سونامی‌ محسن ترکی در جام ملت‌ها

اولین قضاوت تیم داوری ایران در جام ملت‌های آسیا با جنجال و دخالت نیروهای امنیتی همراه شد. اتفاقاتی که شاید حذف تیم داوری بازی سوریه و ژاپن را نیز به دنبال داشته باشد. بازیکنان سوریه خصوصا «علی دیاب» بعد از سوت پایان مسابقه به سمت ترکی رفته و اعتراضات شدیدی به قضاوت وی داشتند؛ اعتراضاتی که با دست زدن برای ترکی و تمسخر وی همراه شد تا این داور ایرانی با کارت‌های زرد بازیکنان معترض را جریمه کند. «تیتا والریو» سرمربی رومانیایی تیم بازنده اما واکنش خشن تری داشت تا جایی که نیروهای امنیتی ورزشگاه مجبور به مداخله شده و داوران ایرانی را به‌سوی رختکن اسکورت کردند. والریو در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی درباره این حرکات توضیح داد: «داوری بسیار ضعیف بود. پنالتی ژاپن و اخراج ندیم صباغ بازیکن سوریه اصلا درست نبود و داور می‌خواست پنالتی درستی که به سود ما گرفت را بدین شکل برای ژاپنی‌ها جبران کند.»

جرقه جنجال در دقیقه ۷۵ بازی زده شد. در شرایطی که پرچم حسن کامرانی فر به نشانه آفساید مهاجم سوریه بالا رفته بود، محسن ترکی که قضاوت خوبی را تحت فشار خرد کننده هواداران پر تعداد سوری حاضر در ورزشگاه «سحیم بن حمد» داشت، با رد کردن نظر کامرانی فر اعلام پنالتی کرد و به دروازه بان ژاپن کارت قرمز نشان داد. بعد از این تصمیم که به گل تساوی سوریه انجامید، کمک مربی ژاپن به دلیل توهین به ترکی اخراج شد. «آلبرتو زاکرونی» مربی سرشناس ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی تقصیر کامرانی فر را بیشتر از ترکی دانست و گفت: «آن موقعیت آفساید بود؛ کمک داور ابتدا آفساید گرفت، اما در ادامه نظرش را تغییر داد. اگر کمک داور روی تصمیم خود اصرار می‌کرد، این حوادث پیش نمی‌آمد و به اعتقاد من کمک داور بیشتر از داور تقصیر داشت.»

محسن ترکی به پنالتی جنجالی سوریه بسنده نکرد و با گرفتن پنالتی دقیقه ۸۲ به سود ژاپن، اعتراضات گسترده سوری‌ها و اتفاقات پایان بازی را موجب شد. «فاروق سریه» رییس فدراسیون فوتبال سوریه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «داور باعث باخت سوریه شد؛ پنالتی ژاپن و اخراج بازیکن ما اصلا درست نبود، اما از داور ایرانی شکایت نمی‌کنیم، چون می‌دانیم شکایت نتیجه ای بدنبال ندارد و آقایان هر طور بخواهند تصمیم می‌گیرند. به صراحت می‌گویم که داور تیم سوریه را سلاخی کرد!»

غیر از رییس فدراسیون و سرمربی سوریه، بازیکنان این تیم نیز علیه محسن ترکی مصاحبه کردند و داور ایرانی را عامل باخت تیمشان دانستند. شبکه‌های تلویزیونی منطقه نیز پنج‌شنبه شب به انتقاد از قضاوت ترکی پرداخته و از آن به‌عنوان نقطه تاریک داوری جام پانزدهم یاد کردند. فدراسیون فوتبال ژاپن پس از اخراج مشکوک دروازه‌بانش در این بازی، از محسن ترکی داور این مسابقه به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرد. به گفته فدراسیون فوتبال ژاپن اسناد موجود از قضاوت اشتباه ترکی خبر می‌دهد و بعید نیست که محرومیت کاواشیما لغو شود. با این اشتباهات فاحش تیم داوری ایرانی؛ وضعیت داورهای کشورمان در صحنه‌های بین‌المللی به مرتب بغرنج‌ترخواهد شد. به نظر می‌رسد در شرایطی که حتی تیم ایران به مراحل بعدی هم صعود نکند، باز هم بعید است که بار دیگر این تیم داوری را در زمین ببینیم.