رشد فراگیر بازی های المپیک

سید تحسین اسدی*

در المپیک ۲۰۱۲ لندن ۱۷۰۰۰ ورزشکار از ۲۰۵ کشور دنیا در ۲۶ رشته ورزشی با هم به رقابت می‌پردازند که از این تعداد ورزشکاران ایرانی موفق به کسب ۵۴ سهمیه در رشته‌های دو و میدانی، کشتی، قایقرانی، تنیس روی میز، شمشیربازی، شنا، تکواندو، جودو، وزنه‌برداری، تیراندازی، بوکس و دوچرخه‌سواری شده‌اند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های المپیک که همواره نقطه عطف بحث و جدل مخالفان و موافقان میزبانی المپیک بوده، هزینه‌های اقتصادی آن است. شهر لندن در یکصد و هفدهمین‌ اجلاس کمیته بین‌المللی المپیک در تاریخ ۶ جولای سال ۲۰۰۵ که در کشور سنگاپور برگزار شد، پس از رقابت با شهر‌های مادرید، مسکو، نیویورک و پاریس پس از چهار دور رای‌گیری به عنوان میزبان این دوره از بازی‌های المپیک انتخاب شد.

با این انتخاب، لندن به تنها شهری که تا به حال سه بار به طور رسمی میزبان مسابقات المپیک مدرن بوده است تبدیل شد. (لندن در سال‌های ۱۹۰۸ و ۱۹۴۸ هم میزبان مسابقات المپیک بوده است). مکان اصلی برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن، پارک المپیک با ۲۰۰ هکتار زمین است. بعد از اعلام نتایج برای میزبانی المپیک ۲۰۱۲، بازسازی، تقویت زیرساخت‌ها و آماده سازی‌های شهر لندن برای برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۲ آغاز شد. این به معنی آغاز صرف هزینه‌های سرسام‌آور آماده‌سازی است. ارتقا و بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل شهر لندن که در زمان رای‌گیری و بررسی‌های اولیه امتیاز ضعیفی آورده بود نیز جزو برنامه‌های آماده‌سازی شهر برای برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۲ بوده است که شامل وسیع‌تر کردن مسیرها، ایجاد خط قطار سریع ویژه مسابقات المپیک (جاولین)، ساخت مسیرهای جدید، بازسازی مسیرهای قبلی و ... می‌شود. برنامه کلی حمل‌ونقل این است که ۸۰ درصد ورزشکاران بتوانند در عرض ۲۰ دقیقه به محل برگزاری مسابقه خودشان برسند و ۹۳ درصد در عرض ۳۰ دقیقه به محل خود رسیده باشند. علاوه بر حمل و نقل ورزشکاران، تمهیدات خاصی نیز برای جابه‌جایی تماشاگران در نظر گرفته شده است. در طول مسابقات، شش میلیون و ششصد هزار تماشاگر به ورزشگاه‌ها می‌روند که پیش‌بینی می‌شود درآمدی حدود ۸۸۰ میلیون یورو از فروش بلیت آنها به دست آید. از میان بلیت‌های فروخته شده، بیشترین تقاضا برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه بوده است. به طوری که تقاضا برای خرید بلیت مراسم افتتاحیه ۱۰ برابر ظرفیت موجود بوده است. به همین دلیل فروش بلیت‌های مراسم افتتاحیه به قرعه‌کشی گذاشته شد.

تخمین زده می‌شود که برای مراسم افتتاحیه ۸۱ میلیون پوند بودجه تعیین شده است. در حالی که هزینه اجرای مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۰۸ پکن ۶۵ میلیون پوند بود. انتظار می‌رود که دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه در مجموع دو میلیارد بیننده تلویزیونی داشته باشد و کارشناسان تبلیغات برآورد کرده‌اند با این تعداد بیننده، رقمی حدود ۵ میلیارد پوند درآمد در پی خواهد داشت. با اینکه هزینه‌های برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۲ توسط بخش خصوصی پرداخت می‌شود، اما هزینه ساخت و سازها و آماده‌سازی شهر از منابع عمومی تامین می‌شود. هزینه برگزاری مسابقات حدود ۲ میلیارد دلار گزارش شده است که توسط تجارت، فروش بلیت و حق پخش برنامه‌ها و اسپانسرهایی از قبیل:Mac Donald,Samsung, Coca Cola Adidas, BMW, Acer, Panasonic و غیره تامین می‌شود.

*کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی