صفایی فراهانی: چرا ادعای استفاده از مربی ایرانی در تیم ملی را داریم

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال گفت: وقتی کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است که در سطح آسیا مربی بین‌المللی وجود ندارد، چگونه ادعای استفاده از مربی ایرانی در تیم ملی را داریم.

محسن صفایی فراهانی در پاسخ به این پرسش که تیم ملی در جام ملت‌های آسیا چه قدر «ایرانی» بازی کرد، گفت: نمی‌دانم ایرانی بازی کردن به چه معناست. اگر منظورمان این است که با استفاده نکردن از بازیکنان لژیونر، ایرانی بازی خواهیم کرد این تفکری اشتباه است. اگر منظور این است که باید از مربی ایرانی برای تیم ملی استفاده کنیم، باید مربیان ما دانش این کار را در سطح بین‌المللی داشته باشند. در این میان یک بحث شعاری وجود دارد و یک بحث شعوری. وی افزود: در بحث شعاری مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم بر این مساله پافشاری کنیم اما، وقتی AFC معتقد است که در سطح آسیا هیچ مربی بین‌المللی وجود ندارد چگونه ادعای استفاده از مربی ایرانی در تیم ملی را داریم. در ژاپن نزدیک ۳۴، ۳۵ مربی با مدرک حرفه‌ای مشغول هستند اما، شما نمی‌بینید که مربی بومی هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده داشته باشد و حتی باشگاه‌هایشان هم از مربی خارجی با دانش استفاده می‌کنند. اما در ایران تنها پنج نفر هستند که مدرک حرفه‌ای مربیگری را دارند و آن گاه پافشاری می‌کنیم که به مربی خارجی نیاز نداریم. چگونه با وجود این که مهندسان خوبی در کشور وجود دارند وقتی در صنایع مختلف از مهندسان خارجی استفاده می‌کنیم، ایرادی نمی‌گیریم اما، زمانی که می‌خواهیم در فوتبال از مربی خارجی استفاده کنیم با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم. عقل و منطق حکم می‌کند وقتی دانش و تکنولوژی رشته‌ای در کشور وجود ندارد با استفاده از متخصصان خارجی این دانش را به کشور بیاوریم. اما متاسفانه همیشه شعاری حرف می‌زنیم. ما کلاس و توانایی مربیان‌مان و همچنین لیگ برتر را می‌بینیم و نسبت به این مسائل آگاهیم.

صفایی فراهانی درباره اینکه مدام از لزوم برنامه‌ریزی برای موفقیت صحبت می‌شود اما عراق بدون برنامه‌ریزی و داشتن تشکیلات مدیریتی در فدراسیون فوتبال کشورش قهرمان جام ملت‌ها می‌شود، گفت: باید به بازیکنان، مربیان و مدیران فوتبال عراق تبریک گفت که توانستند در این شرایط قهرمان آسیا شوند اما، فوتبال عراق حالت گل خانه‌ای پیدا کرده و حتی به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور، فدراسیون فوتبال عراق در اردن مستقر است. قهرمانی عراق به معنای این نیست که فوتبال این کشور در شرایط عادی به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال در قاره قلمداد شود. مسوولان فدراسیون فوتبال عراق تنها بر روی ۱۰۰، ۱۵۰ بازیکن کار کرده‌اند و این حالت گلخانه‌ای در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد اما، نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت در بلند مدت باشد.

او افزود: قهرمانی عراق به معنای رشد فوتبال این کشور نیست. اگر بازی‌های عراق و ژاپن را مقایسه کنید، متوجه تفاوت کلاس و درجه فوتبال دو کشور می‌شوید. ژاپنی‌ها می‌دانند که اگر در یک دوره شکست بخورند در دوره بعد به جایگاه قبلی خود بازمی‌گردند. اما عراق نمی‌تواند مطمئن باشد که در دوره بعد حتی به جمع چهار تیم هم صعود کند.

وی درباره حذف زود هنگام ایران از جام ملت‌های آسیا گفت: گفته بودم که قهرمان شدن این تیم افتخار نیست و نباید با باختن این تیم هم عزا گرفت. نباید در شرایط فعلی عزا بگیریم چرا که هیچ کار سازمان یافته‌ای برای این تیم نکرده بودیم و اگر قهرمان هم می‌شدیم شانسی بود، همان طور که عراق هم با شانس بالا قهرمان شد. ما در فوتبال ایران نباید به دنبال کار گل خانه‌ای باشیم چرا که دو‌میلیون از هفتاد‌میلیون نفر جمعیت ایران در فوتبال هستند و باید با کار سازمان دهی شده قابل قبول، تیم ملی را به سمت موفقیت هدایت کنیم. قهرمانی برای مردم بسیار خوب است اما قهرمانی لذت بخش است که با برنامه‌ریزی گسترده انجام گیرد. عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره تازه‌ترین تصمیمات AFC می‌گوید: یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که گرفته شد، نحوه امتیازدهی به لیگ‌ها، باشگاه‌ها و بازیکنان حرفه‌ای جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا بود. صفایی افزود: در جلسه اخیر قرار شد که هر کشوری که بتواند یکی از امتیازهای ۱۰۰، ۲۰۰‌ ،‌ ۳۰۰ و ۴۰۰ را کسب کند به ترتیب می‌تواند چهار، سه، دو و یک سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد و کشورهایی که زیر صد امتیاز کسب کنند نمی‌توانند سهمیه‌ای در این مسابقات داشته باشند.

او ادامه داد: قرار بر این شد که کمیته‌های نظارتی کنفدراسیون فوتبال آسیا در دو بازدید جداگانه به کشورها امتیازدهی کنند و با توجه به شرایط نابسامان فدراسیون فوتبال ایران فرصت خواستیم که در زمان دورتر این بازدیدها انجام گیرد و براین اساس نمایندگان AFC مهر سال‌جاری و اردیبهشت سال آینده به ایران سفر خواهند کرد تا پس از امتیازدهی به ایران درباره تعداد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا تصمیم‌گیری کنند.

صفایی ابراز امیدواری کرد که فوتبال ایران اعم از سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بتوانند با فراهم کردن استانداردهای درخواستی AFC به شرایط لازم جهت دستیابی به حداکثر سهمیه این رقابت‌ها دست یابند.

وی افزود: در آیین نامه لیگ حرفه‌ای ایران نود درصد موارد درخواستی AFC رعایت شده است اما، متاسفانه در این مدت به این موردها توجه نشده و از باشگاه‌ها خواسته نشده که موارد را رعایت کنند.

صفایی فراهانی یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا را نظارت شدیدتر کمیته داوران AFC بر نحوه عملکرد داوران عنوان کرد و افزود: قرار بر این شد که فیلم تمام بازی‌هایی که زیرنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌شود در اختیار کمیته فنی داوران قرار گیرد و از این پس نمره‌دهی به عملکرد داوران تنها منوط به نظر ناظر داوری بازی نخواهد بود و این بدان معنا است که باید داوران در سطح آسیا با دقت بیشتری کار خود را انجام دهند، چرا که تحت کنترل شدید AFC هستند.

او درباره تعلیق دو داور ایرانی گفت: در اندونزی از عنایت رییس کمیته داوران ایران درباره این مساله سوال کردم که وی گفت که تا به حال سه بار فیلم بازی قطر برابر امارات دیده شده و فیلم نشان می‌دهد که کار مرادی و سخندان، داور و کمک داور ایرانی مشکل داشته و شخص عنایت هم این مساله را تایید کرد. امیدوارم سطح داوری‌مان در آینده به گونه‌ای پیشرفت داشته باشد که وقتی چهار داور تعلیق می‌شود نام دو داور ایرانی در این میان نباشد.

صفایی فراهانی تعلیق را حداقل جریمه AFC برای مرادی و سخندان دانست و افزود: با توجه به تلاش زیادی که انجام شد، تعلیق حداقل جریمه‌ای بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای این دو داور در نظر گرفت و ظرف یکی، دو ماه آینده این دو نفر پس از قبول شدن در امتحان فیفا می‌توانند به کار خود ادامه دهند. وی دیگر مصوبات جلسه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا را انتخاب «ایران» به عنوان میزبان رقابت‌های مرحله گروهی نوجوانان و جوانان آسیا عنوان کرد.

صفایی فراهانی درباره اینکه مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تا چه میزان پیگیر وضعیت فوتبال ایران هستند، گفت: بن همام و اعضای فیفا در گفت‌وگوهایی که داشتیم از من درباره تاریخ برگزاری انتخابات پرسیدند و از ما خواستند که هر چه سریع‌تر تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام کنیم.

او درباره وضعیت اساسنامه گفت: هیچ اطلاعی از وضعیت اساسنامه ندارم و از نظر ما اساسنامه باید در مرحله اجرا باشد.

وی همچنین درباره اینکه اگر دولت بخواهد بندی را به اساسنامه اضافه کند یا بخشی از اساسنامه را حذف کند آن گاه وضعیت اساسنامه چه خواهد شد گفت: باید اساسنامه به فیفا بازگردد.