شیاطین پول پارو می‌کنند

دنیای اقتصاد: تبلیغات روی پیراهن، یکی از مهم‌ترین محل‌های درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال است. قراردادهایی که رقم آن بستگی به کیفیت آن تیم، قهرمانی‌هایش، تعداد هوادارانش در تمام دنیا و کیفیت ستاره‌هایی که در آن تیم بازی می‌کنند، دارد. اما این تبلیغات در ایران حکایت دیگری دارد. از آنجا که فوتبال در ایران با سایر نقاط دنیا، از حق پخش تلویزیونی گرفته تا بلیت‌فروشی، متفاوت است از لحاظ همکاری با اسپانسر‌ها هم قراردادهای متفاوتی منعقد شده است.در ایران دو باشگاه سرشناس پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس برای رهایی از بدهی‌ها و مشکلات سال‌های اخیر در ابتکاری جدید و البته بحث برانگیز و پر چالش کل برند باشگاه‌ها را به اسپانسر واگذار کردند که رقم‌های متفاوتی از ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان برای آن مطرح شد. در مقابل این رقم اسپانسر هم حق هرگونه استفاده از این برند را دریافت کرد. به این ترتیب نام چند شرکت مختلف روی پیراهن دو باشگاه رفت، به این امید که وعده پرداخت رقم فوق عملی شود. اتفاقی که با وجود دفاع تمام قدخادم از اسپانسر هایش هنوز به صورت صددرصدی رخ نداده است. اما مقایسه این شرایط با آنچه در تیم‌های بزرگ دنیا رخ می‌دهد و اعداد و ارقام قراردادها، فاصله نجومی فوتبال ایران را با سطح اول فوتبال دنیا و تجارت پولسازی که در آن وجود دارد را نشان می‌دهد. باشگاهای بزرگ دنیا هرگز به یک اسپانسر اکتفا نمی‌کنند و برند خود را تمام و کمال به نام یک شرکت خاص نمی‌زنند. تبلیغ اصلی روی پیراهن تیم به اسپانسر اصلی باشگاه واگذار می‌شود. بررسی رنکینگ با ارزش ترین قراردادهای تبلیغات روی پیراهن‌های باشگاه‌ها حاوی نکات جالبی است.

منچستریونایتد-شورولت- ۸۰میلیون دلار

منچستریونایتد امسال قرارداد جدیدی با شرکت خودروساز آمریکایی، شورولت امضا کرده است. قراردادی ۷ ساله به ارزش ۵۵۹میلیون دلار. رقمی که پیراهن منچستریونایتد را به گران‌ترین منطقه روی زمین تبدیل کرد. نکته عجیب این قرارداد اخراج مدیر عامل شورولت پس از امضای این قرارداد بود.

بارسلونا- قطر ایرویز- ۴۵ میلیون دلار

بارسلونا که هیچ‌وقت روی پیراهن تیمش تبلیغاتی نداشت و تبلیغ خیریه یونیسف تنها علامتی بود که در تاریخ باشگاه روی پیراهن آنها حک شده بود، با قراردادی به ارزش ۴۵ میلیون دلار در سال، دومین قرارداد اسپانسری را متعلق به خود کرده است.

بایرن‌مونیخ- تی‌ تلکام- ۴۰میلیون دلار

بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۲ توانست قراردادی ۴۰میلیون دلاری با شرکت مخابراتی آلمانی، یعنی تلکام امضا کند. این قرارداد به گونه‌ای بسته شده که درصورت قهرمانی باواریایی‌ها در جام‌های پیش‌رو، به حدود ۵۰میلیون دلار در سال هم می‌رسد.

رئال‌مادرید- امارات ایرلاین- ۳۹میلیون‌دلار

مادریدی‌ها سال ۲۰۱۲ خطوط هوایی امارات ایرلاین را جایگزین اسپانسر قبلی‌شان، bwin کردند. این قرارداد تا سال ۲۰۱۷ اعتبار دارد.

لیورپول- بانک استاندارد چارترد- ۳۱میلیون دلار

هواداران فوتبال تقریبا عادت کرده بودند همیشه لیورپول را با برند یک نوشیدنی انرژی‌زا روی پیراهنش به یاد بیاورند. قراردادی که لقب طولانی‌مدت‌ترین و قدیمی‌ترین اسپانسر یک تیم در تاریخ فوتبال را یدک می‌کشید؛ تبلیغی که ارزش آن سالی ۱۱میلیون دلار بود. اما بالاخره در سال ۲۰۰۹ بندرنشینان تصمیم گرفتند بانک استاندارد چارترد را جایگزین اسپانسر قبلی کنند. قراردادی که سالی ۳۱ میلیون دلار ارزش دارد.