتبال بتوانند این باشگاه‌های لیگ برتری را تحت پوشش خود قرار دهند. باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال احتیاجی به پول دولت ندارند. خود نفراتی که وارد این مجموعه‌ها شوند می‌توانند برای این باشگاه‌ها پول بیاورند. به نظر من این جلسات به هیچ دردی نمی‌خورد. دولت نباید یک ریال هزینه کند. دولت خیلی دوست دارد با این دو تیم بازی کند. من به پرونده فساد در فوتبال اشاره می‌کنم که چندصد صفحه است؛ اما چرا اعلام نمی‌شود؟ به نظر من اینها بهانه‌ای است که می‌خواهند به فوتبال بیشتر ضربه بزنند.»